این مرجع تقلید ادامه دادند: هر جا علمی صحیح به دست شما رسیده باشد، منشا اصلی آن از ماست و هر آنچه از خاندان ما نباشد، حق نیست.
ایشان با اشاره به روایات متعدد از جمله روایت فضیل بن یسار از امام باقر (علیه السلام)، بیان داشتند: امام فرمودند «کُلَّمَا لَمْ یَخْرُجْ مِنْ هَذَا الْبَیْتِ فَهُوَ بَاطِلٌ»؛ یعنی هر چه از خاندان ما نرسد، باطل است. دین خدا را تنها خدا بیان میکند.
معظم له افزودند: رهبران الهی، شاگردان خود را به اجتهاد دعوت کردند و راه را به آنها نشان دادند و برخی از آن راه ها در این نصوص هست. بعد فرمودند: ما معجزه پیامبریم، نه آنکه در مکتب کسی درس آموخته باشیم. وقتی از برخی پرسیدند که به چه دلیل به پیامبر ایمان آوردید، گفتند علی (علیه السلام) زیرا علی به او ایمان آورد، علی معجزه پیامبر است. مگر ممکن است انسانی بدون تعلیم از مکتبی به چنان مقامی برسد که بگوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»؟
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار کردند: اینکه گفته شود «عقلا چیزی گفتند و شارع مقدس آن را امضا کرد» نادرست است؛ این نگاه، دیدی سطحی و میانراهی است. اینگونه نیست که مردم چیزی را بفهمند و اهلبیت (علیهمالسلام) آن را تأیید کنند، بلکه شارع مقدس آن را فرمود و انسانهای عاقل آن را فهمیدند و نسل های بعدی از ایشان گرفتند و بهصورت «بنای عقلا» جلوهگر شد. خدای سبحان نخست انسان کامل را معلم، سپس شاگرد را آفرید.
معظم له بیان داشتند: اگر کسی در خود قدرت اجتهاد و نوآوری می بیند و استعداد خوبی دارد، این نعمتی الهی است و چنین نعمتی مسئولیتآور است، مگر همه مردم چنین استعدادی دارند؟ اگر فردی که از چنین موهبتی برخوردار است، حوزه علمیه یا دانشگاه را رها کند و به کارهای عادی بپردازد، در برابر این نعمت الهی مسئول است.
حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: اهلبیت(علیهم السلام) فرمودند: «عَلَینا إلقاءُ الأصول و عَلَیکم التّفریع» یعنی ما اصول را بیان میکنیم و شما باید با اجتهاد، فروع را از آن استخراج نمایید. وظیفه طلاب تنها حفظ مسئله نیست، بلکه باید به مرتبه اجتهاد برسند.
ایشان اظهار کردند: مجتهدپروری رسالت اصلی حوزههای علمیه است. باید اصول اولیه را آموخت و بر پایه آن استنباط نمود.
حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار کردند: حوزه باید انسانهای مجتهد، خلاق و نوآور تربیت کند تا امتداد مسیر وحی و اجتهاد در جامعه استمرار یابد.
این مرجع تقلید ادامه دادند: هر جا علمی صحیح به دست شما رسیده باشد، منشا اصلی آن از ماست و هر آنچه از خاندان ما نباشد، حق نیست.
ایشان با اشاره به روایات متعدد از جمله روایت فضیل بن یسار از امام باقر (علیه السلام)، بیان داشتند: امام فرمودند «کُلَّمَا لَمْ یَخْرُجْ مِنْ هَذَا الْبَیْتِ فَهُوَ بَاطِلٌ»؛ یعنی هر چه از خاندان ما نرسد، باطل است. دین خدا را تنها خدا بیان میکند.
معظم له افزودند: رهبران الهی، شاگردان خود را به اجتهاد دعوت کردند و راه را به آنها نشان دادند و برخی از آن راه ها در این نصوص هست. بعد فرمودند: ما معجزه پیامبریم، نه آنکه در مکتب کسی درس آموخته باشیم. وقتی از برخی پرسیدند که به چه دلیل به پیامبر ایمان آوردید، گفتند علی (علیه السلام) زیرا علی به او ایمان آورد، علی معجزه پیامبر است. مگر ممکن است انسانی بدون تعلیم از مکتبی به چنان مقامی برسد که بگوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»؟
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار کردند: اینکه گفته شود «عقلا چیزی گفتند و شارع مقدس آن را امضا کرد» نادرست است؛ این نگاه، دیدی سطحی و میانراهی است. اینگونه نیست که مردم چیزی را بفهمند و اهلبیت (علیهمالسلام) آن را تأیید کنند، بلکه شارع مقدس آن را فرمود و انسانهای عاقل آن را فهمیدند و نسل های بعدی از ایشان گرفتند و بهصورت «بنای عقلا» جلوهگر شد. خدای سبحان نخست انسان کامل را معلم، سپس شاگرد را آفرید.
معظم له بیان داشتند: اگر کسی در خود قدرت اجتهاد و نوآوری می بیند و استعداد خوبی دارد، این نعمتی الهی است و چنین نعمتی مسئولیتآور است، مگر همه مردم چنین استعدادی دارند؟ اگر فردی که از چنین موهبتی برخوردار است، حوزه علمیه یا دانشگاه را رها کند و به کارهای عادی بپردازد، در برابر این نعمت الهی مسئول است.
حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: اهلبیت(علیهم السلام) فرمودند: «عَلَینا إلقاءُ الأصول و عَلَیکم التّفریع» یعنی ما اصول را بیان میکنیم و شما باید با اجتهاد، فروع را از آن استخراج نمایید. وظیفه طلاب تنها حفظ مسئله نیست، بلکه باید به مرتبه اجتهاد برسند.
ایشان اظهار کردند: مجتهدپروری رسالت اصلی حوزههای علمیه است. باید اصول اولیه را آموخت و بر پایه آن استنباط نمود.
حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار کردند: حوزه باید انسانهای مجتهد، خلاق و نوآور تربیت کند تا امتداد مسیر وحی و اجتهاد در جامعه استمرار یابد.