شناسهٔ خبر: 75239140 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

در سایه تحریم ایلان ماسک؛ پای لیگ قهرمانان اروپا هم به نتفلیکس باز می‌شود؟

پلتفرم‌های استریم جهانی، روز به روز تمایل بیشتری برای فعالیت در عرصه‌های ورزشی نشان می‌دهند.

صاحب‌خبر -

طرفداری | انتظار می‌رود نتفلیکس برای به‌ دست آوردن حق پخش جهانی یک بازی از هر دور رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا پیشنهاد بدهد؛ اقدامی که بخشی از طرح جدید یوفا برای فروش حق پخش تلویزیونی از فصل ۲۸-۲۰۲۷ به بعد خواهد بود. برآورد می‌شود این تغییرات، درآمد سالانهٔ یوفا را به بیش از ۵ میلیارد یورو برساند.

به گزارش تایمز، یوفا و سازمان باشگاه‌های فوتبال اروپا (EFC) در حال بازنگری در شیوهٔ فروش حق پخش تلویزیونی لیگ قهرمانان و سایر رقابت‌های باشگاهی این قاره هستند.

بزرگ‌ترین تغییر، طرحی است که با هدف جذب پلتفرم‌های استریم جهانی طراحی شده و گفته می‌شود یوفا تاکنون علاقهٔ نتفلیکس را برای ورود به این عرصه سنجیده است. در حال حاضر آمازون در بریتانیا، آلمان و ایتالیا، یک بازی از هر دور لیگ قهرمانان را پخش می‌کند، اپل حق پخش جهانی لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا (MLS) را در اختیار دارد و دیزنی نیز در فکر ورود به بازار پخش زندهٔ مسابقات ورزشی است.

نتفلیکس تاکنون به‌ طور گسترده وارد بازار حق پخش زنده نشده، اما تجربهٔ موفق پخش یک مسابقهٔ فوتبال آمریکایی NFL در کریسمس و مبارزهٔ بوکس مایک تایسون مقابل جیک پال (که با بیش از ۶۵ میلیون بازدید به رکوردی بزرگ رسید) این شرکت را به ادامهٔ این مسیر ترغیب کرده است. نتفلیکس همچنین حق پخش مسابقات جام جهانی زنان فیفا در سال‌های ۲۰۲۷ و ۲۰۳۱ را در آمریکا خریداری کرده است.

طبق طرح جدید، شبکه‌هایی که خواهان خرید امتیاز سایر بازی‌های لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس هستند، می‌توانند برای چند بازار به‌ صورت همزمان پیشنهاد بدهند؛ برای مثال، دیسکاوری/TNT Sports یا اسکای قادر خواهند بود برای حق پخش تمامی بازی‌ها در پنج بازار بزرگ اروپا یعنی بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه اقدام کنند.

آژانس بازاریابی ورزشی آمریکایی «ریلیونت» فروش این امتیازها را از طرف یوفا برعهده دارد. منابع آگاه گفته‌اند انتظار می‌رود درآمد سالانهٔ یوفا از مسابقات باشگاهی حداقل ۱۰ درصد افزایش یابد و از رقم کنونی ۴.۴ میلیارد یورو به بیش از ۵ میلیارد یورو برسد؛ رقمی که حتی ممکن است از این هم بیشتر شود. برای مقایسه، لیگ برتر انگلیس سالانه حدود ۴.۱ میلیارد یورو از قراردادهای تلویزیونی داخلی و خارجی درآمد دارد.

افزایش درآمد رسانه‌ای به معنی سهم بیشتر باشگاه‌های حاضر در رقابت‌های اروپایی خواهد بود. فرمت جدید لیگ قهرمانان که از فصل گذشته آغاز شد، به‌ تنهایی باعث رشد ۲۵ درصدی درآمد نسبت به دورهٔ قبل شد.

نتفلیکس برای حفظ محبوبیت خود با خطر «ایلان ماسک» می‌جنگد

به تازگی ایلان ماسک، مالک ثروتمند تسلا و شبکهٔ اجتماعی X، جنبش گسترده‌ای را علیه شبکهٔ نتفلیکس آغاز کرده است. او مدعی است سران این شبکه در تلاش هستند ایده‌های افراطی، غیرعادی و به اصطلاح ووک «Woke» خود را به مخاطبان‌شان، تحمیل کنند. او به والدین توصیه کرده است اگر سلامت کودکانشان برای آن‌ها اهمیت دارد، مانع از تماشای برنامه‌های نتفلیکس توسط آن‌ها شوند.

در پی این اقدام و طی کمتر از ۴۸ ساعت، حدود ۴.۳ درصد (معادل ۱۵ میلیارد دلار) از ارزش سهام نتفلیکس کاهش یافت. بسیاری از کاربران با هشتگ CancelNetflix# با ماسک همصدا شدند.