شناسهٔ خبر: 75244045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد ایرنا مطرح شد:

لباس فرم مدارس، قانون خوب با اجرای پرحاشیه

خرم‌آباد - ایرنا - یکسان‌سازی لباس فرم، طرح خوبی با هدف شاداب‌سازی و هماهنگی بصری پوشش دانش‌آموزان است که هرساله بسیاری از خانواده‌ها باید با عبور از هفت خوان تولیدی‌ها، به استقبال ماه مهر بروند چراکه اجرای این قانون، با حواشی مختلفی از جمله جنس نامرغوب پارچه، اندازه نامناسب لباس‌، قیمت‌های غیرقانونی و ازدحام در تولیدی‌ها همراه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا هم شکل و یکرنگ بودن دانش‌آموزان در مدارس برای ایجاد نظم، از جمله دلایلی است که پای لباس فرم را از دهه ۸۰ به مدارس باز کرد تا دانش‌آموزان فارغ از تفاوت در جنس و رنگ لباس به تحصیل بپردازند.

بر این اساس طبق آیین نامه ماده ۸۵ در راستای شاداب سازی مدارس؛ احترام به نظر دانش آموزان و اولیا در این خصوص، هر ساله ماه ها پیش از شروع سال تحصیلی در دستور کار قرار دارد اما با چالش هایی همراه است.

برابر با آیین نامه ماده ۸۵، هر مدرسه متناسب با تصمیم شورای مدرسه متشکل از رییس انجمن اولیا و مربیان، نماینده معلمان و مدیر، یک لباس مناسب با بهره گیری از رنگ، جنس و مدل را انتخاب می کند تا دانش آموزان سال تحصیلی را با پوشاک یک شکل آغاز کنند.

بر این اساس در راهکار پنج - سه سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش طراحی و ارائه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی بر فرهنگ اسلامی - ایرانی برای مربیان و دانش‌آموزان پسر و دختر در راستای تقویت هویت اسلامی - ایرانی مورد تاکید قرار گرفته است.

جنس، کیفیت، نوع دوخت و تزینات جانبی، از مواردی است که در انتخاب پوشاک مدارس باید مدنظر قرار گیرد، اما آنچه در این سال ها مورد چالش قرار گرفته، کیفیت پایین پارچه و دوخت است که با قیمت بالا بین دانش آموزان توزیع می شود و این امر موجب نارضایتی و گلایه خانواده ها شده است.

با وجود اهداف تعیین شده برای استفاده از لباس فرم در مدارس، آنچه که همچنان لباس فرم را درگیر چالش کرده این است که خانواده ها معتقدند نظارت دقیقی بر تهیه و تامین پوشاک مدارس وجود ندارد و در نهایت لباسی با کیفیت پایین و البته قیمت بالا به دست مصرف کننده می رسد.

از طرفی نیز سایزهای نامناسب لباس های فرم برای دانش آموزان در برخی تولیدی‌ها والدین را سرگردان خیاطی‌ها کرده تا باوجود شلوغی این صنف در آستانه سال‌تحصیلی، لباس فرزندشان را پس از ازدحام و چندین بار رفت و آمد برای خرید از تولیدی، این بار با هزینه دوباره به دست خیاطی های سطح شهر بسپارند.

تهیه لباس برای ۳۷۰ هزار دانش آموز استان توسط ۷۰ تولیدی، بیانگر حجم کاری بالا در این واحدها و افزایش احتمال خروجی بی کیفیت است اما به گفته مسوولان آموزش و پرورش لرستان، امسال برای نخستین بار در لرستان آیین نامه ماده ۸۵ دقیق و با جدیت اجرایی شد و مدیران مدارس براساس دستورالعمل آموزش و پرورش مکلف به اجرای این قانون شدند اما برخی تولیدی ها با عدم پایبندی به مفاد این آیین نامه موجبات نارضایتی والدین و دانش آموزان را رقم زدند.

بر این اساس میزگردی برای بررسی چالش های لباس فرم مدارس و بررسی راهکارهای پیش رو برای رفع این مشکلات در سال تحصیلی آینده برگزار شد.

لباس فرم مدارس، قانون خوب با اجرای پرحاشیه لباس مدارس گامی به سمت شاداب سازی دانش آموزان

ماده ۸۵، گزینه اجباری روی میز تولیدی ها برای لباس فرم مدارس

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان گفت: از اردیبهشت ماه در لرستان آمادگی اعلام طرح و رنگ لباس دانش آموزی سال تحصیلی جدید استان وجود داشت.

ابوذر پیرحیاتی اظهار داشت: در حالیکه منتظر نتیجه جشنواره مد و لباس دانش آموزی بودیم تداخل مسائل جنگ ۱۲ روزه بر این موضوع تاثیر گذاشت و منجر به تاخیر اختتامیه جشنواره و در نهایت اعلام خروجی در تیرماه شد.

وی ادامه داد: نتایج جشنواره به مدارس اعلام و براین اساس مقرر شد طبق ماده ۸۵ طرح ها و مدل های مورد نظر و یا طرح های جشنواره را انتخاب کنند.

پیرحیاتی عنوان کرد: آبان ۱۴۰۳ جلسه ای در وزارت آموزش و پرورش در راستای لباس مدارس تشکیل شد و از استان هایی که ذیل آیین نامه ۸۵ لباس دانش آموزی کار نکرده بودند خواسته شد امسال طبق قانون و آیین نامه مصوب هیات وزیران لباس فرم دانش آموزان تهیه شود.

وی گفت: بر اساس آیین نامه ماده ۸۵ ، انتخاب طرح رنگ و مدل لباس مدارس در اختیار شورای مدرسه است و شورای مدرسه متشکل از مدیر، نماینده معلمان، رییس انجمن اولیا دانش آموزان و معاونان است که در این راستا اعضای شورا لباس رامصوب و طرح و رنگ مورد نظر را انتخاب می کنند.

وی افزود: به علت اجرایی شدن نخستین بار این برنامه در مدارس استان، برخی مدیران شهرستان ها ممکن بود برنامه ای نداشته باشند بنابراین مقرر شد نمایشگاهی کشوری از لباس فرم دانش آموزی تهیه و تمام استان های کشور آثار خود را به دبیرخانه مرکزی ارسال کنند.

تولید لباس بی کیفیت و آسیب‌های پوستی دانش آموزان

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان گفت: این استان سال های گذشته در حوزه لباس فرم مدارس، دارای طرح و رنگ سه ساله بود که طبق نظر سنجی ها دانش آموزان به شدت نسبت به طرح و رنگ لباس مدارس ناراضی بودند.

پیرحیاتی افزود: لباس متحدالشکل مدارس لرستان در سایر استان ها با کیفیت و درجات بسیار پایین تر تولید می شد و در بازار به فروش می رفت بنابراین سال گذشته اعتراضات بسیار زیادی مبنی بر بی کیفیتی اجناس و حتی آسیب و بیماری پوستی برای دانش آموزان گزارش شد.

وی اظهار داشت: در این زمینه نه مرجعی به عنوان مقصر قابل شناسایی بود و نه امکان چگونگی ورود لباس به بازار قابل بررسی بود بنابراین باوجود پیگیری های بسیار، امکان شناسایی تولیدی های متخلف وجود نداشت.

وی با بیان اینکه طراحی چندساله لباس فرم مدارس کاملا اشتباه و در مغایرت با ماده ۸۵ آیین نامه است اظهار داشت: تمام استان ها موظف به تشکیل کارگروه مد و لباس دانش آموزی شدند تا لباس و طراحی ها جهت انتخاب در کل کشور ارسال شود که بر این اساس در اسفندماه پارسال کارگروه مد و لباس متشکل از ۲۲ نفر اساتید دانشگاه، مربیان هنرستان های استان و تعدادی از تولیدکنندگان لباس تشکیل شد.

پیرحیاتی با اشاره به اینکه این کارگروه مد و لباس دانش آموزی بلافاصله شروع به طراحی لباس دانش آموزی کرد افزود: ۲۲ اثر از این استان به جشنواره ارسال و در کل کشور بیش از ۲ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده بود.

نقش مدیران مدارس در اجرای موفق طرح لباس دانش آموزان

اجبار به ثبت مراحل تهیه لباس در سامانه

نماینده مدیران انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: امسال برنامه ریزی و جلسات هماهنگی لباس فرم مدارس با کمک استانداری و انجمن اولیا ومربیان از ماه ها قبل شروع شد، اولیا نیز به این موضوع ورود کردند و مدیران و اعضای انجمن اولیا و مربیان بر اساس لیست ارایه شده مجاز به انتخاب تولیدی برای سفارش لباس دانش آموزان بودند.

شیرین زبردست اظهار داشت: این قرارداد در سه نسخه تهیه و به مدارس ابلاغ شد، مدیران نیز با همفکری اولیا تولیدی را انتخاب کردند و آنها نیز طبق آیین نامه مکلف به ارایه نمونه پارچه و دوخت یک سری کامل لباس فرم برای نمونه در مدرسه شدند.

وی با بیان اینکه تولیدی ها مکلف به تحویل لباس ها در ۱۵ شهریور بودند ادامه داد: از طرفی مدیران مجاز به انتخاب رنگ و طرح مورد نظر بودند به نحوی که حتی در مدارس ۲ شیفت هر کدام از شیفت های مدرسه دارای لباس و طرح مختص خود هستند

وی در خصوص نحوه سفارش و تهیه لباس دانش آموزی مدارس استان افزود: امسال مدیران مدارس مکلف شدند تمام صورت جلسه ها، عکس و طرح لباس فرم و همچین چک دریافت شده از تولیدی ها را در سامانه سها بارگذاری کنند.

زبردست اظهار داشت: قیمت لباس های مقطع متوسطه دوم نیز بر اساس سایز دانش آموزان اعلام و بر این اساس با تولیدی ها قرارداد منعقد شد که حتی براساس قرارداد تولیدی ها مکلف به تعمیرات لباس ها نیز بودند.

وی با بیان اینکه مدیران نیز مکلف به پیگیری کیفیت و نحوه دوخت لباس ها بودند ادامه داد: تولیدی ها بر اساس لیست ارایه شده از طرف آموزش و پرورش به مدارس معرفی و قراردادها منعقد شد.

زبردست گفت: اجرای این طرح امسال باعث رضایت مندی بود که اگرچه برخی موارد در نحوه اجرا، با مشکلاتی مواجه شدیم اما در کل این طرح مورد استقبال قرار گرفته و امید است در سال های آینده مشکلات اجرایی این طرح نیز برطرف شود.

وی تاکید کرد: انعقاد قرارداد مبتنی بر دستورالعمل، نتیجه رضایت بخشی را رقم خواهد زد که شایسته است مدیران نسبت به مفاد آن مقید و تولیدی ها مکلف به اجرای دقیق باشند تا تهیه و دوخت با کیفیت لباس مدارس در اولویت قرار گیرد.

مراجعه دیرهنگام والدین برای سفارش و تاخیر در دوخت

عضو شورای انجمن اولیا و مربیان لرستان نیز گفت: آیین نامه ماده ۸۵ امسال برای نخستین بار در لرستان اجرایی شد در حالیکه این طرح سال های پیش در دیگر استان های کشور اجرایی شده است.

حسین جبارپور افزود: در این طرح هر مدرسه ای طرح و رنگ ویژه ای دارد و دانش آموزان بر اساس این طرح به خوبی قابل شناسایی هستند.

وی با انتقاد از طرح پیشین و هم شکلی لباس تمام مدارس دولتی در سال های گذشته اظهار داشت: طرح، رنگ و کیفیت در سال های گذشته به دلیل سواستفاده هایی در سطح بازار مشکلاتی داشت که مورد علاقه دانش آموزان و رضایت والدین نبود اما امسال طرح و رنگ مورد نظر براساس پیشنهاد دانش آموزان و در نهایت با تولیدی مورد نظر انتخاب شد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات تحویل لباس فرم مدارس، مراجعه دیرهنگام والدین برای سفارش اظهار داشت: برخی والدین برای سفارش لباس فرم مدارس دیرتر از موعد مقرر مراجعه کردند و بر این اساس لباس ها دیرتر آماده شدند.

جبارپور نظارت واقعی بر تولیدی ها و اصناف را عامل افزایش کیفیت لباس فرم دانش آموزان دانست و افزود: برخی مقاومت ها نیز با توجه تغییر طرح و رنگ در اصناف وجود داشت اما طرح با پیگیری های مختلف آموزش و پرورش اجرایی شد و لباس فرم مدارس به تولیدی های مجاز مورد تایید صنعت و معدن و در مسافت نزدیک با مدارس معرفی شدند.

وی گفت: اولیا باید به سمت مطالبه گری درست بروند و در صورت نارضایتی، مشکلات را با انجمن اولیا و مربیان مدرسه درمیان بگذارند تا نواقص منعکس و برطرف شود که در این راستا نیز شماره تلفن های ارتباطی با مسولان و مراجع مورد نیاز برای پیگیری والدین و اعلام عدم رضایتمندی اطلاع رسانی شده است.

لباس فرم مدارس، قانون خوب با اجرای پرحاشیه

کیفیت پارچه، مهمترین خواسته والدین

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان در خصوص نحوه انتخاب پارچه برای لباس ها گفت: امسال پارچه ترگال درجه یک برای تمام دانش آموزان مدارس دخترانه و برای مدارس پسرانه نیز تترون و فاستونی درجه یک به تولیدی ها معرفی شد.

پیرحیاتی افزود: بر این اساس تمام تولیدی ها مکلف به ارایه نمونه پارچه در برگه قرارداد شدند که در غیر اینصورت تخلف آنها قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در مقابل قیمت های نجومی، جنس های تقلبی و سایر سواستفاده های حوزه لباس دانش آموزی بسیار موفق عمل کرده است اظهار داشت: لباس دانش آموزی در حوزه بازار تهیه می شود و نیازمند ابزار نظارتی است که در این راستا یکی از کارکنان تعزیرات حکومتی استان به صورت تمام وقت مامور به خدمت در آموزش و پرورش جهت نظارت بر تولیدی ها شد.

وی با بیان اینکه امسال بازار، تولیدی ها و حتی اولیا و مدارس در مقابل اجرای ماده ۸۵ مقاومت داشتند افزود: اجرای این طرح امکان مقابله با فسادهای حوزه لباس دانش آموزان را فراهم آورده است.

پیرحیاتی اظهار داشت: براساس قرارداد منعقد شده، وظیفه تعمیر لباس مدارس دانش آموزان برعهده تولیدی ها و قیمت ها بر مبنای جنس و دوخت درجه یک مصوب بود همچنین مدیران به منظور اطمینان از کیفیت و دوخت پارچه، مکلف به بارگذاری قرارداد در سامانه بودند که این قراردادها قابل بررسی و ارزیابی می باشد.

دست دلالان از بازار لباس مدارس کوتاه شد

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان گفت: همزمان جلساتی با معاونت اقتصادی استانداری، اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت لرستان جهت قیمت گذاری و مدل لباس مدارس برگزار شد.

پیرحیاتی با بیان اینکه طی سال های گذشته عمده تولیدکنندگان استان سهمی در لباس دانش آموزی نداشتند افزود: تولیدکنندگانی در استان های دیگر لباس فرم مدارس لرستان را تولید و به بازار ارایه می کردند.

وی ادامه داد: امسال آموزش و پرورش، با انجام آیین نامه ماده ۸۵ تولیدکنندگان استان را در تولید لباس مدارس مشارکت داد و اجازه تولید لباس مدارس به هیچ تولیدکننده خارج از استان داده نشد.

وی اظهار داشت: تولیدی های استان برابر با ظرفیت مشخص و تعریف شده سهمیه دوخت گرفتند و تولیدی های مجاز نیز با اصلاحیه های انجام شده از طرف صمت و اتاق اصناف، مشخص شدند و در نهایت قیمت گذاری ۱۰ تیرماه اعلام شد.

پیرحیاتی با تاکید براینکه امسال برخلاف سال های گذشته بسیاری از تولیدی های استان در تولید و تهیه لباس فرم مدارس نقش داشتند ادامه داد: جهت نظارت بر کیفیت دوخت و انتخاب پارچه درجه یک نیز قراردادی نظارتی تهیه و گروهی متشکل از بازرسان تعزیرات، صمت و اصناف جهت پیشگیری از تخلفات احتمالی تشکیل شد.

وی گفت: برخی تولیدی ها نیز از قیمت مصوب تخطی کردند که با آنها برخورد شد و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: مدیران مدارس پس از مشخص شدن لیست نهایی تولیدی و ظرفیت ها، قراردادهایی منعقد کردند و تمام شهرستان ها و مناطق مکلف به رعایت آیین نامه شدند تا دانش آموزان لباس با کیفیت، دوخت و قیمت مناسب دریافت کنند.

پیرحیاتی با اشاره به موضوع ۲ نرخی شدن لباس فرم مدارس توضیح داد: تیرماه قیمت ها به تولیدکنندگان و مدارس ابلاغ اما شهریور ماه جلسه قیمت گذاری مجدد برگزار شد که در نهایت قیمت جدید از طرف آموزش و پرورش مورد قبول واقع نشد.

وی با تاکید بر اینکه رسالت انجمن اولیا و مربیان دفاع از حقوق دانش آموزان است گفت: این رواب برای سال های آینده ادامه خواهد داشت و جنس باکیفیت و قیمت و طراحی مناسب در اولویت قرار دارد.

حذف تولیدی های متخلف در سال آینده

پیرحیاتی گفت: گزارش تولیدی های متخلف آماده شده و براساس تفاهم انجام شده با صمت، علاوه بر جریمه، سال آینده از دوخت لباس دانش آموزان محروم می شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به اجرایی شدن نخستین بار ماده ۸۵ در سطح استان، برخی کاستی ها نیز ممکن است مربوط به مدیران باشد اما بند بند این قرارداد به نحوی تنظیم شده که تولیدکننده و یا دانش آموز متضرر نشوند.

وی ادامه داد: در مواردی نیز برخی مدارس به علت اعلام نتایج آزمون ورودی دیرتر اقدام به سفارش لباس کردند همچنین یک مورد عدم کیفیت پارچه تولیدی گزارش و واحد مربوطه مکلف به جبران خسارت و تهیه لباس مناسب شد.

پیرحیاتی با تاکید بر رسالت آموزش و پرورش در دفاع از حقوق دانش آموزان و تهیه لباس مناسب و باکیفیت عنوان کرد: اجرای این طرح از طرف برخی تولیدی ها و بازار مورد مقاومت قرار گرفت اما در مجموع، با وجود برخی کاستی های موجود، موفقیت آمیز بود.

وی با تاکید بر اهمیت مقوله زمان در تهیه لباس دانش آموزی گفت: لباس فرم تهیه شده امسال ۲ ساله است و مدارس می توانند برای پایه های ورودی لباس جدید طراحی کرده و سفارش دهند.

پیرحیاتی تصریح کرد: سال های گذشته جنس با کیفیت پایین تر را به قیمت جنس درجه یک توزیع می کردند اما امسال امکان توزیع و فروش لباس مدارس در سطح بازار وجود نداشت چراکه تمام لباس ها توسط تولیدی های تایید شده تهیه و به دانش آموزان تحویل داده شد.

لباس فرم مدارس، قانون خوب با اجرای پرحاشیه

بررسی ۷۰۰ گزارش مردمی در خرم‌آباد

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان گفت: تولیدی ها براساس قرارداد منعقد شده موظف به اندازه گیری لباس دانش آموزان، انجام تعمیرات، ضمیمه نمونه پارچه به قرارداد و تایید در صنف خیاطان بودند.

پیرحیاتی با اشاره به اینکه ۲۵ هزار دانش آموز نیازمند در مدارس این استان تحصیل می کنند افزود: تولیدی های استان در ازای هر ۱۰۰ سری لباس دانش آموزی ۳ سری لباس رایگان تحویل آموزش و پرورش دادند و حدود ۲۰ هزار سری لباس رایگان برای دانش آموزان نیازمند تهیه و با همکاری مدیران مدارس توزیع شد.

وی تاکید کرد: معرفی تولیدی های متخلف به مراجع قضایی، نیازمند صورت جلسه اولیا و ارایه مستندات است و در صورتیکه والدین نسبت به لباس دانش آموزان خود معترض هستند می توانند تخلفات را با مراجعه به مدیران مدارس و اطلاع به انجمن اولیا ومربیان، پیگیری کنند.

وی با اشاره به دریافت ۷۰۰ گزارش مردمی در خرم آباد افزود:بیشترین موضوع تخلفات، عدم پایبندی به تعهدات کیفیت پارچه و قیمت بود افزود: ۲۵۰ مراجعه حضوری اولیا به آموزش و پرورش استان نیز منجر به افزایش نظارت های میدانی شد.

به گفته پیرحیاتی تمام تولیدی های لباس مدارس استان ۲ تا ۳ بار و برخی نیز تا ۱۰ بار بازدید شده اند که در این راستا چهار تولیدی از ناحیه یک خرم آباد جریمه و یک تولیدی ناحیه یک نیز به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ تولیدی در سطح استان مجاز به تهیه لباس مدارس برای ۳۷۰ هزار دانش آموز در لرستان بودند.

قیمت های سرگردان بین قرارداد آموزش و پرورش و نرخ گذاری صنف خیاطان

مسول انجمن اولیا و مربیان ناحیه ۲ خرم آباد نیز گفت: اجرای هر طرحی برای نخستین بار با مشکلات و معایبی مواجه خواهد بود اما کاستی ها کارشناسی، بررسی و پیگیری خواهد شد.

محمود بازگیر با بیان اینکه طرح لباس فرم مختص مدارس طرح بسیار خوبی است افزود: در مواردی عدم کیفیت پارچه، منجر به حساسیت و بیماری های پوستی دانش آموزان شده است بنابراین لباسی که از دلالان و بدون مرجع مناسب تهیه می شود سلامت دانش آموزان را در معرض تهدید قرار می دهد.

وی افزود:سال های گذشته گزارشاتی از عدم کیفیت پارچه لباس دانش آموزان دریافت شده است که امسال با اجرای این طرح از ورود لباس های بی کیفیت به بازار جلوگیری شد.

وی اظهار داشت: تمام گزارشات گران فروشی و عدم کیفیت لباس مدارس پیگیری و تلاش شده است که رضایت مندی والدین و دانش آموزان حاصل شود که در این راستا تمام تولیدی ها، به صورت روزانه مورد رصد و نظارت قرار گرفتند و تولیدی های متخلف شناسایی و صورت جلسه شدند.

بازگیر با بیان اینکه امسال لباس مدارس در تمام پایه ها از یک رنگ یکسان تهیه و تولید شده است افزود: در مناطقی که توان خرید لباس جدید برای دانش آموزان نبوده است امکان استفاده از لباس سال گذشته وجود دارد و اجباری برای لباس جدید مدارس در مناطق محروم نداریم.

وی با تاکید بر پیگیری مجدانه بر لزوم تهیه لباس مدارس با کیفیت و قیمت مناسب گفت: در برخی موارد، کیفیت پایین و افزایش قیمت در تولیدی ها گزارش شد که بلافاصله مکلف به اصلاح رویه شدند.

وی ادامه داد: امسال تلاش بسیاری در حوزه تامین لباس با کیفیت و قیمت مناسب شده چراکه علاوه بر اینکه بر سلامت و شادابی دانش آموزان موثر است، در وضعیت اقتصادی کنونی قیمت مناسب نیز از اولویت های والدین بود.

بازگیر با انتقاد از اینکه افزایش قیمت توسط صنف خیاطان در شهریور ماه، موجب بروز مشکلاتی شد تصریح کرد: برخی تولیدی ها با بهانه افزایش قیمت صنف خیاطان اقدام به افزایش قیمت کردند که ناچار به پیگیری های بسیار برای ممانعت از این موضوع شدیم.

وی افزود: اغلب تولیدی ها مقید به نرخ نامه اولیه و قراردادها بودند اما تعدادی نیز با استناد به نرخ نامه صنف خیاطان اضافه دریافت داشتند که این موارد نیز صورتجلسه و به مراجع مرتبط ارایه شده است.