شناسهٔ خبر: 75218700 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سقف تراکنش‌های بانکی برای مشتریان تعیین شد؛ افزایش امنیت مالی با نظارت هوشمند بانک‌ها

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای جدید، تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری را موظف کرد سقف تراکنش سالانه مشتریان خود را بر اساس نوع فعالیت و وضعیت شغلی تعیین کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا؛ بر اساس مصوبه تازه بانک مرکزی، تمامی بانک‌ها موظف شده‌اند برای مشتریان خود سقف تراکنش بانکی تعیین کنند. این سقف بسته به نوع مشتری و نحوه فعالیت او متفاوت است و هدف اصلی آن افزایش امنیت مالی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از حساب‌های بانکی است.

بانک مرکزی اخیراً در قالب یک بخشنامه، همه بانک‌ها و موسسات اعتباری را ملزم به اجرای دقیق دستورالعمل «تعیین سطح فعالیت مورد انتظار مشتریان» کرده است. این دستورالعمل در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی و افزایش شفافیت تراکنش‌های مالی تدوین شده است.

براساس این مصوبه، سقف تراکنش بانکی سالانه برای هر مشتری حقیقی و حقوقی مشخص می‌شود. برای مثال، مزدبگیران می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیارد تومان در سال تراکنش داشته باشند. افراد فاقد شغل تا ۵ میلیارد تومان و اشخاص حقوقی غیرفعال نیز تا ۵۰۰ میلیون تومان مجاز به تراکنش هستند. همچنین، برای صاحبان کسب‌وکار و شرکت‌های فعال، دو سقف متفاوت برای حساب‌های تجاری و غیرتجاری تعیین خواهد شد.

طبق این دستورالعمل، بانک‌ها موظفند سامانه‌ای هوشمند طراحی کنند تا رفتار مالی مشتریان را رصد کند. در صورت مشاهده هرگونه مغایرت با سقف تعیین شده، مشتری برای ارائه توضیحات فراخوانده می‌شود. اگر مشتری طی یک هفته به بانک مراجعه نکند، خدمات غیرحضوری او متوقف شده و سقف برداشت کارت به ۱۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد. همچنین، در صورتی که گردش حساب مشتری از ۱۰ برابر سقف مجاز فراتر رود، موضوع باید به مرکز اطلاعات مالی گزارش شود.

در شرایطی که مشتری پس از فراخوان بانک، فرم «مغایرت رفتار مالی» را تکمیل کند، بانک موظف است محتوای این فرم را بررسی نماید. در صورتی که مغایرت به تراکنش‌های غیرمستمر مانند خرید و فروش ملک، خودرو یا فلزات گران‌بها مربوط باشد، سطح فعالیت مورد انتظار مشتری تغییر نمی‌کند و اطلاعات تراکنش‌ها در سوابق ثبت می‌شود؛ ضمن اینکه این تراکنش‌ها از محاسبات سامانه‌ای حذف می‌شوند.

انتهای پیام/