به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، محمد کشاورز در ابتدای این برنامه گفت: رونمایی کتاب در واقع جشن تولد کتاب است و اگر این اولین کتاب نویسنده باشد جشن تولد نویسنده هم هست.
وی، افزود: جریان داستان نویسی ما بعد از دهه ۲۰ که حرکت میکند و اوج میگیرد یک دورهای را تحت تاثیر ایدیولوژی چپ از ارزش ادبی خودش جدا میشود. ادبیات ما میشود ستایش فقر؛ در کنار این، یک جریان کمرنگ بود که از نظر محتوایی قوی بود که در مجله اندیشه و هنر شکل گرفت، اما انگ بی دردی به این جریان اطلاق میشد. بعد از انقلاب سردرگمی شد و اینجا بود که جریان داستان نویسی به فکر فرو رفت که ستایش طبقات محروم درست است یا خیر؟
کشاورز جریان ادبی نیمه دوم دهه شصت خورشیدی را بعنوان نسل سوم داستان نویسی ایران معرفی کرد و گفت: بوسیله این نسل سپهری جدید در ادبیات داستانی ایران شکل گرفت و دیگر از وضعیت خبری نیست و انسانها فردیت و مشکلات خود را در این آثار دارند. ادبیات این دهه به یک شکوفایی و حرکتی رسید و به فردیتها پرداخت. نسل بعدی ادبیات ما که در دهه هشتاد و نود شروع به شکل گرفتن کرد ادامه همین مسیر بودند.
من پدرم هستم نثر روانی دارد
وی بعد از این مقدمه به توضیح درباره کتاب من پدرم هستم پرداخت و گفت: در این اثر انسان به ماهو شکل گرفته و نثر روانی دارد. از ۶ داستان این مجموعه دست کم ۴ داستان میتواند از آثار خوب باشند. بنابه تجربه داوری این کتاب از آثاری است که میتواند موفق شود به خاطر اینکه نویسنده موفق شده به یک زبان داستانی و شکل دادن داستان برسد.
این داستان نویس با بیان اینکه در بعضی داستانهای من پدرم هستم نویسنده موفق بوده است و در ادامه داستان «پیر بنا» از کتاب من پدرم هستم را خواند و خاطرنشان کرد: ادبیات یعنی که با یک تصویر یک وضعیت را بیان کنیم.
حسین اسدی جوزانی منتقد ادبی نیز در ادامه این نشست، گفت: مهمترین ویژگی این اثر زنانگی است و زنان درپی بازیابی هویت خودشان هستند و شیوه روایت هر داستان متفاوت است.
وی به زبان شاعرانه داستان در این کتاب اشاره کرد و افزود: درکنار نثر شاعرانه توجه و وسواس نویسنده به انتخاب واژگان را نشان میدهد. داستان قصرالدشت که به گفته مولف دچار ممیزی شده است به مهاجرت می پردازد. در این داستان با روایت های موجز مواجهیم. ویژگی بارز داستان پازل گونگی است.
تنها مرد خوب در این ۶ داستان مرد مرده است
راد قنبری نیز در این نشست به گوشههایی از این کتاب اشاره کرد و گفت: اصالت بخشیدن به ناخودآگاه در روایت در من پدرم هستم مستتر است. کنار هم گذاشتن دوگانههای نامعلوم و تنها مرد خوب در این ۶ داستان مرد مرده است.
وی سپس به فضاسازی نوستالژیک داستان قصرالدشت اشاره کرد و گفت: وی در عین بیان داستان مهاجرت از راوی کودک به خوبی بهره برده است.
قنبری با تاکید بر اینکه کتاب خواندنی است و ایدهآل گرایی نویسنده در این کتاب مشهود است، تصریح کرد: بسیار امیدوارکننده است که هنوز کسانی هستند که فارغ از مطرح شدن مینویسند. بنابر این به جامعه ادبی شیراز بابت این کتاب و مولفش تبریک میگویم.
هدیه کازرونی نیز در پایان این نشست، گفت: من به ادبیات پناه آوردم. ادبیات هم بازیهای سختی داشت. زیرا بسیاری از نشرها کار را به دلیل ممیزی شدن نمی پذیرفتند که حتی حاضر شوند آنرا بخوانند. اتفاقاً تمام مضامین داستان من نادیده انگاشتن هاست.
ادبیات، من را نجات داد
این مولف که در پایان این مراسم در جشن امضای کتاب حضور داشت، خاطرنشان کرد: ادبیات من را نجات داد و در تاریکیها به واسطه داستان گویی خودم را نجات دادم.
مجموعه داستان «من پدرم هستم» که از سوی نشر هفت اقلیم هنر در سال جاری عرضه شده، شامل ۶ داستان با نامهای «من پدرم هستم»، «بیستم آذر»، «بنبست هلن»، «سینما مایاک»، «قصردشت» و «پیربنا» است که بیشتر در حالوهوای شهر شیراز و تهران شکل گرفتهاند. هدیه کازرونی، متولد ۱۳۶۹، از شاگردان نویسندگانی چون محمدرضا صفدری و یارعلی پورمقدم بوده و این اثر تازه را در ادامه مسیر داستاننویسی خود منتشر کرده است.
به گزارش ایبنا؛ کتاب «من پدرم هستم» در ۱۳۶ صفحه با قطع رقعی و قیمت ۱۹۵ هزار تومان عرضه شده و بهعنوان پنجمین کتاب از مجموعه داستانهای فارسی نشر هفت اقلیم هنر در اختیار علاقهمندان ادبیات داستانی قرار گرفته است.
∎