شناسهٔ خبر: 75190522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

فرهاد فلاح در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد

سند ملی کودک؛ راهبردی برای عدالت تربیتی در مناطق محروم و مرزی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به مفاد «سند ملی کودک» گفت: این سند بر ضرورت به‌رسمیت شناختن حقوق همه کودکان، از جمله اقلیت‌های دینی و کودکانی که فاقد اسناد هویتی هستند، تأکید دارد.

صاحب‌خبر -

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه سند ملی کودک با الهام از کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک تدوین شده است، گفت: اجرای دقیق این سند می‌تواند زمینه‌ساز تحقق عدالت تربیتی و آموزشی برای همه کودکان کشور، به‌ویژه در مناطق محروم و مرزی باشد.

فلاح با اشاره به اهمیت جامع‌نگری در این سند گفت: در اسناد بالادستی و همچنین در کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، حضور و حقوق همه کودکان، فارغ از قومیت، مذهب یا شرایط اجتماعی، باید به رسمیت شناخته شود. به گفته او، این رویکرد در سند ملی کودک نیز مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: در این سند مجموعه حقوق کودکانی که اقلیت‌های دینی هستند یا فاقد اسناد هویتی‌اند، مورد حمایت قرار گرفته است. امسال نیز با دستور وزیر آموزش‌وپرورش، ثبت‌نام دانش‌آموزانی که مدارک هویتی ندارند ممکن شد؛ این تصمیم گام مهمی در تحقق اهداف سند به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با اشاره به وضعیت برخی مناطق کشور تصریح کرد: در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هنوز کودکانی هستند که شناسنامه ندارند و هویت رسمی آنها مشخص نیست. سند ملی کودک بر حمایت از این گروه از کودکان تأکید ویژه دارد.

فلاح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت عدالت آموزشی گفت: دسترسی عادلانه به آموزش و امکانات فرهنگی در مناطق محروم یکی از اولویت‌های اصلی این سند است. در قوانین بالادستی و برنامه‌های توسعه هفتم و هشتم نیز بر افزایش درصد پوشش آموزشی در این مناطق تأکید شده است.

او در پایان بر لزوم پیگیری و مطالبه‌گری مستمر در اجرای مفاد سند تأکید کرد و گفت: این موضوع نباید فراموش شود؛ باید با گفتمان‌سازی و پیگیری اجتماعی، اجرای سند ملی کودک را به مطالبه‌ای دائمی تبدیل کنیم تا هیچ کودکی از حق رشد، آموزش و هویت محروم نماند.

انتهای پیام/