شناسهٔ خبر: 75215029 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شبکه ریلی محدود فارس؛ یک فرصت مغفول

استان فارس با وجود ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری بالا، شبکه ریلی محدودی دارد که توسعه آن می‌تواند نقش مهمی در کاهش تلفات انسانی، مصرف سوخت، رونق سرمایه‌گذاری و ترانزیت کالا ایفا کند. نمایندگان مجلس فارس و مسئولان و وزارت راه و شهرسازی، توسعه مسیرهای ریلی به ویژه شیراز ـ بوشهر و شیراز ـ گل‌گهر را ضروری می‌دانند و بر تأمین منابع مالی و مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌ها تأکید دارند.

صاحب‌خبر -

استان فارس از نظر خطوط ریلی در مقایسه با استان‌های همجوار، ظرفیت محدودی دارد. این محدودیت باعث شده بخش بزرگی از حمل‌ونقل کالا و مسافر از جاده‌ها انجام شود که علاوه بر افزایش تلفات و مصرف سوخت، فرصت‌های اقتصادی و گردشگری استان را محدود کرده است. توسعه خطوط ریلی می‌تواند به گسترش ترانزیت کالا، تسهیل جابه‌جایی مسافر و ایجاد مسیرهای استراتژیک کمک کند.

خط ریلی شیراز ـ بوشهر یکی از پروژه‌های کلیدی استان فارس و مسیرهای استراتژیک کشور است که اتصال فارس به بنادر و مسیرهای دریایی را فراهم می‌کند. این مسیر با بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول، می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا، گردشگری و کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشد. اختصاص منابع مالی به این پروژه و فعال شدن پیمانکاران در طول مسیر، نشان‌دهنده اهمیت ویژه دولت و وزارت راه و شهرسازی به تکمیل آن است.

وزیر راه و شهرسازی در روز ۱۰ مهر جاری در بازدید از پروژه ساخت راه‌آهن شیراز به بوشهر گفت: این مسیر از مسیرهای استراتژیک در کشور است که به دریا اتصال پیدا می‌کند و این از موضوعات مهمی است که باید پیگیری و رسیدگی شود.

فرزانه صادق مالواجِرد افزود: اکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان به این طرح بزرگ اختصاص داده می‌شود و انتظار داریم منابع مالی پشتیبان هرچه سریع‌تر تأمین و به پروژه تزریق شود. ۱۰ پیمانکار در مسیر بیش از ۴۰۰ کیلومتری راه‌آهن در حال فعالیت هستند. بخش خصوصی، پتروشیمی و سایر صنایع از جمله صنعت نفت می‌توانند نقش مؤثرتری در تأمین منابع مالی این پروژه داشته باشند.

نماینده مردم شیراز و زرقان نیز در گفت‌وگو با ایسنا در این خطوط اظهار کرد: قطعات یک، دو و سه خط ریلی شیراز ـ بوشهر مجدداً واگذار شده و اکنون فعال است. قطعات ۴ تا ۱۱ این خط هم در حال انجام است. مقداری اعتبارات آن محدود شده است اما پیگیر قضیه هستیم تا کار با سرعت جلو رود.

احداث خط ریلی شیراز ـ گل‌گهر به دلیل محدودیت منابع فعلا تعطیل است

جعفر قادری درباره خط ریلی شیراز ـ گل‌گهر گفت: کار احداث این خط اکنون تعطیل است اما پیگیر آن هستیم. طراحی قطعه یک و دو این خط تمام شده است اما با این منابع محدود ممکن است نتوانیم کار آن را شروع کنیم. پیگیر هستیم که قطعه ۳ و ۴ این خط که کار شده، به جایی برسانیم. این خط حدفاصل شیراز تا نی‌ریز است و اگر این را به جایی برسانیم خودش خیلی می‌تواند کمک کند.

وی تصریح کرد: پیگیری‌هایی هم برای بقیه خطوط ریلی داریم اما با توجه به محدودیت منابع شاید نتوانیم کارهایی انجام دهیم مگر اینکه از این شرایط سخت مالی عبور کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت توسعه محورها و راه‌های ارتباطی استان فارس تأکید کرد:این مسیرها بیشتر تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های جدید است. اگر آزادراه شیراز ـ بوشهر به طول ۲۱۰ کیلومتر احداث شود، کمتر از دو ساعت فاصله میان شیراز و بوشهر طی می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدام ظرفیت‌های گردشگری که برای شیراز و بوشهر ایجاد می‌کند و ترانزیت کالا که از طریق بوشهر انجام می‌شود، با احداث این مسیر از طریق شیراز توسعه خواهد یافت.

قادری با بیان اینکه علاوه بر این‌ها در محور شیراز ـ عسلویه باعث کاهش تلفات و مصرف سوخت خواهد شد، گفت: با انجام این اقدامات رونقی به فعالیت‌های صنعتی، خدماتی و گردشگری داده می‌شود و از آن طرف توسعه ظرفیت‌های جاده‌ای و حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی مسافر و بار و همه بخش‌های اقتصادی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: کاهش مصرف سوخت و تلفات انسانی از دیگر آثار مثبت توسعه شبکه ریلی است.

چالش‌ها و ضرورت مشارکت بخش خصوصی

به گزارش ایسنا، با وجود اهمیت بالای پروژه‌ها، محدودیت منابع مالی اصلی‌ترین مانع پیشرفت شبکه ریلی استان است. وزیر راه و شهرسازی و نماینده مجلس بر ضرورت مشارکت فعال بخش خصوصی، صنایع پتروشیمی و نفت برای تأمین منابع تأکید کرده‌اند. کارشناسان معتقدند بدون حل این مشکل، تکمیل پروژه‌ها به کندی پیش خواهد رفت و ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی استان به طور کامل بهره‌برداری نخواهد شد.

گسترش شبکه راه‌آهن‌های استان فارس، به ویژه مسیرهای شیراز ـ بوشهر و شیراز ـ گل‌گهر، یک ضرورت استراتژیک برای استان به شمار می‌رود. این توسعه می‌تواند ظرفیت حمل‌ونقل کالا و مسافر را افزایش دهد، تلفات انسانی و مصرف سوخت را کاهش دهد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری را تقویت کند و نقش استان در ترانزیت کشور را ارتقا دهد.

تکمیل این پروژه‌ها نیازمند پیگیری مستمر مسئولان، تأمین منابع مالی پایدار و مشارکت فعال بخش خصوصی و صنایع کشور است تا فارس بتواند از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری خود بهره‌برداری کند.

انتهای پیام