به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد کولیوند روز پنجشنبه در نشست توسعه عدالت آموزشی در سالن غدیر استانداری افزود: ۱۸ مدرسه شامل ۱۰۳ کلاس درس در قالب طرح توسعه عدالت آموزشی در نیمه نخست ۱۴۰۴ تکمیل و تحویل شد و چند طرح دیگر نیز تا روزهای آینده آماده بهرهبرداری میشود.
وی ادامه داد: از مجموع ۷۵ طرح سال ۱۴۰۴ تعداد ۵۷ طرح در مرحله تخریب، بازسازی و تکمیل قرار دارد که باید تا پایان سال به سرانجام برسند.
وی اضافه کرد: انتظار میرود نوسازی مدارس از حالت اداری خارج و بهطور میدانی دنبال شود تا مشکلات هر شهرستان به شکل مستقیم شناسایی و رفع شود. فرمانداران نیز موظف هستند هر هفته این موضوع را پایش و گزارش پیشرفت طرحهای آموزشی را ارایه کنند.
ظرفیت مولدسازی در نوسازی مدارس
کولیوند در بخش دیگر با اشاره به ضرورت تأمین منابع مالی پایدار برای طرحهای آموزشی گفت: یکی از مسیرهای مؤثر، بهرهگیری از ظرفیت مولدسازی داراییهاست.
استاندار سمنان مشارکت خیران و بخش خصوصی را در تحقق توسعه عدالت آموزشی موثر دانست و گفت: خیران آموزشی باید در قالب کمیتههای فعال شهرستانی شناسایی شوند و به طور هدفمند برای تکمیل طرحها ورود کنند.
وی تصریح کرد: ظرفیت ماده ۲۰ قانون مالیاتها نیز برای بهرهمندی از کمکهای مالی مودیان برای توسعه عدالت آموزشی استفاده میشود.
کولیوند با اشاره به مصوبه هیات وزیران درباره بازگشت سهم معادن به عدالت آموزشی، ادامه داد: طبق مصوبه اخیر، بخشی از سهم دولت در درآمد معادن میتواند با تشخیص استانداران در توسعه فضاهای آموزشی هزینه شود و این ظرفیت باید با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی در استان اجرایی شود.
همکاریها برای تکمیل مدارس در نهضت ملی مسکن
استاندار سمنان خواستار همکاری نزدیک اداره کل راه و شهرسازی با نوسازی مدارس در اجرای پروژههای مرتبط با نهضت ملی مسکن و مسکن مهر شد و گفت: طرحهای آموزشی مرتبط با این طرحها باید شهرستان به شهرستان با درصد پیشرفت، میزان تخصیص اعتبار و زمان تحویل مشخص شود تا تصمیمات در استان دقیق و شفاف باشد.
در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ بیش از ۱۲۵ هزار دانشآموز در بیش از یکهزار واحد آموزشی و حدود پنج هزار کلاس درس ساماندهی شدند و از این تعداد ۹ هزار و ۲۰۰ دانشآموز کلاس اولی برای نخستین بار تجربه حضور رسمی در مدرسه را خواهند داشت.
حدود نیمی از مدارس استان سمنان نیازمند تخریب، نوسازی، بازسازی و ساماندهی است.