به گزارش ایرنا، آیتالله سیدکاظم نورمفیدی روز چهارشنبه در دیدار با رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، با استناد به آموزههای اسلامی و کلام پیامبر اکرم (ص) که فرمودند «اکرموا اولادکم»، بر لزوم تربیت کودکان با کرامت و محبت تأکید کرد و افزود: این نگاه عمیق دینی باید سرلوحه سیاستگذاریهای آموزشی قرار گیرد.
وی با انتقاد از برخی روشهای انتخاب معلمان در دوره ابتدایی، گفت: در کشورهای پیشرفته مانند فنلاند، اساتید دانشگاه برای تدریس در این مقطع حساس انتخاب میشوند، اما در کشور ما گاه نیروهای ضعیفتر به این دوره کلیدی گمارده میشوند که این روند باید اصلاح شود.
نماینده ولی فقیه در گلستان آموزشوپرورش را نهادی «هویتساز و انسانساز» توصیف کرد که نباید صرفاً به انتقال اطلاعات محدود شود، بلکه باید نسلی با هویت قوی و توانمند برای مدیریت آینده کشور تربیت کند.
آیتالله نورمفیدی با تمجید از اهتمام دولت چهاردهم و بهویژه رئیسجمهور، دکتر پزشکیان، به مسائل آموزشی، اظهار کرد: نگاه کلان و جدی رئیسجمهور به آموزشوپرورش، نویدبخش تحولات اساسی در این حوزه است.
وی همچنین با اشاره به جنگ نرم دشمنان، تأکید کرد: دشمن با ایجاد فضای ناامیدی و تردید، به دنبال تضعیف انگیزههاست و ما وظیفه داریم با تزریق امید و باور، نسلی با هویت و فعال تربیت کنیم.
آیتالله نورمفیدی با قدردانی از تلاشهای معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، خواستار توجه بیشتر به جنبههای تربیتی در کنار آموزش شد و افزود: هدف ما تربیت دانشآموزانی است که نهتنها برای آزمونها، بلکه برای زندگی، مدیریت کشور و ساختن آیندهای روشن آماده شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش هم در این در دیدار با بیان اینکه توجه دولت چهاردهم به آموزشوپرورش بیسابقه است، گفت: دکتر پزشکیان از نخستین روزهای آغاز به کار دولت، آموزشوپرورش را اولویت اصلی کشور دانست و تأکید کرد که هر تغییری در جامعه باید از مدرسه آغاز شود.
حکیمزاده ادامه داد: اهتمام و پیگیری ایشان در برگزاری جلسات منظم شورای عالی آموزشوپرورش و مطالبه برنامههای تحولی، نشانه نگاه عمیق دولت به نقش آموزش در توسعه کشور است.
وی بیان کرد: در دولت چهاردهم، علاوه بر توسعه فضاهای آموزشی و بازسازی بیش از هفت هزار و ۴۰۰ پروژه مدرسه در سراسر کشور، رویکرد اصلی بر تحول در شیوههای آموزشی متمرکز شده است.
وی افزود: رئیسجمهور تأکید داشتند که اصل تحول باید در کلاس درس اتفاق بیفتد؛ در روش تدریس، در تعامل معلم و دانشآموز و در شکلدهی هویت و تربیت نسل آینده.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به ضرورت تغییر در روشهای یاددهی و یادگیری، اظها کرد: نسل امروز با نسلهای گذشته متفاوت است. در عصر فناوری اطلاعات، دیگر انتقال صرف اطلاعات کارآمد نیست؛ زیرا ابزارهای هوشمند این کار را بهتر انجام میدهند.