شناسهٔ خبر: 75212191 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بازدید سرپرست معاونت هنری ارشاد از جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در خانه طهران بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با هدف پاسداشت میراث نمایشی ایران‌زمین و احیای آیین‌های نمایشی بومی، در خانه تاریخی طهران در حال برگزاری است.

در جریان برپایی این رویداد، محمدمهدی احمدی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل برگزاری جشنواره از بخش‌های مختلف نمایش‌های آیینی و سنتی بازدید کرد و در جریان روند اجراها و برنامه‌های تخصصی این دوره قرار گرفت.

جشنواره امسال با مشارکت گروه‌های هنری داخلی و بین‌المللی، ضمن معرفی ظرفیت‌های فرهنگی ایران، بر پیوند سنت و نوآوری در عرصه هنرهای نمایشی تاکید دارد.

سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حوض‌خانه عمارت اتحادیه پای «پرده‌خوانی» علی مداح، هنرمند پیشکسوت و همچنین نقالی پریسا سیمین‌مهر، بانوی نقال نشست. «باران‌خواهی» دیگر نمایشی آیینی بود که با دعای کودکان برای بارش باران رحمت الهی توسط هنرمندان سیستانی اجرا شد.

وی در پایان این آیین از هیبت مراددامنی، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان سیستان و بلوچستان به پاس سال‌ها تلاش در عرصه هنر‌های نمایشی تقدیر کرد.

«شبیه‌خوانی» با کارگردانی عباس حیدری، «سایه بازی» با کارگردانی محمود دهقان هراتی، «جی جی بی جی» با کارگردانی فهمیه میرزاحسینی، «تخت حوضی» با کارگردانی حمیدرضا مرادی، «خیمه شب بازی» با کارگردانی مریم تواسونی، «چمدان عروسک» با طراحی الهه حریریان، آیین باران‌خواهی، نقل موسیقایی و رقص محلی با کارگردانی محمدالدین دشتی از برنامه‌های شب سوم میزبانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به شمار می‌آیند.

رضا مردانی (مدیرکل هنر‌های نمایشی)، سعید اسدی (مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی)، سیاوش ستاری (دبیر جشنواره)، سیدوحید فخر موسوی (دبیر چهل‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر)، عباس شاه‌محمدزاده (مدیر دبیرخانه‌های دائمی جشنواره‌های اداره‌کل هنر‌های نمایشی) و حامد اویسی (مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنر‌های نمایشی) از دیگر مدیران حاضر در سومین شب برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بودند.

هدف این اجرا صرفا ادای دین به بهرام بیضایی نیست!

سجاد قربانی نویسنده و کارگردان نمایش «کلاژ بیضایی» درباره تکنیک‌های اجرایی نمایش کلاژ گفت:  تقریباً یک سال پیش با بهره‌گیری از مجموعه‌ای از ایده‌های نمایش‌های ایرانی همچون سایه‌بازی، پرده‌خوانی، نقالی و در نهایت بحرطویل خوانی و استفاده از برخی متون استاد بهرام بیضایی، به‌گونه‌ای که در مواردی یک دیالوگ و در مواردی بخش‌هایی بیشتری از آثار ایشان مورد استفاده قرار گرفت روند شکلگیری این اتر آغاز شد و با ترکیب آن متون و افزودن بخش‌هایی که گروه به متن اضافه کرد، در نهایت این کلاژ یا درهم‌تنیدگی متون شکل گرفت. در اجرای ما سایه‌بازی، هنری که در حال فراموشی است، هر چند اندک اما مورد استفاده قرار گرفته و در کنار فرم‌های دیگری نمایشی آئینی سنتی در ساختار نمایش تنیده شده و مجموع این عناصر، فرم اثر را شکل داده‌اند. می‌توان گفت این اجرا از نظر فرم به انسجام و ساختار مطلوبی رسیده، اما شاید از نظر محتوا لزوماً همان چیزی نباشد که مخاطب انتظار دارد، چرا که هدف ما صرفاً اجرای اثری از مجموعه آثار آقای بهرام بیضایی نبوده است.

وی هدف این اجرا را صرفا ادای دین به استاد بهرام بیضایی ندانست و گفت: قصد ما این نبود که تنها ادای دینی به استاد بیضایی داشته باشیم، هرچند که این ادای دین در ذات اثر وجود دارد. از طرفی باید توجه داشت که ادای دین به بزرگی چون استاد بیضایی یا هر هنرمند دیگری نیازمند دقت و ظرافتی بسیار است تا جای هیچ خطایی باقی نماند و فقط در صورت گذر از چنین رویکردی می‌توانیم اثر خود را خلق کنیم و ما نیز همین مسیر را پیمودیم. بنابراین درواقع هدف ما فراتر رفتن از ادای دین بود؛ می‌خواستیم ببینیم چه آورده‌ای می‌توانیم برای این متن و ساختاری که ایجاد کرده‌ایم داشته باشیم. درست است که کلاژی از آثار آقای بیضایی در دست داریم، اما از این نقطه به سراغ نمایش‌های مختلف ایرانی رفتیم و آنها را نیز کلاژ کردیم. بدین ترتیب که نمایش از نقالی آغاز می‌شود، سپس به سایه‌بازی و پرده‌خوانی می‌رسد و ...تنها کاری که در این نمایش انجام نمی‌دهیم، سیاه‌بازی است؛ چرا که سیاه‌بازی هنریست کاملاً مستقل، از تمام آنچه ذکر شد و اجرای درست آن نیازمند یک سیاه‌باز قهار است. در غیر این صورت، اثر لوث می‌شود و آن اتفاق خوبی که باید چه برای بازیگر و چه برای مخاطب شکل نمی‌گیرد. به همین دلیل، سیاه‌بازی از این اجرا حذف شده است و در خود نمایش نیز به این نکته اشاره می‌کنیم و می‌گوییم: «نقالی، پرده‌خوانی، تلخک‌بازی کار ماست؛ همه را بلدیم، اما سیاه و سیاه‌بازی را بلد نیستیم

وی درباره برنامه اجرای عموم این اثر گفت: این نمایش قرار است از ابتدای آبان‌ ماه در تالار مولوی، سالن اصلی، به‌ صورت اجرای عمومی روی صحنه برود. امیدوارم کسانی که فرصت دیدن اثر را در جشنواره نداشتند، در اجرای عمومی حضور پیدا کنند تا بتوانیم از نزدیک با یکدیگر در ارتباط باشیم.

وی درباره ارزیابی مدیریت جشنواره و نوع نگاه آن به هنرمندان جوان باید گفت: خوشبختانه در تمام جشنواره‌هایی که تاکنون شرکت کرده‌ایم، از جمله جشنواره آیینی‌ـ‌سنتی اخیر، از نظر مدیریتی شاهد رفتار بسیار محترمانه و حرفه‌ای بوده‌ایم. مدیریت جشنواره با ما و سایر گروه‌ها برخوردی شایسته و همراه با حمایت داشته است و من فضای حرفه‌ای را به‌روشنی در عملکرد آنان مشاهده کرده‌ام.

معرفی هیات انتخاب بخش آیین ها و بازی های نمایشی جشنواره نمایش های آیینی سنتی 

در نهایت شورای انتخاب بخش آثار آیین ها و بازی های نمایشی جشنواره متشکل از اردشیر صالح‌پور، مهدی صفاری‌نژاد و مهدی لطفی آیین و بازی‌های نمایشی را برای اجرا در جشنواره برگزید.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری سیاوش ستاری در سه بخش آموزشی، پژوهشی و اجرایی برگزار می‌شود. 
دوره‌های آموزشی این جشنواره در تاریخ ۲۴ شهریور به پایان می‌رسد و پس از آن از ۲۵ شهریور تا ۱۱ مهر، سمینارها و نشست‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی ادامه خواهد داشت. و از ۱۲ مهرماه اجراهای غیررقابتی به‌عنوان بخش پایانی جشنواره برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه جشنواره به نشانی https://irtf.theater.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/