به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ اقبال خانی گفت: در برنامه سنجش سلامت (سال تحصیلی1404-1403) 205 دانش آموز استثنایی شناسایی شدند که 183 نفر به مدارس استثنایی و 22 نفر به مدارس عادی(تلفیقی-فرگیر) جهت تحصیل معرفی شدند.
خانی گفت: از این تعداد یک هزار و 586 نوآموز ارجاع هوش، 81 نفر ارجاع جسمی حرکتی، 926 نفر ارجاع بینایی، 684 نفر ارجاع شنوایی و 56 نفر هم ارجاع اتیسم شدند.
وی اظهار کرد: در مجموع 25 هزار و 607 نوآموز در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند و سنجش سلامت وارزیابی تحصیلی شدند.
خانی اضافه کرد: از مجموع ارجاعات شنوایی 204 نوآموز ارجاع به متخصص،30 نفر کم شنوایی یکطرفه،34 نفر کم شنوایی، 20 نفر سمعک وکاشت حلزون،7 نفر کم شنوایی تلفیقی و 10 نفر هم به مدارس استثنایی معرفی شدند.
وی تصریح کرد: از تعداد 926 نفر نوآموز که به مرحله تخصصی بینایی ارجاع یافتند،298 نفر نیاز به عینک نداشتند، 331نفر نیاز به عینک، 108 نفر درمان آمبلیوپی،19 نفر درمان دارویی-جراحی، 8 نفر وسایل کمک بینایی و 4 نفر هم دارای اختلال بینایی شدید استثنایی تشخیص داده شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان برشمردن برنامه سنجش به عنوان یکی از شیوه های اصلی کیفیت بخشی در نظام های آموزشی، عنوان کرد: 81 دانش آموز هم ارجاع تخصصی جسمی حرکتی شدند که 44 نفر از آنها بدون معلم تلفیقی،18 نفز نیاز به معلم تلفیقی و19 نفر هم به مدارس استثنایی جهت دریافت خدمات آموزشی،پرورشی وتوانبخشی معرفی شدند.
وی با بیان اینکه تشخيص به موقع علاوه بر اینکه از بروز و تشديد معلوليت ها جلوگيري می کند، در رفع مشكلات آموزشي نيز موثر است، اظهار داشت: از تعداد 56 نوآموز که مشکوک به اختلال اتیسم بودند17 نفر فاقد اتیسم،14 نفر ارزیابی مجدد اتیسم در سال بعد،13 نفر اتیسم متوسط و 12 نفر اتیسم با عملکرد بالا تشخیص داده شدند.
وی ادامه داد: از تعداد یک هزار و586 نوآموز که به مرحله تخصصی هوش ارجاع شدند 824 نفر عادی،627 نفر دیرآموز ،125 نفر کم توان ذهنی و 10 نفر بهزیستی هم آزمایشی تشخیص داده شدند.
انتهای پیام/