به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، احمد محمودزاده در صد و نود و چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با تأکید بر ضرورت تحلیلهای میدانی و برنامهریزی عملیاتی، گفت: احساس من این است که برای هرگونه مداخله مؤثر در نظام آموزشی، نیازمند طراحی و اجرای برنامهای دقیق و عملیاتی هستیم که متناسب با ویژگیها و عوامل تأثیرگذار هر منطقه تنظیم شود. شرایط آموزشی در نقاط مختلف کشور به دلایل مختلفی از جمله امکانات سختافزاری، محتوای آموزشی و توانمندی معلمان متفاوت است؛ بنابراین لازم است سیاستگذاریها بر پایه این تفاوتها انجام گیرد.
وی افزود: در برخی مناطق، معلمان با وجود تلاش فراوان، در رشتههایی غیرمرتبط با تخصص خود تدریس میکنند و این امر به طور مستقیم بر کیفیت آموزش تأثیر دارد. از اینرو انتظار میرود مدیران مناطق با دقت بیشتری به توان حرفهای معلمان توجه کرده و مأموریتها را بر اساس تخصص آنان تنظیم کنند تا عدالت آموزشی در عمل محقق شود.
ضرورت برنامهریزی عملیاتی مبتنی بر واقعیتهای میدانی
محمودزاده با اشاره به جلسات بررسی محتوای برخی کتابهای درسی از جمله کتاب «دختران» بیان کرد: ما باید فراتر از بررسی صرف محتوای کتابها حرکت کنیم و شرایط محیطی، سطح توان معلمان، امکانات آموزشی و ساختارهای موجود در مناطق مختلف را نیز لحاظ کنیم. گزارشها و تحلیلهای دریافتی از استانها نشان میدهد که مسأله آموزش تنها به محتوا محدود نمیشود، بلکه زنجیرهای از عوامل همچون نبود معلمان متخصص، کمبود امکانات آموزشی، ضعف فضای فیزیکی مدارس و حتی ناسازگاری رشته تحصیلی معلمان با موضوع درسی، بر کیفیت یادگیری تأثیرگذار است.
وی تأکید کرد: اجرای برنامههای عملیاتی بر اساس دادههای دقیق میدانی، شرایط فرهنگی و اقلیمی، سطح دسترسی به امکانات آموزشی و توانمندی نیروی انسانی، میتواند موجب تحرک، پویایی و انگیزه بیشتر در میان دانشآموزان، معلمان و فضای مدرسه شود.
استفاده از ظرفیت دانشگاهها برای ارتقای آموزش
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی گفت: دانشگاهها باید در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند. برخی دانشگاهها از جمله پیامنور و علمیکاربردی ظرفیت خالی دارند که میتوان از فضاها و امکانات آنها برای آموزشهای عملی دانشآموزان، بهویژه در دروس آزمایشگاهی و مهارتی، بهره گرفت. تجربه بازدید از دانشگاههای مختلف کشور نشان میدهد که در برخی مراکز، امکانات آموزشی مورد نیاز رشتههای تخصصی مانند شیمی و فیزیک وجود ندارد. اگر بتوان با همکاری دانشگاههای بزرگ و معتبر از فضاهای آموزشی و آزمایشگاهی آنان استفاده کرد، هم کیفیت آموزش ارتقا مییابد و هم ارتباط نظاممند میان آموزش و پرورش و آموزش عالی شکل میگیرد.
وی پیشنهاد داد:برای مثال، میتوان با دانشگاه تبریز یا دانشگاههای اصفهان هماهنگ کرد که کلاسهای آموزشی دانشجویان فرهنگیان در آنجا برگزار شود. این رویکرد میتواند موجب ارتقای سطح علمی معلمان آینده و استفاده بهینه از زیرساختهای موجود باشد.
محمودزاده افزود:نباید صرفاً فشار بر آموزشوپرورش وارد شود که کلاسها را به مدرسه و خوابگاه تبدیل کند. در عوض، با دعوت از دانشگاهها و بهرهگیری از ظرفیت آنها در شورای آموزشوپرورش استانها، میتوان فضاهای دانشگاهی بلااستفاده را در خدمت آموزش کشور قرار داد.
توانمندسازی معلمان، محور اصلی تحول
وی با اشاره به اینکه توانمندسازی معلمان از مهمترین محورهای تحول در کلاس درس است، گفت: برنامههای دولت در حوزه آموزش، بهویژه در رویکرد رئیسجمهور، ناظر بر ایجاد فضایی برای رشد علمی، فکری و تخصصی معلمان است. ما نیازمند آموزشهایی هستیم که دقیق، حرفهای و متناسب با نیاز معلمان در کلاس درس باشد. این مهم نهتنها موجب تقویت معلم، بلکه موجب ارتقای انگیزه دانشآموز، کاهش نابرابری آموزشی و افزایش بهرهوری نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.
وی تأکید کرد: افزایش تخصص معلمان نباید به صورت سطحی دنبال شود بلکه باید به ارتقای واقعی مهارتها منجر شود. نتایج المپیادهای اخیر نشان میدهد ایران در برخی رشتهها به رتبههای جهانی دست یافته است، اما برای حفظ این جایگاه باید تحرک، برنامهریزی و پشتیبانی علمی در سطح مدارس افزایش یابد.
معاون وزیر با بیان اینکه هر تصمیمی که بدون شناخت درست از بستر اجرایی اتخاذ شود، به نتیجه مطلوب نمیرسد، از مسئولان استانی خواست با نگاه تحلیلی و علمی مسائل را رصد و پیشنهادهای خود را با جزئیات ارائه دهند.
عدالت آموزشی و همافزایی دستگاهها
محمودزاده خاطرنشان کرد: برنامهها در همه استانها با همکاری سازمانهای آموزش و پرورش و نگاهی که در دولت وفاق ملی وجود دارد، در حال پیگیری است. دولت مردمی بر اساس رویکردی هماهنگ تلاش دارد با همکاری نهادها، اقشار مختلف جامعه، خیرین، دستگاههای دولتی و غیردولتی و نهادهای انقلابی، موضوع عدالت آموزشی را در رأس همه کارها قرار دهد و از طریق عدالت آموزشی مسیر ارتقای جریان آموزش و تربیت را فراهم کند. این گفتمانسازی در کشور در حال شکلگیری است و امیدواریم با حمایتهای بیشتر، موفقیتهای چشمگیری در این حوزه حاصل شود.
وی افزود: تا کنون بیش از 50 جلسه برای آموزش و پرورش برگزار شده است که معادل جلسات دورههای گذشته پس از انقلاب است و این نشاندهنده اهمیت ویژه این حوزه است. استانداران ویژه برای پیگیری این موضوع در استانها همکاری میکنند و سازمانها در حال انجام اقدامات جدی هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز برای آینده کشور و انقلاب اسلامی را دارد، گفت: بحث صلاحیتها و شاخصهایی که در سند بنیادین آمده باید در تمامی مدارس، چه دولتی و چه غیردولتی رعایت شود. آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و هیچ جایگاهی برای واگذاری این مسئولیت به غیر وجود ندارد.
وی افزود: اگر دغدغهمندان آموزش و پرورش حضور دارند برای اجرای حاکمیت و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش است. برنامههای متعددی در حوزه سازمان مدارس و کنشگری فرهنگی در حال اجرا است که بسیار مهم هستند. موضوع سازماندهی آموزشگاهها بسیار مهم است و اگر این امر به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلاتی در مراکز آموزشی ایجاد شود. همه آموزشهای حضوری و مجازی باید با مجوز و تحت نظارت کامل آموزش و پرورش باشد تا هیچ دانشآموزی دچار آسیب نشود و خانوادهها نگرانی نداشته باشند.
محمودزاده گفت: ما مجوزها را از دستگاههایی که فاقد نظارت و فعالیت شفاف هستند، پس میگیریم و اگر انحرافی مشاهده شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد. به عنوان نمونه، در ابتدای مهر ماه دو مدرسه در مشهد به دلیل مسائل آموزشی تعطیل شدند.
وی افزود: انتظار ما از شورای آموزش و پرورش به عنوان بالاترین شورا این است که تمامی دستگاهها و نهادها در همکاری و مشارکت برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش نقش ایفا کنند. ما به تنهایی نمیتوانیم این مسئولیت خطیر را بر دوش بکشیم و باید همه اقشار و نهادها در این مسیر همراهی کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: تصمیمگیریها و سیاستگذاریها باید متناسب با نیازهای منطقهای استانها صورت گیرد تا شاخصهای آموزشی و پرورشی ارتقا یابد. فضای آموزشی و نیروی انسانی باید بهموقع فراهم شود تا فعالیتهای آموزشی و تربیتی به بهترین شکل اجرا شود. مدارس غیردولتی بخشی از جریان تربیت هستند و نباید آنها را جدا فرض کرد. بسیاری از مدارس مدلهای موفقی دارند که باید الگوسازی و نظارت بر آنها تقویت شود. اجرای سند تحول بنیادین در مدارس نمونه در حال انجام است که میتوان از آن بهره برد.
انتهای پیام/170/