مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در تذکری در جلسه ۳۶۰ شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بسیاری از خودروهای پلاک تهران برای دریافت معاینه فنی به شهرستانها مراجعه میکنند و این روند باعث میشود فرآیند کنترل معاینه فنی در پایتخت ناکارآمد شود.
تأثیر آلودگی هوا بر آموزش فرزندان
پیرهادی تصریح کرد: با شروع فصل پاییز و زمستان باز هم مساله آلودگی هوا و تعطیلی مدارس در پایتخت مطرح میشود که این مسأله مستقیم زندگی خانوادهها و آینده فرزندان را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی خاطرنشان کرد: تعطیلیهای مکرر مدارس باعث افت جدی در یادگیری دانشآموزان شده و والدین شاغل نیز در این شرایط دچار مشکلات مضاعف میشوند.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: این وضعیت در سالهای اخیر به یک بحران آموزشی و اجتماعی تبدیل شده و اگر برای کنترل آلودگی هوا و ساماندهی معاینه فنی خودروها تصمیم جدی گرفته نشود، نسل آینده کشور متضرر خواهد شد.
معاینه فنی خودروهای اینترنتی باید بازتعریف شود
پیرهادی یادآور شد: طبق قانون خودروهای شخصی که در پلتفورمهای اینترنتی مشغول فعالیت هستند باید حتما برای دریافت دورهای معاینه فنی اقدام کنند. وی ادامه داد: تاکسیهای اینترنتی با عمر کمتر از ۱۰ سال هر شش ماه ملزم به دریافت معاینه فنی هستند و تاکسیهای اینترنتی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یکبار باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه خودروهای فعال در پلتفرمهای اینترنتی با وجود تردد مداوم هیچ مقررات مشخصی در این زمینه ندارند.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که برخی از خودروهای پلاک تهران و آنهایی که متقاضی دریافت طرح ترافیک هستند از شهرستانها معاینه فنی میگیرند در حالی که باید لزوما معاینه فنی را از تهران دریافت کنند.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: قانونگذار و دولت باید وضعیت معاینه فنی این دسته از خودروها را روشن کنند.
توسعه مراکز معاینه فنی در تهران
وی با بیان اینکه شهرداری تهران و شورای شهر وظایف خود در توسعه مراکز معاینه فنی انجام دادهاند، گفت: در این دوره مدیریت شهری، چهار مرکز سیار معاینه فنی و دو مرکز خصوصی به مراکز موجود اضافه شده است و یک مرکز دیگر نیز در منطقه ۱۴ تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.
وی افزود: اکنون هیچ مشکلی در تامین مراکز برای سه میلیون خودروی واجد شرایط معاینه فنی در تهران وجود ندارد.
پیرهادی با اشاره به اینکه خودروهای با عمر کمتر از چهار سال نیاز به معاینه فنی ندارند، اما برای دریافت تخفیف طرح ترافیک به مراکز مراجعه میکنند، اظهار کرد: متاسفانه بین ۲۵ تا ۲۷ درصد این خودروها در همان مراجعه اول مردود میشوند.
وی تاکید کرد: این آمار نشاندهنده کیفیت پایین تولید خودرو در کشور است که خود به یکی از عوامل مهم آلودگی هوا تبدیل شده است.
مطالبه شورا از دولت و استانداری
پیرهادی در ادامه سخنانش در مطالبهای از شورا خواست تا دولت و استاندار تهران نسبت به معاینه فنی و کیفیت خودروها حساسیت بیشتری نشان دهند، زیرا این موضوع یکی از عوامل اصلی در تشدید آلودگی هوا و مشکلات اجتماعی ناشی از تعطیلی مدارس است.
انتهای پیام/