شناسهٔ خبر: 75206894 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شرکت ساخت به ایسنا اعلام کرد

ایرادات ساخت راه‌آهن خواف - هرات تا پایان سال برطرف می‌شود

پروژه ۱۸ ساله راه‌آهن خواف - هرات به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ارتباطی بین ایران و افغانستان که ۲۲۵ کیلومتر طول دارد، به گفته مجری پروژه، قرار است ایرادات و نواقص سه قطعه مورد تعهد جمهوری اسلامی ایران که اکنون در حال بهره‌برداری است، تا پایان سال برطرف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، راه‌آهن خواف - هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر در چهار قطعه طراحی شده که ۷۸ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۷ کیلومتر آن در خاک افغانستان قرار دارد.

احداث خط ریلی خواف - هرات از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و در سال ۱۳۹۹ بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده است.

سه قطعه از این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر در تعهد ایران به صورت یک خطه ساخته شده و ۸۵ کیلومتر باقی مانده در تعهد افغانستان است. یعنی قطعه یک و دو از خواف تا شمتیغ به طول ۷۸ کیلومتر، قطعه سه از شمتیغ تا روزنک به طول ۶۲ کیلومتر ساخته شده و قطعه چهار نیز در دست ساخت است.

این پروژه ۱۸ ساله، شهر هرات در غرب افغانستان را به شهر خواف در خراسان رضوی و از این طریق به شبکه ریلی ایران متصل می کند.

آن طور که گفته می‌شود راه‌آهن خواف - هرات تکمیل کننده اتصال ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و سپس خلیج فارس و اروپا از مسیر ایران است.

ایرادات ساخت راه‌آهن خواف - هرات تا پایان سال برطرف می‌شود

حافظ سادات‌نژاد - مجری طرح راه آهن خواف - هرات - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه راه آهن خواف - هرات هم اکنون در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: اقدامات باقی‌مانده تکمیلی به گونه‌ای نیست که مانع از بهره‌برداری از محور شود و هفته‌ای چهار قطار باری از ایران به افغانستان می‌رود.

وی افزود: حدود ۸۰ درصد کار مورد تعهد جمهوری اسلامی در این خط انجام شده و در ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز نیاز است افغانستان بسترهای لازم را فراهم کند.

مجری طرح راه‌آهن خواف - هرات تصریح کرد: استانداردهای نگهداری از خط انجام نشده و آلودگی‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود تا بتوانیم دستگاه مکانیزه را به آنجا ببریم. یعنی باید ناترازی‌ها و نواقص خط برطرف شود و اصطلاحا خط تراز شود.

به گفته وی، این آلودگی‌ها به دلیل طوفان‌ها و ماسه‌های بادی ایجاد شده است.

سادات‌نژاد در ادامه گفت: قطعه‌ای به طول ۶۲ کیلومتر از شمتیغ در ایران تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به عنوان قطعه سه تحت کمک‌های دولت جمهوری اسلامی ایران مورد ساخت قرار گرفته است. از روزنک تا هرات نیز حدود ۸۵ کیلومتر باقی می‌ماند که تحت عنوان قطعه چهار نام گرفته است. قطعه‌ چهار نیز به دو قطعه چهار الف و چهار ب تقسیم شده است که قرار است با محل کمک‌های اروپایی ساخته شود.

وی عنوان کرد: زیرسازی و بهسازی قطعه چهار الف توسط شرکت افغانستانی تمام شده و مشغول روسازی راه به طول ۴۲ کیلومتر هستند. اخیرا قطعه چهار ب نیز به مناقصه گذاشته شده و قرار است توسط خود افغانستانی‌ها ساخته شود.

او با بیان اینکه در ایستگاه روزنک سکوی بار تعبیه شده است و هیچ مشکلی در جابه‌جایی بار در این مسیر ریلی وجود ندارد، گفت: بار در سکویی در روزنک تخلیه می‌شود و با ناوگان جاده‌ای جابه‌جا می‌شود.

مجری طرح راه آهن خواف - هرات در ادامه گفت: در بخش مسافری نیز تقاضا زیاد است اما تحقق این مهم مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌ها و بسترهای لازم در هر دو کشور است.

وی در پایان گفت: تمام ایرادات و ناترازی‌ها خط تا پایان سال تا ایستگاه روزنک برطرف خواهد شد و در حال حاضر نیز اقدامات لازم در دست اجراست تا خط به تراز کامل برسد و تحویل داده شود اما اینکه طرف افغانستانی قطعه چهار را چه زمانی به اتمام برساند به منابع و تصمیمات خود آنها باز می گردد.

انتهای پیام

برچسب‌ها: