به گزارش ایسنا، محمد ابراهیم حسن نژاد - معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی- در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ در هتل المپیک تهران، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان میگویند در تأمین سویا با مشکل مواجه شدهاند، برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مسئله چیست؟ گفت: بخشی از مشکلاتی که در تأمین نهادهها پیش آمد، مربوط به موضوع ارز بود. با پیگیریهایی که انجام شده، در حال حاضر روند خرید تجار و تجهیز کالاهای مورد نیاز در حال انجام است. به مرور شاهد افزایش میزان بارگذاری نهادهها در سامانه بازارگاه هستیم و به همین دلیل مشکل بهزودی مرتفع خواهد شد. اکنون هم تجار بهصورت روزانه بارگذاری دارند و توزیع نهادههایی مانند سویا و ذرت در حال مدیریت است تا تولیدکنندگان با کمبود مواجه نشوند.
وی با اشاره به اینکه قیمت نهادهها در بازارگاه توافقی نیست، بلکه قیمت توسط تجار اعلام میشود و خریدار مستقیماً وجه را به حساب فروشنده واریز میکند، گفت: البته اگر تولیدکنندگان مشاهده کنند کالا گرانتر از نرخ درجشده در سامانه فروخته میشود، حتماً باید گزارش دهند. هم سیستم نظارتی وزارت جهاد کشاورزی و هم همکاران ما در حوزه بازرگانی با متخلفان برخورد خواهند کرد. در حال حاضر هزینههای جدید در بخش تولید برآورد شده و بر اساس آن قیمتهای مصوب نهایی توسط ستاد تنظیم بازار اعلام خواهد شد. در مورد یارانه نهادهها باید گفت بخشی از نهادههای مورد استفاده در صنعت طیور، مانند ذرت و سویا، یارانهای هستند اما سایر اقلام بدون یارانه و با قیمت درج شده در سامانه بازارگاه به فروش میرسند. هرگونه دریافت وجه اضافی خارج از سامانه تخلف است و در صورت گزارش، حتماً با افراد خاطی برخورد میشود.
حسن نژاد در پاسخ به این پرسش که برخی میگویند اگر تخلف را گزارش دهند، دیگر به آنها نهاده نمیدهند در این راستا برای حمایت از تولیدکنندگان چه برنامهای دارید عنوان کرد: سامانه بازارگاه به گونهای طراحی شده که امکان دریافت وجه اضافی در داخل سامانه وجود ندارد. اگر خارج از سامانه، تجار مبالغی را به شکل غیرقانونی مطالبه کنند، حتماً باید اطلاعات آنها به بخش نظارتی اعلام شود تا رسیدگی صورت گیرد. تعداد واردکنندگان بسیار کمتر از خریداران است، بنابراین همکاری خریداران برای شناسایی متخلفان ضروری است. هدف ما این است که با افزایش عرضه در سامانه، تخلفات به حداقل برسد و بازار به تعادل برسد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگری اینکه اکنون تخممرغ در بازار تا ۲۰۰ هزار تومان هم فروخته میشود. آیا این افزایش رسمی است؟ تاکید کرد: لطفاً از اعلام قیمتهایی که رسمی نیست خودداری کنید. اکنون قیمت تخممرغ بر اساس نرخ مصوب قبلی محاسبه میشود و اگر تغییری در قیمت مصوب ایجاد شود، حتماً از سوی ستاد تنظیم بازار و تشکلهای صنفی اعلام خواهد شد. اعلام قیمتهای غیرواقعی موجب التهاب در بازار میشود.
وی اعلام قیمت مصوب جدید مرغ و تخممرغ را در در حیطه وظابف خود ندانسته و گفت: من مسئول تولید هستم. در حال حاضر تولید در هر دو بخش گوشتی و تخمگذار به خوبی در حال انجام است. اما قیمتگذاری رسمی بر عهده ستاد تنظیم بازار و مراجع ذیربط است که به زودی نرخهای جدید را اعلام خواهند کرد.
به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با رفع مشکلات ارزی و افزایش عرضه نهادهها در سامانه بازارگاه، انتظار میرود طی روزهای آینده وضعیت تأمین نهادههای دامی بهویژه سویا بهبود یابد. همچنین وزارت جهاد کشاورزی تأکید دارد که هرگونه تخلف در فروش نهاده خارج از سامانه پیگیری و با متخلفان برخورد خواهد شد.
لزوم نوسازی فناوری و توسعه صنایع جانبی برای تقویت صادرات تخممرغ
حسننژاد همچنین در این مراسم اظهار کرد: در سالهای اخیر با انجام صادرات، بخشی از نیاز داخلی به تخممرغ کاهش یافته و ضروری است برای حفظ توازن تولید و مصرف، توسعه بازارهای جدید و تنوعبخشی به محصولات در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه صنعت تخممرغ کشور از ظرفیت بالایی برای تأمین پروتئین ارزانقیمت برخوردار است، گفت: این محصول در مقایسه با سایر منابع پروتئینی قیمت مناسبی دارد و میتواند در امنیت غذایی کشور نقش پررنگتری ایفا کند.
حسننژاد ادامه داد: بهرهگیری از دانش روز و فناوریهای نوین در صنعت تخممرغ از اولویتهای وزارت جهاد کشاورزی است و افزایش بهرهوری میتواند بهصورت مستقیم بر کاهش هزینه تمامشده و تثبیت قیمت مصرفکننده اثرگذار باشد. به گفته وی، نوسازی تجهیزات و استفاده از تکنولوژیهای جدید سادهترین و مؤثرترین مسیر برای افزایش رقابتپذیری این صنعت در بازارهای داخلی و خارجی است.
معاون امور تولیدات دامی با اشاره به ضرورت توسعه صنایع جانبی مرتبط با تولید تخممرغ افزود: در سال جاری در مقاطعی با مازاد تولید مواجه بودیم، اما به دلیل ضعف صنایع تبدیلی و فرآوری، بخشی از ظرفیت کشور بلااستفاده ماند. سرمایهگذاری در این حوزه، چه از سوی بخش خصوصی و چه در قالب مشارکتهای درونصنفی، ضروری است.
او تاکید کرد: واحدهای بزرگ تولیدی باید به سمت ایجاد زنجیرههای متنوع و تکمیل صنایع وابسته حرکت کنند تا امکان صادرات محصولات فرآوریشده و کمحجم برای بازارهای دوردست فراهم شود.
حسننژاد توسعه صادرات را وابسته به تنوع محصول، بستهبندی مناسب و کاهش هزینههای تولید دانست و افزود: افزایش مصرف سرانه تخممرغ نیز از مسیر کاهش قیمت، ترویج مصرف و توسعه محصولات جدید میگذرد.
وی در پایان با قدردانی از همکاری تشکلهای بخش خصوصی در مدیریت بازار تخممرغ طی سالهای اخیر تصریح کرد: این همکاری موجب شد صنعت با حداقل چالش در تأمین، تولید و قیمتگذاری مواجه شود، هرچند همچنان باید بر کاهش هزینهها و ارتقای بهرهوری تمرکز بیشتری صورت گیرد.
انتهای پیام