شناسهٔ خبر: 75209087 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در جلسه صحن علنی مجلس؛

کاظمی: افت تحصیلی چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت ایران است/ تعطیلات در افت تحصیلی تاثیرگذار بوده + فیلم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تأثیر عوامل مختلف بر کیفیت آموزش گفت: افت تحصیلی چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در تمام دوره‌ها بوده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در جلسه صحن علنی مجلس گفت: موضوع افت تحصیلی چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در تمام دوره‌ها بوده است و همیشه دغدغه همه وزرای آموزش و پرورش و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف بوده است.

وی افزود: البته افت و رشد کیفیت آموزش در مدارس آموزش و پرورش کشور معمولاً تابع و تحت تأثیر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان و همین‌طور شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در عرصه‌های مختلف بوده است.

کد ویدیو
دانلود ویدیو
<div id="video-display-embed-code_3062782" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1314112/3062782?width=600&height=400"></script></div>

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: میانگین نمرات نهایی دوازدهم نظری در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۵۸ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: معدل دوره دوم متوسطه نظری کل دوره دوم متوسطه نظری در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ که تکلیف جدول ۲۰ ماده ۷۸ قانون برنامه هفتم بوده است از ۱۴ و ۷۵ به ۱۵ و ۳۲ یعنی ۵۷ صدم درصد ارتقا داشته است.

کد ویدیو
دانلود ویدیو
<div id="video-display-embed-code_3062783" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1314112/3062783?width=600&height=400"></script></div>

کاظمی تأکید کرد: نباید فراموش کرد که در امتحانات نهایی پایه دوازدهم بنا به دلایل متعدد از جمله تعطیلی‌های ناخواسته مربوط به ناترازی‌های انرژی و آلودگی هوا در عملکرد دانش‌آموزان تأثیر بسیار زیادی گذاشته و باعث افت تحصیلی به میزان ۴۳ درصد در سال ۱۴۰۴ گردیده است.

وی افزود: شکاف برنامه درسی با نیاز‌های زمانه یکی از دلایل افت است؛ برنامه درسی کنونی مبتنی بر محفوظات دور از نیاز‌های واقعی بازار کار و مهارت‌های زندگی در قرن ۲۱ است که این امر منجر به کاهش انگیزه درونی دانش‌آموزان می‌شود.

کد ویدیو
دانلود ویدیو
<div id="video-display-embed-code_3062784" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1314112/3062784?width=600&height=400"></script></div>

وزیر آموزش و پرورش گفت: حجم بالای کتاب‌های درسی و سایه سنگین کنکور در دوره دوم متوسطه و همین‌طور پوشش کم تربیت دوران پیش‌دبستانی ۱ و ۲ از دیگر عوامل افت است.

وی در پایان اظهار داشت: تعطیلی ۲۴ روز مفید یعنی یک ماه کامل به دلیل آلودگی هوا و ناترازی انرژی که خارج از اختیارات آموزش و پرورش بوده است و برگزاری آزمون سراسری در دو نوبت باعث عدم تمرکز جدی دانش‌آموزان پایه دوازدهم بر مطالب و مفاهیم کتاب‌های درسی شد.