شناسهٔ خبر: 75206337 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

انقلاب هوش مصنوعی در ارتش‌های جهان؛ از جنگنده‌های خودران تا ناوهای ۲۵۰ هزار دلاری

ظهور هوش مصنوعی و سامانه‌های خودران در حال تغییر بنیادی در صنایع دفاعی جهان است. از جت‌های جنگنده‌ی بدون خلبان گرفته تا ناوهای خودران و پهپادهای ارزان‌قیمت، شرکت‌های نوپای فناورانه با سرمایه‌گذاری خصوصی در حال متحول کردن مدل‌های سنتی تولید تجهیزات نظامی هستند؛ تحولی که هم فرصت‌ساز و هم مخاطره‌آمیز است.

صاحب‌خبر -
پیشرفت هوش مصنوعی، رباتیک و بینایی ماشین، میدان نبرد را همچون دوران ورود تانک‌ها و هواپیماها در جنگ جهانی اول دگرگون کرده است. دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی در سراسر جهان تریلیون‌ها دلار برای نوسازی ارتش‌های خود هزینه می‌کنند تا با تهدیدهای فناورانه‌ جدید مقابله کنند. اروپا، به‌ویژه در بستر جنگ اوکراین، به آزمایشگاهی برای این فناوری‌ها تبدیل شده است؛ جایی که شرکت‌های نوپا با سرمایه‌ی خطرپذیر جای مدل‌های سنتی تأمین نظامی را گرفته‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از تک‌اسپات، شرکت آلمانی Helsing، با پشتیبانی مالی دنیل اِک (مدیرعامل اسپاتیفای)، از سال ۲۰۲۱ تاکنون به یکی از ارزشمندترین استارت‌آپ‌های فناوری اروپا بدل شده است. این شرکت سامانه‌های دفاعی مبتنی بر هوش مصنوعی، پهپادها و زیردریایی‌های کوچک تولید می‌کند و به‌طور مداوم تجهیزات خود را برای ارتش اوکراین به‌روزرسانی می‌نماید. ارزش فعلی آن حدود ۱۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

استارت‌آپ‌های دیگری چون Saronic Technologies، Cambridge Aerospace و Kraken Technology نیز با بهره‌گیری از مدل‌های تولید سریع و سرمایه‌گذاری مستقل، مرزهای فناوری نظامی را گسترش داده‌اند. پهپادها و شناورهای خودران این شرکت‌ها قادرند در مدت کوتاهی طراحی و تولید شوند. برای نمونه، کشتی خودران K3 Scout از شرکت کرکن با قیمت حدود ۲۵۰ هزار دلار، می‌تواند در مأموریت‌های مختلف بازپیکربندی شود.
 

در این میان، سامانه‌ هوش مصنوعی Centaur شرکت Helsing در آزمایش‌های پروازی توانسته کنترل جنگنده‌ی Saab Gripen E را به‌طور خودکار بر عهده بگیرد. این هوش مصنوعی قادر است ده تصمیم در هر ثانیه بگیرد و در شبیه‌سازی‌ها حتی خلبانان حرفه‌ای را شکست دهد. مهندسان این شرکت همچنین از ترکیب نرم‌افزارهای یادگیری ماشینی و سخت‌افزارهای ساخت Grob برای توسعه‌ی جنگنده‌ی خودران CA-1 Europa استفاده کرده‌اند که قرار است تا چهار سال آینده وارد عملیات شود.

با وجود این پیشرفت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عظیم، کارشناسان هشدار می‌دهند که موفقیت در این صنعت تنها با توان فنی ممکن نیست. بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد از پیچیدگی فرآیند خریدهای دولتی غافل‌اند. همان‌طور که کریس سیلوان از شرکت Cambridge Aerospace می‌گوید: «فروش به دولت کار سختی است و باید هم سخت باشد؛ چون پای پول مالیات‌دهندگان در میان است.»