شناسهٔ خبر: 75189721 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

سارا هال و چارلی پورتر:

نویسندگانی که به فهرست نهایی جایزه «ژانرشکن» گلداسمیتس راه یافتند

سارا هال، چارلی پورتر و یرسا دیلی-وارد در جمع شش نویسنده فهرست نهایی جایزه «ژانرشکن» گلداسمیتس قرار گرفتند؛ جایزه ۱۰هزار پوندی که با داورانی چون مارک هدون و مگان نولان، روایت‌های جسور و قالب‌شکن را بزرگ می‌دارد.

صاحب‌خبر -

سرویس بین‌الملل خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - الهه شمس: به نقل از گاردین جایزه ۱۰ هزار پوندی گلداسمیتس هر ساله به رمان‌هایی تعلق می‌گیرد که یا مرزهای فرم کلاسیک داستان‌گویی را در هم می‌شکنند یا افق‌های تازه‌ای پیش‌روی این قالب می‌گشایند.

به گفته ایمی ساکویل، رئیس هیئت داوران و استاد نویسندگی خلاق در دانشگاه گلداسمیتس، کتاب‌های راه‌یافته به فهرست امسال «لغزنده، گونه‌شکن، زنده، شوخ‌طبع و عمیق» هستند.

نام سارا هال با رمان Helm در صدر فهرست آمده؛ روایتی درباره تنها بادی در بریتانیا که رسماً نام‌گذاری شده است. مارک هدون – نویسنده حادثه عجیب سگ در شب و یکی از داوران – این اثر را «بافته‌ای پیچیده از روایت‌های به‌هم‌پیوسته، از اعصار پیشاتاریخ تا امروز» توصیف کرده است.

Nova Scotia House نوشته چارلی پورتر دومین اثر شاخص این فهرست است؛ داستانی درباره پیامدهای بحران ایدز که در نقد نیل بارتلت در گاردین «تجربه‌ای هیجان‌آور، جسورانه و سرشار از زندگی» معرفی شده است.

یرسا دیلی-وارد با The Catch در جمع نامزدها قرار دارد؛ داستان دو خواهر که مادر از دست‌رفته‌شان به‌شکلی رازآلود بازمی‌گردد. سایمون اوکوتی، نویسنده و داور، آن را «رمانی خارق‌العاده و دگرگون‌کننده» دانسته که گاه رنگ عامه‌پسند دارد، گاه علمی-تخیلی، و در هر حال مرزهای ژانر را درهم می‌ریزد.

در کنار ساکویل، هدون و اوکوتی، مگان نولان نیز بر صندلی داوری نشسته است.

از دیگر نامزدها، We Pretty Pieces of Flesh اثر کولویل براون – برنده همین هفته جایزه ملی داستان کوتاه بی‌بی‌سی – نخستین رمان نویسنده‌ای از دانکستر است که به‌گفته کاترین تیلور در گاردین «در عین شلوغی، ترکیبی از تلخی، حیات‌بخشی و بداعت» را ارائه می‌دهد.

بن پِستر با The Expansion Project داستانی ارائه کرده که در آن پدری به نام تام در جست‌وجوی دختر ناپدید شده‌اش، وارد مجموعه صنعتی محل کارش می‌شود. نقد کشاوا گوها در گاردین این اثر را «کلاژی ساختاری» می‌خواند که گویی قرن‌ها بعد توسط آرشیوی ناشناس گردآوری شده و به جای تمرکز بر پروژه توسعه، مدام به زندگی شخصیت‌ها کشیده می‌شود.

آخرین نامزد امسال We Live Here Now نوشته سی‌دی رز است؛ روایتی پیرامون پیامدهای ناپدید شدن یک اثر هنری نصب‌شده که به‌زعم اوکوتی «مجموعه‌ای سرگیجه‌آور از داستان‌ها با انسجامی طنین‌انداز و ارجاعات درهم‌تنیده» را در خود جای داده است.