به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، محمد احمدی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست با اشاره به جایگاه پست در عصر ارتباطات نوین افزود: پست همچنان به عنوان «شریان نامرئی ارتباطات» نقش مهمی در جوامع ایفا میکند و با وجود فناوریهای نوین ارتباطی، پست به عنوان رسانهای فیزیکی و اجتماعی پابرجاست به شکلی که نقش پست در توسعه وفاق اجتماعی و امانتداری برجسته است.
وی با بیان اینکه کنگره جهانی پست هر ۴ سال یکبار با حضور کشورهای عضو اتحادیه جهانی برگزار میشود، درباره حضور ایران در این رویداد که در کشور امارات برگزار شد، تصریح کرد: ایران در کنگره اخیر ۱۵ پیشنهاد ارائه داد که ۱۲ یا ۱۳ مورد آن بررسی و پذیرفته شد؛ این پیشنهادات در اصلاح قوانین اتحادیه نقش داشتند.
معاون وزیر ارتباطات درباره تعاملات بینالمللی و دیپلماسی پستی در این کنگره جهانی اظهار داشت: مذاکرات با کشورهای امارات، ترکیه، روسیه، چین و ارمنستان انجام شد و حتی با ارمنستان تفاهمنامه مشترک امضا شد، البته با ترکیه به دلیل تأخیر در تأیید وزارت خارجه آن کشور، امضا به تعویق افتاد، ولی مذاکرات با ژاپن و چین در حوزه انتقال دانش فنی و ایجاد مرکز پردازش هوشمند ملی ادامه دارد.
توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی پیگیری می شود
وی با برشماردن اهداف راهبردی شرکت ملی پست تا افق ۱۴۰۷ خورشیدی خاطر نشان کرد: توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی، گسترش تعاملات بینالمللی با کشورهای منطقه و مقابله با محدودیتهای ناشی از تحریمها و نوآوری در حوزه حمل ونقل و مالی و حضور در مجامع جهانی از جمله اهداف حضور ایران در این کنگره جهانی بود.
احمدی درباره همکاری شرکت پست با شرکتهای بزرگ جهانی دانشبنیان و صادرات خدمات فنی نیز به ظرفیت بالای کشور برای صادرات خدمات فنی مهندسی اشاره کرد و گفت: دبیرکل اتحادیه جهانی پست قول داد در اجلاس بعدی از شرکتهای دانشبنیان ایرانی دعوت رسمی شود. همچنین ایران موفق شد یک نهاد دانشگاهی را بدون پرداخت هزینه به عضویت در شورای مشورتی اتحادیه جهانی پست درآورد که هدف از این موضوع تقویت فعالیتهای پژوهشی و توسعهای در صنعت پست جهانی است.
وی با اشاره به مشارکت ایران در رویدادهای اتحادیه جهانی پست، ادامه داد: در مسابقه جهانی نامهنگاری بیش از ۱.۶ میلیون نامه به اتحادیه ارسال شده که نوجوان اصفهانی، به عنوان یکی از ۸ برگزیده معرفی و تقدیر شد و طرحهای آقای گنجی در مسابقه طراحی مطرح شدند که نتیجه نهایی هنوز اعلام نشده است.
تدوین نقشه راه هوش مصنوعی در پست در دست اجراست
مدیرعامل شرکت پست همچنین به تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در شرکت ملی پست اشاره کرد و اظهار داشت: تدوین نقشه راه هوش مصنوعی با همکاری مشاوران تخصصی و اجرای پروژه دستیار هوشمند پست در دست اجراست که نسخه جدید با رابط کاربری بهتر و قابلیتهای یادگیری هوشمند در قالب مینیاپ رونمایی میشود. همچنین برند «دستیار پستی من» ثبت شده و در شبکههای اجتماعی فعال است.
وی با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت پست خاطرنشان کرد: شناسایی و خوانش محصولات از طریق دستگاه صوتی، مسیریابی هوشمند، اطلاعرسانی خودکار از طریق شبکههای اجتماعی هنگام ثبت شماره تلفن یا ارسال بسته را می توان از جمله موارد مورد استفاده از هوش مصنوعی در شرکت پست دانست.
ناوگان پست نوسازی می شود
احمدی درباره توسعه ناوگان حملونقل و زیرساختها نیز تصریح کرد: در زمینه خودروها و موتورسیکلتها حدود ۱۱۴ خودروی جدید تا مهر ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد؛ برنامه خرید ۳۰۰ خودروی سبک و سنگین را تا پایان سال در دستور کار داریم و همچنین تفاهمنامه برای بهکارگیری ۱۲۰۰ موتورسیکلت برقی در تهران نیز به امضا رسیده که در جهت گسترش شبکه پست در سایر استانهاست.
وی با بیان اینکه شرکت ملی پست در زمینه انرژی و محیط زیست نیز اقدامات خوبی را انجام داده است، خاطر نشان کرد: تجهیز ۳ ساختمان به سیستم تولید برق خورشیدی، برنامهریزی برای استفاده از پنل های برق تجدیدپذیر با همکاری شرکتهای خصوصی و همچنین بهبود زمان تحویل و کاهش اثرات زیستمحیطی از جمله اقدامات این شرکت در زمینه محیط زیست بوده است.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به عملکرد شرکت پست در نمایشگاه کتاب امسال نیز گفت: در این نمایشگاه افزایش ۱۸۶ درصد ترافیک محصولات نسبت به سال قبل داشتیم که توانستیم میانگین زمان تحویل مرسولات را به ۲.۷ روز کاهش دهیم.
تمرکز بر کاهش هزینه ها و خطای انسانی
وی ادامه داد: این شرکت متمرکز بر بهینهسازی مسیرها و کاهش هزینهها است، نه صرفاً سرعت تحویل، چون سرعت بالا تنها برای ۵ درصد نیازهای فوری مناسب است. در کشورهای توسعهیافته، تفاوت قیمت بین سرویسهای سریع و معمولی بسیار زیاد است اما استقرار سیستمهای مکانیزه تفکیک محصولات باعث کاهش خطای انسانی و افزایش بهرهوری شده است
مدیر عامل شرکت پست درباره توسعه اقتصادی و زیرساختی این شرکت نیز اظهار داشت: افزایش رضایت کارکنان از طریق پرداختها و توسعه زیرساختها، اشباع زیرساختی در برخی مناطق؛ نیاز به سرمایهگذاری جدید با نگاه اقتصادی و توسعه مدلهای کسبوکار و مشارکت با شرکتهای خصوصی از جمله اقدامات درجهت ارتقای توان اقتصادی این شرکت است.
وی با بیان اینکه هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی در این شرکت باعث تعدیل نیرو نخواهد شد، گفت: افزایش ۱۲ درصدی ترافیک محصولات فیزیکی با رشد محدود نیروی انسانی نشاندهنده تأثیر هوشمندسازی در کاهش نیاز به نیروی انسانی است زیرا بسیاری از کارمندان این شرکت به سن بازنشستگی رسیده و جای خود را به نیروهای جوان می دهند به همین دلیل ارتقای کیفیت خدمات از طریق ابزارهای هوشمند از جمله برنامه های آینده این شرکت است.
احمدی با اشاره به استفاده شرکت پست از تجهیزات داخلی و دانشبنیان نیز گفت: استفاده از تجهیزات صوتی تولید داخل و راهاندازی ۵ دستگاه سورتینگ جدید و بهرهگیری از شرکتهای دانشبنیان برای توسعه خدمات از جمله سیاست های آینده این شرکت است.
افزایش ۱۰ درصدی ترافیک کل محصولات پستی در یک سال گذشته
وی با ارایه آماری درباره رشد ترافیک پستی در یک سال گذشته دولت چهاردهم در شرکت پست اظهار داشت: افزایش ۱۰ درصدی ترافیک کل محصولات و رشد ۲۹.۳ درصدی در تجارت الکترونیک از جمله اقدامات این شرکت در یک سال گذشته است.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به چالشهای دادهای شرکت پست نیز اظهار داشت: یکی از چالش ها وجود موانع فنی، مالی و اجرایی در مراکز گردآوری دادهها است در پروژه بزرگ جی نف است اما در این پروژه فعالیت میدانی گسترده حدود ۱.۲۸ میلیون نفر- ساعت در ماه گذشته انجام شده و پیشرفت آن به مرز ۷۰ درصد پیادهسازی رسیده و در دولت چهاردهم رشد ۱۶ درصدی داشته است.
وی یکی دیگر از چالش های پروژه بزرگ جی نف را بهروزرسانی کامل پایگاه داده ملی عنوان کرد و گفت: همکاری با شهرداریها برای پوشش نقاط شهری و روستایی بالای ۲۰ خانوار و حفظ بهروزرسانی پایگاه داده و هماهنگی با دستگاههای متولی از جمله دیگر چالش های اجرای پروژه ملی جی نف است.
احمدی درباره روند اصلاح قانون پست اظهار داشت: قانون فعلی پست کشور مربوط به سال ۱۲۹۴ است که نیاز به بازنگری جدی دارد و پروژه مطالعاتی جامع برای تدوین قانون جدید با نگاه بومی و جهانی در حال انجام بوده و جلسات کارشناسی با نهادهای مرتبط برای نهاییسازی و ارائه به مجلس جریان دارد.
وی بازار فعلی ارتباطات پستی را رقابتی ندانست و تصریح کرد: حجم تقاضا چندین برابر ظرفیت شرکتهای فعال است به همین دلیل نیاز به بازنگری در ساختار بازار و تقویت بخش خصوصی وجود دارد زیرا پست دیگر فقط رساندن بسته نیست بلکه محور فعالیتها بر پایه اعتماد، داده و ارتباط شکل گرفته است.
مدیرعامل شرکت پست همچنین درباره همکاریهای بینسازمانی و خدمات جانبی توضیح داد و خاطر نشان کرد: همکاری با سازمانهای دولتی برای ارزیابی کیفیت اپلیکیشنها و شبکهها در مناطق روستایی با استفاده از ظرفیت ۱۰ هزار نفر نیروی میدانی پست برای گردآوری دادهها انجام شده است که می تواند زمینه درآمدزایی غیر از عملکرد رسمی برای شرکت پست را به همراه داشته باشد.
وی یکی از اهداف استراتژیک شرکت پست را تجارت الکترونیک فرامرزی و داخلی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی یکی از ۵ هدف کلان شرکت ملی پست است و در همین زمینه آزمایش موفقی در حوزه ارسال فرش با همکاری گمرک برای رفع محدودیتهای قبلی داشتیم و انتظار داریم امضای توافقنامه جدید با گمرک در هفته جاری صورت گیرد. همچنین توافقات با ارمنستان، ترکیه، امارات، عمان و روسیه در این زمینه در حال انجام است.
راه اندازی ۵ مرکز جدید مراکز سورتینگ و پردازش هوشمند
معاون وزیر ارتباطات با اشاره راه اندازی ۵ مرکز جدید مراکز سورتینگ و پردازش هوشمند در شهرهای تبریز، رشت، ساری و تهران اشاره کرد و گفت: در مرکز تبریز تجزیه پاکتهای ۵۰ گرمی تا بستههای ۴۰ کیلوگرمی، در مرکز تهران سورتینگ رباتیک با ۲۵۰ خروجی دوطبقه و افزایش سرعت توزیع صورت گرفته است. همچنین مرکز پردازش هوشمند شمالغرب و غرب در مهرشهر کرج کلنگزنی شده و برنامه توسعه تا پایان سال در استان البرز (کرج) و سایر شهرها بسته به ظرفیت ترافیک اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم اصلاحات مقرراتی و گمرکی در تجارت الکترونیک فرامرزی نیز اظهار داشت: درخواست اصلاح مقررات معافیتهای گمرکی برای خردهفروشیها و همچنین نیاز به طراحی رویههای فناورانه جدید برای کنترل و چک محصولات قبل از ارسال احساس می شود که همکاری نزدیک با اتحادیه جهانی پست و گمرک جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح فرآیندها در جریان است
احمدی با ارایه گزارشی درباره عملکرد یکساله شرکت ملی پست بخصوص جنگ ۱۲ روزه تصریح کرد: در جنگ ۱۲ روزه بحران و واکنش سریع را تجربه کردیم که در این روزها شرکت ملی پست فعالتر از روزهای عادی عمل کرد حتی با طراحی و پیادهسازی سرویس جدید در همان ایام برای پاسخگویی به نیازهای ملی و بینالمللی نقش خود را به عنوان زیرساخت حیاتی اقتصاد دیجیتال کشور اثبات کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به توسعه زیرساختهای عملیاتی و نرمافزاری این شرکت در آینده اظهار داشت: بیش از ۱۰ هزار متر مربع فضای عملیاتی جدید بهسازی و نورپردازی شده است و افتتاح پروژههای ساختمانی در دولتآباد اصفهان، یزد، کرمانشاه، رشت و تهران و مرکز اصلی پردازش محصولات در تهران در حال توسعه است.
وی با بیان اینکه خدمات جدید و رونمایی از سرویسهای جدید در سال گذشته صورت گرفته است، افزود: به زودی دو سرویس جدید در ایام جهانی پست که یکی از آنها با نام «نفیس» است به زودی رونمایی می شود.
معاون وزیر ارتباطات با ارایه آماری درباره میزان شکایت ثبت شده از سوی مردم در سامانه ۱۹۳ اظهار داشت: ۳۲درصد شکایات نسبت به سال گذشته کاهش داشته که نشان دهنده افزایش رضایتمندی عمومی، بهویژه از نحوه پاسخگویی شرکت پست است.