به گزارش جماران به نقل از فایننشال تایمز، سازمان صنعت نساجی اروپا اعلام کرد که صادرات منسوجات چین به اتحادیه اروپا به طور چشمگیری افزایش یافته است، زیرا تولیدکنندگان آسیب دیده از تعرفههای سنگین آمریکا، کالاهای خود را به اروپا هدایت کردهاند.
بر اساس دادههای سازمان اروپایی پوشاک و نساجی (یوراتکس) که بخشی از آن توسط فایننشال تایمز بریتانیا منتشر شده است، واردات پوشاک و منسوجات چین توسط بلوک اروپا در نیمه اول سال 2025 در مقایسه با سال گذشته، 20 درصد از نظر ارزش و حجم افزایش یافته است و بیشتر این افزایش در ارزش ناشی از افزایش حدود 2 میلیارد یورویی (2.33 میلیارد دلار) در واردات پوشاک ارزان بوده است.
ماریو خورخه ماچادو، رئیس یوراتکس، گفت: «ما در مورد این جنگ تعرفهها صحبت میکنیم و متوجه میشویم که چین مقادیر کمتری به ایالات متحده صادر میکند... ما شاهد صادرات مقادیر زیادی از آن به اروپا هستیم، اما این مربوط به کاهش قیمت کالاهایی است که وارد میکنیم.»
وی افزود: شرکتهای چینی، با توجه به عدم توانایی در فروش در ایالات متحده، برای فروش در اروپا به روشی بسیار تهاجمی عمل میکنند.
تأثیر غیرمستقیم تعرفههای آمریکا با پیشرفت کند اتحادیه اروپا در کاهش تعداد بستههایی که از طریق فروشندگان آنلاین مانند تیمو و شیاین به اتحادیه اروپا سرازیر میشوند، همراه شده است.
د ر همین حال، کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است که حداقل تعرفه 150 یورویی (175 دلار) لغو شود، که به موجب آن بستههای زیر این مبلغ میتوانند بدون تعرفه گمرکی به اتحادیه اروپا ارسال شوند و یک هزینه ثابت 2 یورویی (2.33 دلار) برای بستههایی که ارزش آنها کمتر از 150 یورو (175 دلار) است، اعمال شود، اما قبل از تبدیل شدن به قانون، کشورهای عضو باید با این تغییر موافقت کنند.
این در حالی است که آمریکا سیستم حداقل خود را در ماه اوت لغو کرد و حمل کنندگان با حداقل 80 دلار هزینه برای بستههای وارد شده به ایالات متحده مواجه هستند.
ماچادو در این زمینه گفت: ما قیمت همان بسته را با 2 یورو در مقابل 80 دلار مقایسه میکنیم .
وی تلاشهای اتحادیه اروپا را «مسخره» توصیف کرد.
وی افزود: سیاستمداران اروپایی سالها از صنعت اروپا دفاع نکردهاند... ما شاهد نابودی صنعت خود هستیم ، در حالی که چین و ایالات متحده مطابق با منافع خود عمل میکنند.
صادرات اروپا به چین
در همین حال، ارزش صادرات از اتحادیه اروپا به چین 19 درصد کاهش یافته است که ناشی از کاهش قیمت پوشاک در اروپا در نتیجه فشارهای رقابتی و تضعیف ارزش یوان در برابر یورو است.
لیا ماری، مدیر کل شرکت لباس زیر فرانسوی«لو اسلیپ فرانسیس»، گفت که این شرکت به طور مستقیم با واردات از آسیا رقابت میکند و مبالغ اضافی را در رساندن این پیام به مصرف کنندگان سرمایهگذاری کرده است که «خرید محصولات ما به تسریع رشد مشاغل در صنعت نساجی فرانسه کمک میکند» تا آنها را متقاعد به خرید محصولات فرانسوی کند.
سیاستگذاران در حالت آمادهباش کامل برای نشانههای غرق شدن اتحادیه اروپا در کالاهای چینی بودند، که میتواند تورم را کاهش دهد، همچنین اروپا از افزایش واردات فولاد تغییر مسیر داده شده از ایالات متحده به دلیل تعرفههای بالا آسیب دیده است.
این در حالی است که سیستم تعرفههای وضع شده توسط دولت آمریکا باعث اختلالات گسترده در زنجیرههای تامین مستقر، به ویژه از چین شده است، به طوری که شرکتهای چینی به جای ارسال تولیدات خود به ایالات متحده، به اروپا به عنوان منفذی برای تولید خود روی میآورند.
تعرفههای اضافی اعمال شده بر چین در آمریکا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ تاکنون، پس از مذاکرات فشرده بین دو طرف، در حال حاضر 30 درصد است.
این امر منجر به مواجهه شرکتهای اروپایی با رقابت شدیدتر برای واردات ارزان از چین شده است، در حالی که آنها از بار اداری سنگین و هزینههای انرژی بالاتر از اکثر بازارهای دیگر رنج میبرند.
مشکلات
شرکتهای نساجی، مانند اکثر شرکتهای صنعت نساجی در اتحادیه اروپا، در مواجهه با افزایش نرخ تعرفههای اعمال شده بر آنها برای فروش محصولات خود به ایالات متحده با مشکلاتی روبرو هستند، زیرا قبل از انعقاد توافقنامه تجاری اتحادیه با ایالات متحده در ماه ژوئیه، که نرخ تعرفه استاندارد 15 درصدی را بر اکثر محصولات تعیین کرد، اکثریت محصولات پوشاک و نساجی مشمول تعرفههای کمتر از 15 درصد بودند.
یوراتکس گزارش داد که تنها 11 درصد از محصولات نساجی مشمول تعرفههای بالاتر از 15 درصد هستند.
درآمد صنعت نساجی در اتحادیه اروپا سالانه 170 میلیارد یورو (198.2 میلیارد دلار) است و 1.3 میلیون شغل ایجاد میکند.
ماری گفت که برخلاف بسیاری از شرکتهایی که ادعا میکنند مقررات اتحادیه اروپا مانع رشد آنها میشود، «ما هیچ مشکل خاصی با مقررات اتحادیه اروپا نداریم، بلکه برعکس، این قوانین از ما محافظت میکنند.»