شناسهٔ خبر: 75200319 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

پژو 207 دنده‌ای TU5 پلاس جدید در بازار آزاد قیمت خورد

صاحب‌خبر - همزمان با عرضه پژو 207 دنده‌ای TU5 پلاس به خریداران، قیمت این هاچ‌بک جدید ایران خودرو در بازار آزاد مشخص شده است. تصمیم شرکت ایران خودرو مبنی بر پایان دادن به عرضه پیشرانه TU5 و جایگزینی کامل آن با نسخه به‌روزشده TU5 پلاس (TU5P)، در حالی که از منظر فنی حرکتی مثبت در جهت ارتقای محصولات پرتیراژ محسوب می‌شود، اما از بُعد مالی با چالش‌هایی جدی مواجه بوده است. این تغییر که دامنه شمول آن به محصولات محبوبی مانند رانا و نسخه‌های دنده‌ای پژو 207 می‌رسد، هزینه آن مستقیماً به خریدار تحمیل شده است. این شرکت خودروسازی برای تسریع در روند این به‌روزرسانی و جلوگیری از تولید مدل‌های قدیمی، طرحی تحت عنوان «تبدیل اجباری» را به اجرا درآورده است. بر این اساس، مشتریانی که پیش‌تر برای خرید خودروهای مجهز به موتور TU5 ثبت‌نام کرده بودند، اکنون موظف شده‌اند تا با پرداخت یک مابه‌التفاوت ۱۸ میلیون تومانی، پیشرانه خودرو ثبت‌نامی خود را به نسخه قدرتمندتر و مدرن‌تر TU5 پلاس ارتقا دهند. بر اساس آخرین اخبار خودرو، با اعلام قیمت کارخانه پژو 207 با موتور TU5 پلاس و سپس تکمیل فرآیند تولید و تحویل سری‌های اولیه هاچ‌بک محبوب ایران خودرو به خریداران نهایی، قیمت این محصول در بازار نیز بلافاصله تعیین تکلیف شد و مشخص گردید که این ارتقای فنی، ارزش نهایی خودرو را در بازار آزاد کشورمان به میزان قابل توجهی بالا برده است. قیمت عجیب پژو 207 دنده‌ای TU5 پلاس در بازار ایران بر اساس بررسی‌های انجام شده از آگهی‌های پلتفرم‌های فروش اینترنتی و استعلام قیمت از نمایشگاه‌های خودرو در مورد قیمت پژو 207 دنده‌ای TU5 پلاس، نسخه دنده‌ای هیدرولیک با موتور TU5P که در کارخانه با قیمت رسمی ۷۹۱ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود، با جهشی قابل تأمل در بازار آزاد به قیمت ۱ میلیارد و ۳۷ میلیون تومان معامله می‌گردد، این اختلاف قیمت فاحش حدود ۲۴۶ میلیون تومان را شامل می‌شود. در مورد نسخه گران‌تر، یعنی ۲۰۷ دنده‌ای TU5P پانوراما که با رینگ فولادی عرضه می‌شود، شرایط حتی عجیب‌تر است. در حالی که قیمت کارخانه برای این مدل ۸۳۳ میلیون تومان تعیین شده است، در بازار آزاد حدود ۱ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود که این مدل با اختلافی نزدیک به ۲۷۵ میلیون تومان، بیشترین شکاف قیمتی در میان نسخه‌های ۲۰۷ را به خود اختصاص داده است. بیشتر بخوانید مشخصات و امکانات پژو 207 دستی ارتقا یافته با موتور TU5P منتشر شد 2 میلیون نفر برای 73 هزار دستگاه محصول ایران خودرو ثبت نام کردند! قیمت خودروهای پرچمدار ایران خودرو و سایپا از 1.5 میلیارد تومان عبور کرد! تغییرات موتور تیوفایو پلاس نسبت به نسخه معمولی یکی از برجسته‌ترین تغییرات تغییرات موتور تیوفایو پلاس نسبت به نسخه معمولی شامل به‌کارگیری اویل پمپ با جابه‌جایی متغیر است که برخلاف پمپ‌های روغن ثابت نسل گذشته که دائماً با حداکثر ظرفیت کار می‌کردند، می‌تواند دبی و فشار روغن را متناسب با دور موتور و دمای عملکرد تنظیم کند. در کنار این ارتقا، نصب یک دینام نسل جدید با بهره‌وری بالاتر، برای مدیریت بهتر بار الکتریکی خودرو که به دلیل اضافه شدن سیستم‌های مدرن‌تر افزایش یافته، ضروری بود و توانسته است بدون تحمیل بار مضاعف مکانیکی، انرژی الکتریکی مورد نیاز را تأمین کند. اما قلب تپنده این ارتقا، افزوده شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (CVVT) است که عملکرد آن بر روی سوپاپ‌های ورودی تمرکز دارد؛ این سیستم با تنظیم دقیق زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌های هوا قادر است در دورهای پایین موتور، مخلوط سوخت و هوا را به صورت بهینه‌تری وارد محفظه احتراق کند و در دورهای بالا نیز اجازه تنفس آزادتر موتور را بدهد. تمامی این بهینه‌سازی‌ها در کنار یک سیستم تزریق سوخت ارتقایافته که کنترل دقیق‌تری بر میزان پاشش سوخت در سیلندرها دارد، مجموعه‌ای هماهنگ را برای احتراق کامل‌تر و آلایندگی کمتر فراهم آورده است. نتیجه نهایی این تدابیر فنی، ارتقای توان موتور از ۱۰۵ اسب بخار در مدل TU5 به ۱۱۳ اسب بخار و افزایش گشتاور به رقم ۱۴۴ نیوتن متر است. همچنین بخوانید قیمت کراس اوور لاماکو فلو آرین پارس موتور اعلام شد قیمت بک X3 پرو خودروسازان بم در مهر 1404 افزایش یافت سروش موتور قیمت کراس اوور وویا فری را در مهر 1404 افزایش داد نکته قابل توجه دیگری که این مجموعه فنی را تکمیل می‌کند، ارتباط آن با سیستم فرمان است؛ خودروهایی که از پیشرانه EC5 بهره می‌برند، عمدتاً مجهز به فرمان کمکی برقی هستند؛ در این سامانه‌ها، نیروی کمکی توسط یک موتور الکتریکی تأمین می‌شود و پمپ هیدرولیک و مخزن روغن آن که در سیستم‌های قدیمی‌تر (مانند پژو ۲۰۷ هیدرولیک) وجود داشتند حذف می‌شوند. این حذف فیزیکی باعث شده تا پمپ هیدرولیک دیگر انرژی را از طریق تسمه از موتور دریافت نکند و در نتیجه، افت توانی که پیش‌تر برای تأمین فشار هیدرولیک صرف می‌شد از بین می‌رود.