به گزارش خبرنگار ایرنا، نماز یکی از فرایض مهم و سازنده در دین اسلام به شمار میرود و مهمترین راه برای برقراری ارتباط مستقیم با خداوند است؛ این فریضه الهی باعث پاک شدن گناهان و زدودن آلودگیهای روحی میشود و به تقویت ایمان و تقوای الهی کمک میکند؛ نماز برنامهای منظم برای ارتباط انسان با خداوند در پنج نوبت شبانهروز است؛ در واقع هر نماز تا نماز بعد، به انسان بهانهای برای زیستن و دلیلی برای بودن میبخشد، عبادت پروردگار به معنای وسیع که نتیجه آن رشد و بالندگی انسانهاست در رسیدن او به آرامش کمک میکند.
انسانسازی مهمترین رسالت آموزش و پرورش است بر این اساس و به مناسبت سی و دومین اجلاس سراسری نماز که ۱۷ مهرماه به میزبانی گیلان برگزار میشود گفتوگویی با نرگس دستیار مدیرکل آموزش و پرورش گیلان و رئیس کمیته فرهنگی و فوق برنامه سی و دومین همایش سراسری نماز در ارتباط با نماز، آثار و فواید آن در نسل نو و عصر نوین دیجیتال انجام شدهاست.
ایرنا: چه چالشهایی در آموزش نماز به دانشآموزان و نسل نو در گیلان وجود دارد؟
دستیار: نماز یکی از فرایض مهم و سازنده در دین اسلام است و اهمیت این عبادت خاص به حدی است که از آن به عنوان ستون دین یاد شدهاست؛ چنانچه رسول خدا (ص) میفرماید: نماز پایه و ستون دین شماست از اینرو اعتلای فرهنگ نماز و ترویج آن در جامعهای که مزین به نام باشکوه اسلام است یکی از ضروریات حیاتی به شمار میرود؛ اما در عصر کنونی این امر، با چالشها و موانع بسیاری روبروست که از جمله استفاده بیش از حد از فضای مجازی در نسل نو، عدم همکاری اولیاء با برقراری نماز جماعت در میان دانش آموزان، عدم الگوی آموزش جذاب در ترویج توسعه فرهنگ نماز برای نسل جدید، استفاده از رسانههای خارجی و تفکرات التقاطی در خانوادهها از جمله چالشها و فرصتهای ترویج فرهنگ نماز در بین نسل جوان در استان است ضمن اینکه نقش گروه دوستان و همسالان نیز در امر اقامه نماز فرزندان بسیار مهم و موثرست.
ایرنا: برای ترویج نماز و تربیت دینی دانشآموزان چه برنامه و ابتکاری پیشنهاد میشود؟
دستیار: استفاده از ظرفیت نیروی انسانی دلسوز به ویژه در کودکستانها برای ترویج فرهنگ توسعه نماز، برگزاری کارگاه آموزشی نماز بویژه برای مربیان کودکستانها توسط استاندان خبره، توجه ویژه به نماز در برنامههای درسی مدارس، اطلاعرسانی و آگاهیبخشی در حوزه دینی و خداشناسی برای مربیان و مدیران مدارس، زیباسازی نمازخانههای مدارس و برگزاری جشنهای تکلیف محتوایی، طراحی برنامههای جذاب در حاشیه برنامههای مربوط به نماز، تشکیل و شبکهسازی گروههای یاوران نماز از میان دانشآموزان و سپردن مسئولیت برنامه اقامه نماز به دانشآموزان، استفاده و ایجاد انگیزه از ظرفیتهای پژوهشی مربیان پرورشی مدارس در ترویج و توسعه فرهنگ نماز در میان دانشآموزان، استفاده از ظرفیت نیروی انسانی دارالقرآنها در آموزش تربیت دینی و نماز دانشآموزان در مدارس استان و برقراری پیوند بین مدرسه، منزل و مسجد با فراهم کردن حضور دانشآموزان، اولیا و معلمان در مساجد برای اقامه نماز جماعت و سایر برنامههای تربیتی، میتواند راهی برای ترویج فرهنگ نماز و تربیت دینی دانشآموزان باشد.

ایرنا: نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانشآموزان چگونه ارزیابی میشود؟
دستیار: دعوت به نماز در هر مقطع و شرایط باید بصورت کاملا تخصصی و تحت برنامهریزی کارشناسان متعدد و مجرب و برگرفته از افراد فرهنگی، کارشناسان نماز، مشاوران و والدین باشد، همانگونه که دشمن با هزینههای فراوان و اجرای برنامههای متعدد فرهنگی در پی آن است که فرهنگ خود را به سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی نفوذ دهد و در پس آن به کنترل جهان با افکار غربزده دست یابد و انسانیت، شرافت، احترام و سایر موارد را به سمت و سوی خلق و خوی حیوانی بکشاند ما نیز باید از برنامهریزی دقیق و مختص هر مقطع تحصیلی برخوردار باشیم و متناسب با سن دانشآموز، نیازهایش در هر مقطع و سایر موارد بتوانیم حس مذهبی و نماز خوانی را در او شکوفا کنیم.
عوامل مدرسه در هر جایگاهی با هر پست از مدیر و معاونان و والدین گرفته تا دانشآموزان باید بتوانند از ظرفیت خود در راستای تقویت جبهه اسلام و نظام بکوشند تا بتوانند در آینده سرزمین شان سهم موثر داشته باشد، ایجاد زمینه تشویقی دانشآموز به صورت کلامی، مادی و معنوی از سوی اولیا و معلمان در مسیر زندگی نسل نو موثر خواهد بود و برگزاری اردوی نماز برای فعالان این فریضه الهی در مدارس با همکاری انجمن اولیاء میتواند باعث انگیزه در دانشآموزان فعال در اقامه نماز شود.
ایرنا: چگونه میتوان از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانشآموزان به نماز بهره برد؟
دستیار: نقش فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانشآموزان به نماز میتواند بسیار موثر باشد؛ در این راستا با تولید محتوای کوتاه و جذاب آموزشی مانند ویدئوهای یک تا ۲ دقیقهای درباره آداب و فواید نماز، روایتهای کوتاه و داستانهایی از نوجوانانی که نماز را تجربه کردهاند، میتواند تأثیرگذار باشد با طراحی نرمافزار یادآوری زمان نماز منطبق با تقویم مدرسه یا راهنمای تصویری و بازیهای آموزشی ساده برای تمرین وضو و اقامه نماز از دیگر فرصتها است.
ایرنا: تجربههای موفق ایجاد علاقه و پایبندی دانشآموزان به نماز در گیلان را بفرمایید
دستیار: برگزاری جشن تکلیف مستمر و گردهمایی نماز در شهرستانهای گیلان، ناحیه، منطقه و متمرکز استانی، برگزاری مسابقههای اذان، احکام، انشاء نماز و مسابقههای متنوع با موضوع نماز در مدارس استان، استفاده از ظرفیت دانشآموزان اذانگو، بهرهگیری از آنان در اقامه اذان در مساجد و نمازجمعه از برنامههای نماز آموزش و پرورش استان بودهاست.
ایرنا: چه سیاستها و برنامههایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شدهاست؟
دستیار: برنامه ما در آموزش و پرورش این است که نماز در متن تمام فعالیتهای آموزشی و پرورشی جریان داشته باشد؛ برگزاری کارگاههای آموزشی و توانمندسازی معلمان، حضور روحانیون جوان طرح امین در مدارس، با توجه به برنامه تحول بنیادین در آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و هماهنگی با نهادهای فرهنگی و مذهبی استان، از برنامههای اصلی این ادارهکل است، در این برنامه معاونت پرورشی، در ادارهکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برنامه تحت عنوان «بهار بندگی» طراحی شده است که با آموزش وضو و نماز در ابتدای سال تحصیلی شروع و به جشن تکلیف و همایش نماز دانشآموزان (پایه سوم ابتدایی دختران و پایه هشتم پسران) در مدارس استان اجرا میشود.
ایرنا: چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانشآموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد میکنید؟
دستیار: برگزاری دورههای آموزشی- تفریحی در قالب تشکلهای دانشآموزی (بسیج دانشآموزی، سازمان دانشآموزی، هلالاحمر، اتحادیه انجمن اسلامی دانشآموزان و هیئت های مذهبی) و تشکلهای همکار با آموزش و پرورش برای دانشآموزان علاقمند به اذان و نماز، اجرای برنامههای جذاب در زمان نماز جماعت مدارس، استفاده از ظرفیت هیئتهای مذهبی مدرسه و نیروهای طرح امین در واحدهای آموزشی برای ارتباط موثر با دانشآموزان و جذب آنان به نماز جماعت، استفاده از توان و همراهی روحانیون جوان، پرتلاش و فعال در حوزه نماز از جمله راهکارها برای تشویق و ترغیب دانشآموزان به اقامه نماز است.
ایرنا: پیام شما به معلمان، دانشآموزان و خانوادهها برای ترویج نماز چیست؟
دستیار: پیام من به معلمان این است که با توجه به نقش الگویی چند وجهی معلمان گرانقدر برای دانشآموزان از تمام روشهای نوین علمی و عملی استفاده نمایند تا دانشآموزان را با مسائل دینی و اسلامی آشنا کنند؛ معلمان فراتر از انتقال اطلاعات، سازندگان عادتها و ارزشها هستند آنان با الگو بودن، صبر و خلاقیت در آموزش مهارتی نماز، میتوانند زمینه رشد اخلاقی و معنوی دانشآموزان را فراهم کنند.
به گزارش ایرنا، سی و دومین همایش سراسری نماز روز پنجشنبه هفته جاری به میزبانی استان گیلان در رشت برگزار میشود که قرار است حجتالاسلام والمسلمین محسن قراِئتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ارشد استان گیلان در این همایش حضور یابند و پیام مقام معظم رهبری به این همایش توسط آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت خوانده شود.
استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانش آموز است که در حدود چهار هزار واحد آموزشی تحصیل میکنند.