بیبیسی: نمایش مدل جدید منصوری که بر اساس کوپه دوازده سیلندر فراری ساخته شده، انتشار عکسهایی از اتاق نسل جدید لوکسترین شاسیبلند پورشه، تصمیم تازه مرسدس بنز برای تولید یک مدل جدید و و چالش پلیس کالیفرنیا در برخورد با ماشینهای خودران متخلف.
فراری به سبک منصوری
کوروش منصوری، تیونر ایرانیتبار در نمایشگاه قایقهای تفریحی در موناکو از مدل جدیدی رونمایی کرد که بر اساس فراری «دودیچی چیلندره» یا به ایتالیایی «دوازده سیلندر» ساخته شده است. نام این ماشین «اکوئستره» (Equestre) است و منصوری آن را در دو مدل کوپه و روباز تولید میکند.
منصوری اولین تقویتکنندهای است که فراری دوازده سیلندر را تقویت میکند. نام «اکوئستره» برگرفته از واژهای ایتالیایی بهمعنای «سوارکاری» است و به نشان اسب کارخانه فراری اشاره دارد.
منصوری به شیوه همیشگی خود ظاهر ماشین را تا حد زیادی تغییر داده است. تقریبا همه قطعات بدنه از نوعی فیبرکربن فشرده ساخته شده که از فیبرکربن معمولی مقاومت بیشتری دارد و از فلز هم سبکتر است.
سپر جلو با ورودیهای هوای بزرگتر، گلگیرهای عریض و کاپوت جدید ظاهر ماشین را اسپرتتر کرده است. یک نوار تزیینی با رنگ پرچم ایتالیا هم روی بدنه کشیده شده که به ریشه ایتالیایی ماشین اشاره میکند.
منصوری برای این مدل رینگهای جدیدی طراحی کرده که VF.5 نام دارند. این رینگها با آلومینیوم یکتکه ساخته میشوند و نسبت به چرخهای معمولی سبکتر و مقاومترند. اندازه رینگها در جلو ۲۱ اینچ و در عقب ۲۲ اینچ است. رنگ رینگها در مدلی که نمایش داده شده مشکی براق است، اما کارخانه میگوید در آینده رنگها و اندازههای دیگری هم از این رینگ قابل سفارش خواهد بود.
اتاق ماشین مثل مدلهای دیگر منصوری کاملا با سلیقه مشتری تزیین میشود. در مدلی که منصوری نمایش داده پوشش داخل ماشین از آلکانترای خاکستری است. آلکانترا پارچهای سبک و بادوام با ظاهر شبیه جیر است که معمولا در ماشینهای اسپرت و لوکس به کار میرود.
مهندسان منصوری قدرت موتور ۸۳۰ اسب بخاری فراری را به ۸۴۳ اسب بخار رساندهاند. گشتاور موتور هم از ۶۷۸ به ۷۳۰ نیوتنمتر افزایش یافته است.
منصوری اطلاعاتی درباره توانایی فنی اکوئستره منتشر نکرده، اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فراری دودیچی چیلندره ۲.۹ ثانیه و حداکثر سرعتش بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است.
منصوری قیمت و تعداد تولید مدل جدیدش را هم اعلام نکرده است. قیمت پایه فراری دودیچی چیلندره حدود نیم میلیون دلار است و بعضی رسانهها پیشبینی کردهاند که قیمت اکوئستره ممکن است تا دو برابر این رقم باشد.
اتاق کاین
پورشه عکسهایی از اتاق نسل جدید مدل کاین، لوکسترین شاسیبلند این کارخانه را منتشر کرد. کاین جدید تا پایان امسال رونمایی خواهد شد و علاوه بر موتور بنزینی و هیبرید-الکتریکی با قوای محرکه کاملا الکتریکی هم ساخته خواهد شد.
مهمترین تغییر نسبت به مدلهای دیگر پورشه، نمایشگر وسط داشبورد است که با زاویهای ۱۳۸ درجه خم شده و به کنسول وسط وصل میشود. یک سطح نرم روی کنسول و جلوی این نمایشگر است که راننده میتواند مچ دستش را روی آن بگذارد و راحتتر از نمایشگر استفاده کند.
علاوه بر این نمایشگر ۱۴.۲۵ اینچی که به صورت استاندارد روی همه مدلهای کاین نصب میشود، یک نمایشگر ۱۴.۹ اینچی دیگر هم میتوان برای سرنشین کنار راننده سفارش داد. هر دو نمایشگر با فناوری OLED ساخته شدهاند که شفافیت بیشتری از نمایشگرهای معمولی دارند.
پورشه میگوید این ترکیب داشبورد را در مدلهای جدید دیگرش هم استفاده خواهد کرد.
ویژگی دیگر اتاق کاین جدید سقف پانورامیک متحرکی است که با فناوری کریستال مایع ساخته شده است. این بزرگترین سقف شیشهای است که پورشه تاکنون در مدلهایش استفاده کرده و راننده میتواند شفافیت آن را در چهار حالت شفاف، مات، نیمهشفاف و تیره تنظیم کند.
پورشه میگوید گفتگو با هوش مصنوعی نسل جدید کاین طبیعیتر شده است. این سیستم برخلاف بسیاری از فرمانهای صوتی رایج نیازی به تکرار کلمه فعالساز مانند «هی پورشه» ندارد و میتواند چند دستور یا پرسش پیدرپی را در یک گفتوگو دنبال کند.
با این سیستم راننده میتواند تنها با حرف زدن عملکردهایی مثل تنظیم دما، گرمکردن صندلی، تغییر نور داخلی یا پخش موسیقی را کنترل کند و سیستم بهطور هوشمند منظور او را تشخیص میدهد.
سیستم گرمایش ماشین هم علاوه بر صندلیها، تکیهگاههای دست و بخشهایی از پنلهای در را هم گرم میکند و صندلیهای عقب هم برقی شدهاند.
کاین بیشترین امکان شخصیسازی را در میان مدلهای پورشه دارد. خریدار به سلیقه خود امکان انتخاب ۱۳ ترکیب رنگ، چهار بسته تزئینی برای جنس و ظاهر بخشهایی مانند داشبورد و پنج بسته رنگی برای جزئیاتی چون نوارهای تزئینی و دوخت صندلیها را دارد.
مدل الکتریکی کاین پس از مدلهای تایکان و کایان سومین مدل الکتریکی پورشه خواهد بود. پورشه قیمت ماشین را هنوز اعلام نکرده، اما میگوید تفاوت زیادی با مدل بنزینی و هیبرید نخواهد داشت. قیمت پایه مدل نسل کنونی کاین حدود صد هزار یورو است. قیمت پایه گرانترین مدل این ماشین حدود ۱۸۸ هزار یورو است.
بازگشت کلاس A
مرسدس بنز برخلاف برنامه قبلیاش تصمیم گرفته است که به جای کلاس A یک مدل ارزان به بازار عرضه کند. خودروساز لوکس آلمانی تایید کرده که کار روی ساخت این مدل آغاز شده و علاوه بر مدل الکتریکی، آن را با موتور بنزینی هم خواهد ساخت.
بنز پیش از این اعلام کرده بود تولید کلاس A را در سال ۲۰۲۶ متوقف میکند تا بر ساخت مدلهای گرانتر که سود بیشتری دارند تمرکز کند. اما افت فروش ماشینهای برقی و شرایط بازار این کارخانه را مجبور کرده در برنامهاش بازنگری کند.
فروش جهانی مرسدس بنز در ششماهه اول سال جاری میلادی شش درصد و فروش خودروهای الکتریکیاش نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته است. بنز در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۳۰ هزار دستگاه از کلاس A فروخت و نمایندگیهای فروش شرکت میگویند این مدل بهترین گزینه برای جلب مشتری تازه به بنز است.
مدل جدید پس از مدلهای سدان و استیشن CLA و دو شاسیبلند GLA و GLB پنجمین مدل کوچک بنز خواهد بود. انتظار میرود این مدل با قیمت پایه حدود ۳۵ هزار یورو فروخته شود که حدود ده هزار یورو از ارزانترین مدل کوچک بنز در برنامه قبلی شرکت کمتر خواهد بود.
هنوز معلوم نیست مدل جدید مانند کلاس A یک هچبک باشد. برخی رسانهها گزارش دادهاند که این مدل ممکن است نمونهای ارزانتر از یکی از شاسیبلندهای کوچک بنز باشد. بنز اعلام کرده این مدل را هم با موتور بنزینی و هم با موتور الکتریکی تولید خواهد کرد.
مدل جدید در سال ۲۰۲۸ به بازار خواهد آمد و بنز اعلام کرده تا آن زمان تولید کلاس A را تمدید خواهد کرد. مرسدس بنز با عرضه این مدل بار دیگر وارد رقابت مستقیم با هچبکهای پرطرفداری مانند آئودی A3، بامو سری ۱ و نسل جدید فولکسواگن گلف میشود.
این کارخانه قصد دارد برای افزایش فروش تا دو سال آینده بیش از ۴۰ مدل جدید به بازار عرضه کند.
خودران و خلافکار
خلاف یک تاکسی خودران در آمریکا به بحثهایی درباره خلا قانونی در برخورد با تخلفات رانندگی خودروهای بدون راننده در این کشور دامن زده است.
هفته گذشته ماموران پلیس در ایست بازرسی برای کنترل رانندگان مست در شهر سن برونو در حومه سانفرانسیسکو ماشینی را دیدند که زیر تابلوی دور زدن ممنوع خلاف کرد. پلیس پس از تعقیب متوجه شد که ماشین یکی از تاکسیهای خودران شرکت «ویمو» زیرمجموعه آلفابت (شرکت مادر گوگل) است و راننده ندارد.
اداره پلیس در اطلاعیهای اعلام کرد که ماموران امکان جریمه ماشین را نداشتند و تنها خلاف را به شرکت ویمو گزارش دادند. یکی از ماموران گفت که دفتر جریمه گزینه «ربات» ندارد. ویمو در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که سامانه خودران این شرکت طوری طراحی شده تا از قوانین راهنمایی و رانندگی پیروی کند و با تحلیل اتفاقهایی مشابه بهطور دائم بهروزرسانی میشود.
روزنامه نیویورکتایمز با گزارش این اتفاق به چالش قانونی برای کنترل ماشینهای خودران پرداخته است. به نوشته این روزنامه ایالت کالیفرنیا قانونی در این باره تصویب کرده، اما در این قانون که از سال آینده اجرا میشود هنوز مجازاتی در نظر گرفته نشده و تنها به مالک ماشین اخطار داده میشود.
برخلاف کالیفرنیا، ایالت آریزونا قانونی دارد که به پلیس اجازه میدهد برای ماشینهای خودران هم مانند ماشینهای معمولی برگ جریمه صادر کند. پلیس شهر فینیکس، پایتخت این ایالت میگوید تاکنون جریمهای برای ماشینهای خودران صادر نشده و در تصادف با این ماشینها همیشه رانندگان انسان مقصر بودند.
شرکت ویمو در چند شهر آمریکا از جمله فینیکس و سانفرانسیسکو تاکسیهای خودران دارد. این تاکسیها در سطح چهار خودران هستند. در این سطح ماشین میتواند در محدوده جغرافیایی مشخص بدون دخالت انسان حرکت کند. بالاترین سطح ماشینهای خودران سطح پنج است که ماشین میتواند به طور خودران بدون هیچ محدودیتی درهمه جادهها حرکت کند.
ویمو بین ماه آوریل و ژوئن سال جاری میلادی دو میلیون و ۲۰۰ هزار سفر با ماشین خودران در ایالت کالیفرنیا انجام داده که پنج برابر مدت مشابه در سال قبل است.
استفاده از تاکسیهای خودران در چین هم با سرعت زیادی در حال گسترش است. از جمله شرکت بایدو خدمات این تاکسیها را در شانزده شهر ارائه میدهد.
موسسه تحقیقاتی آمریکایی تلهمتری در گزارشی پیشبینی کرده از سال ۲۰۳۵ هر سال بیش از ۱۶ میلیون ماشین خودران در سطح چهار تولید شود که ده میلیون دستگاه آن در جادههای چین حرکت خواهند کرد. بر اساس پیشبینی این موسسه ۱۲ میلیون دستگاه از این ماشینهای خودران تاکسی هستند.
∎