شناسهٔ خبر: 75208293 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

هم‌گرایی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی استان با شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

دیدار دبیر شورای عالی انقلاب‌فرهنگی با رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه کرمان دیدار کرد

نشست صمیمانه دبیر شورای عالی انقلاب‌فرهنگی با رؤسای دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و هیئت‌های اندیشه‌ورز استان کرمان به میزبانی دانشگاه شهید باهنر برگزار شد. در این جلسه، بر ضرورت تعامل نهادهای علمی و فرهنگی، ارتقای نشاط دانشگاهی، توسعه زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی و استفاده از ظرفیت‌های علمی برای حل چالش‌های اجتماعی و اقتصادی استان تأکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید باهنر کرمان، نشست صمیمانه‌ای با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب‌فرهنگی و رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، حوزه‌های علمیه و هیئت‌های اندیشه‌ورز استان کرمان با حضور دکتر ابوذر عطاپور معاون سیاسی و اجتماعی استاندار کرمان، در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

در آغاز این نشست، دکتر حسین نظام‌آبادی پور رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان، ضمن خوشامدگویی به دبیر شورای عالی انقلاب‌فرهنگی و حاضرین، اظهار داشت: مایه افتخار است که دانشگاه شهید باهنر به عنوان دانشگاه معین استان، میزبان این نشست علمی و فرهنگی است. حضور حجت‌الاسلام دکتر خسروپناه و طرح دیدگاه‌های ایشان می‌تواند مسیر تصمیم‌سازی‌های علمی و فرهنگی استان را شفاف‌تر و اثربخش‌تر کند.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به ظرفیت‌های علمی و فناورانه دانشگاه گفت: دانشگاه شهید باهنر با برخورداری از استادان، پژوهشگران و دانشجویان نخبه، آمادگی دارد در تحقق سیاست‌های کلان شورای عالی انقلاب‌فرهنگی، به‌ویژه در حوزه‌های علم، فناوری، فرهنگ و نشاط دانشگاهی، نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشد. این دانشگاه در نیم‌قرن فعالیت خود همواره تلاش کرده است مسئولیت اجتماعی و فرهنگی خود را در کنار آموزش و پژوهش به‌خوبی ایفا کند و اکنون با گسترش تعامل میان دانشگاه، حوزه و جامعه، می‌توان گام‌های تازه‌ای در مسیر هم‌افزایی فکری و حل مسائل اساسی استان برداشت.

در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن عسکری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با تأکید بر اهمیت بهره‌گیری از تعالیم الهی و سیره معصومین (علیهم‌السلام) اظهار داشت: این آموزه‌ها کامل‌ترین و جامع‌ترین منابع برای سامان‌دهی زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها هستند و باید به‌عنوان بنیان و راهنمای اصلی زندگی مورد استفاده قرار گیرند. عملیاتی شدن سند دانشگاه اسلامی، مسیر تحقق اهداف علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها را هموار می‌سازد و می‌تواند فضای دانشگاه‌ها را به محیطی علمی، فرهنگی و معنوی تبدیل کند.

دکتر مرتضی هاشمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کرمان، بر اهمیت حفظ کیفیت آموزش در رشته‌های علوم پزشکی تأکید کرد و نسبت به پیامدهای افزایش کمی ظرفیت پذیرش دانشجو هشدار داد: افزایش ظرفیت بدون توسعه زیرساخت‌ها موجب کاهش کیفیت آموزش و تربیت نیروهایی فاقد مهارت کافی می‌شود که در نهایت سلامت جامعه را با چالش مواجه خواهد کرد. توسعه کمی آموزش پزشکی باید هم‌زمان با ارتقای امکانات، تجهیزات و آموزش‌های عملی صورت گیرد.

وی با اشاره به آموزه‌های اسلامی افزود: در اسلام، پیشگیری بر درمان مقدم است و راهکارهای حفظ سلامت جسم و روان ارائه شده است. تجربه اردوهای جهادی و ارائه خدمات درمانی در مناطق محروم نشان می‌دهد که اگر آموزش‌های بهداشتی و سبک زندگی صحیح در جامعه نهادینه شود، بسیاری از بیماری‌ها ایجاد نمی‌شوند و منابع کشور می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های پژوهشی مؤثر منتقل شود.

در ادامه، دکتر علیرضا منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، گزارشی از پیشرفت‌های این دانشگاه در استان ارائه داد و گفت: ارزیابی‌های متعدد از واحدهای دانشگاه آزاد استان نشان‌دهنده حرکت دانشگاه به سمت اصلاحات و پیشرفت‌های کیفی و کمی است. بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و با اختیارات هیئت‌امنای استانی، مسائل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ساماندهی شده و در سه سال اخیر، دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در میان ۳۱ استان کشور رتبه اول ارزیابی عملکرد را کسب کرده است.

دکتر قاسم محمدی‌نژاد رئیس پژوهشگاه افضلی‌پور، بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری استان برای حل مسائل کلان کشور تأکید کرد و گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز، به ویژه در رفع چالش‌های اجتماعی مانند بحران کم‌آبی، ناترازی‌های انرژی و امنیت غذایی، نقش راهبردی دارند. سند دانش‌بنیان امنیت غذایی که توسط هیئت اندیشه‌ورز استان تهیه شده، گامی مهم در تضمین آینده این حوزه و حمایت از تصمیم‌گیری‌های راهبردی کشور است. حل مسائل کلان اجتماعی و اقتصادی نیازمند استفاده هدفمند از ظرفیت‌های علمی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است.

دکتر احمد یوسف‌زاده مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، با اشاره به شرایط سخت استان پس از شهادت سردار دل‌ها، حاج‌قاسم سلیمانی و حوادث پی‌درپی بعد از آن، بر اهمیت توجه به نیازهای فرهنگی و روحی دانشجویان تأکید کرد: این سختی‌ها نباید موجب فراموشی مسئولیت ما در ایجاد انگیزه، امید و شور در دانشگاه‌ها شود. حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی دانشجویان و پویایی کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های اسلامی، محیط دانشگاه را شاداب و پرانگیزه کرده و مهارت‌های جنبی و توانمندی‌های اجتماعی دانشجویان را در کنار آموزش‌های علمی ارتقا می‌دهد. ایجاد نشاط و انگیزه در دانشگاه‌ها فراتر از یک وظیفه فرهنگی، یک ضرورت ملی است و تضمین‌کننده آینده علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور خواهد بود.

دیگر حاضران در این نشست نیز با ارائه دیدگاه‌ها و نکات خود، به تبیین نقش مؤثر آموزش عالی در توسعه پایدار کشور پرداختند و بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از جامعه نخبگان، بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها در تصمیم‌سازی‌های کلان ملی و اتکا به نظرات کارشناسی و تخصصی در سیاست‌گذاری‌های علمی و فرهنگی تأکید کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه در سخنان خود، با اشاره به شعار «شنیدن به جای سخن‌گفتن»، بر اهمیت گوش شنوا داشتن مسئولان و توجه به دیدگاه‌های نخبگان تأکید کرد و با گرامیداشت یاد مرحوم مهندس افضلی‌پور و همسر گران‌قدرش افزود: راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی، حلقه اتصال نخبگان دانشگاهی با نظام حکمرانی است. این هیئت‌ها با بررسی مسائل و چالش‌های استان و ارائه راهکارهای اجرایی، می‌توانند بخشی از مشکلات را در شورای عالی پیگیری کنند.

وی به مشکلات زیرساختی از جمله تراکم بالای دانشجویان در خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تجربه‌های موفق دیگر شهرها نشان می‌دهد که خیرین با هدف ارتقای رفاه دانشجویان، خوابگاه‌های جدید احداث کرده‌اند و این امر می‌تواند در استان کرمان نیز اجرایی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب‌فرهنگی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های هوافضا، بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی و فناوری کوانتوم بیان کرد: اکنون در سطح  6TRL قرار داریم؛ به این معنا که نمونه‌های کامل یا نیمه‌صنعتی فناوری تحت شرایط مشابه محیط واقعی آزمایش شده‌اند. دستیابی به مراحل نهایی این فناوری‌ها می‌تواند دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های پزشکی و علمی به همراه داشته باشد.

وی بر ضرورت تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و استان‌ها در مدیریت علمی کشور تأکید کرد و افزود: مدیران استانی باید اختیار کامل تصمیم‌گیری در حوزه آموزش عالی داشته باشند و این موضوع باید به‌صورت کامل محقق شود.