به گزارش ایرنا، در روزهایی که سینمای کمدی ایران با نقدهای جدی درباره افت کیفیت و فاصله گرفتن از آثار فاخر دهههای گذشته مواجه شده، زنجان با میزبانی نخستین جشنواره ملی فیلمهای کمدی، گام مهمی در مسیر بازآفرینی این ژانر محبوب برداشته است.
نخستین جشنواره ملی فیلمهای کمدی سینمای ایران از ۲۱ تا ۲۴ مهرماه ۱۴۰۴ به میزبانی شهر زنجان برگزار میشود که با هدف کشف استعدادهای جوان، حمایت از فیلمسازان خلاق و بازتعریف جایگاه کمدی فاخر در سینمای ایران طراحی شده است.
این جشنواره تلاش دارد با تکیه بر اخلاق، امید و هویت ایرانی، بستری را برای رقابت سالم، معرفی استعدادهای نوظهور و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه فراهم آورد.
این رویداد با دریافت بیش از ۲۰۰ اثر از فیلمهای کوتاه و نیمهبلند گرفته تا آثار پویانمایی با استقبال چشمگیر جامعه سینمایی کشور مواجه شده است.
جشنواره فرصتی برای بازگشت به استانداردهای فراموششده کمدی
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، با اشاره به وضعیت فعلی سینمای کمدی ایران گفت: امروز بسیاری از منتقدان بر این باورند که سینمای کمدی به سمت ابتذال حرکت کرده است، دیالوگها سطحی شدهاند، محتواها از ارزشهای اخلاقی فاصله گرفتهاند و بسیاری از آثار دیگر برای تماشای خانوادگی مناسب نیستند که در چنین شرایطی، برگزاری این جشنواره فرصتی است تا بار دیگر به استانداردها و الزامات ساخت فیلم کمدی توجه کنیم و مسیر بازگشت به کمدی فاخر را هموار سازیم.
جعفر محمدی در ادامه افزود: ایده اولیه این جشنواره از سوی ساسان قجر، یکی از هنرمندان با سابقه استان زنجان، مطرح شد که پس از بررسیهای کارشناسی، به این نتیجه رسیدیم که این طرح ظرفیت اجرایی بالایی دارد و میتواند به یک جریان فرهنگی مؤثر تبدیل شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به استقبال خوب از این جشنواره، گفت: این جشنواره هم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم از جانب جامعه سینمایی کشور مورد توجه قرار گرفته است که این استقبال برای ما خوشحالکننده و شگفتآور بود چراکه نشان داد ژانر کمدی طرفداران بسیاری دارد که کمتر به آن توجه شده است.
محمدی اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که این استقبال فوق تصور بود و باعث دلگرمی شد که امیدواریم با همکاری مسئولان استانی، جشنواره بتواند با کیفیت بالاتری اجرا شود.
کمدی باید اخلاقمحور، امیدآفرین و هویتساز باشد
دبیر نخستین جشنواره ملی فیلمهای کمدی سینمای ایران با تأکید بر اهداف چندگانه این رویداد، گفت: ما این جشنواره را با نگاهی چندلایه طراحی کردهایم که کشف و حمایت از استعدادهای جوان و خلاق در حوزه فیلمسازی کمدی، ایجاد فضایی برای رقابت سالم و معرفی آثار برتر، تقویت نشاط اجتماعی و فاصله گرفتن از ابتذال در تولیدات کمدی و پاسداشت میراث سینمای کمدی ایران و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه از جمله اهداف آن است.
ساسان قجر افزود: جشنواره در دو بخش اصلی برگزار میشود که بخش رقابتی شامل فیلمهای داستانی کوتاه، نیمهبلند و بلند و آثار پویانمایی کوتاه و بخش میهمان شامل نمایش غیررقابتی آثار داستانی و پویانمایی در قالبهای مختلف و مرور بر آثار شاخص سینمای کمدی ایران از دهه ۶۰ تاکنون است.
نسل جوان در کمدی حرفهای تازهای برای گفتن دارد
کارگردان سینما و تلویزیون و عضو گروه انتخاب آثار جشنواره با نگاهی تحلیلی به آثار ارسال شده، گفت: هر جشنوارهای با فراخوان خود طیفی از آثار متنوع دریافت میکند که از نظر فرم، ساختار و محتوا تفاوتهای زیادی دارند که این جشنواره نیز از این قاعده مستثنی نبود.
شاهد احمدلو گفت: برخی از آثار ضعیف بودند، اما در بخش فیلمهای کوتاه و انیمیشن، شاهد آثار بسیار قابل توجهی بودیم که نشان میدهند نسل جوان در تلاش برای اثبات خود است و به جرأت میتوان از بعضی آثار بهعنوان پدیده یاد کرد.
وی با تأکید بر اهمیت استمرار جشنواره، گفت: مهمترین عامل برای پایداری یک جشنواره، حمایت مالی است چون جشنوارهها بهخودیخود درآمدی ندارند و در حقیقت بستری فرهنگی برای کشف استعدادها محسوب میشوند.
احمدلو خاطرنشان کرد: در سینمای کمدی که سالها جای چنین رویدادی خالی بود، حمایتهای دولتی، سازمانی و حضور حامیان مالی میتواند جشنواره را حتی به سطح بینالمللی برساند.
وی درباره تفاوت این جشنواره با دیگر جشنوارهها گفت: این جشنواره تازهتأسیس است و نیاز به تجربه و استمرار دارد تا نقاط قوت و ضعفش مشخص شود البته کیفیت آثار ارتباطی با خود جشنواره ندارد؛ زیرا فیلمها پیش از جشنواره تولید شدهاند اما این رویداد میتواند در کنار جشنوارههای دیگر بستری برای نمایش و کشف استعدادها در حوزه کمدی باشد.