به گزارش ایرنا، این روزها قلب دانشآموزان این روستا به جای شادی از درد بیتوجهی و نبود معلم برای تشکیل کلاس درس می تپد و چشمهای معصوم کودکان روستا نیز به جای نور دانش، اشک محرومیت میریزد.
در سکوت کوچه پس کوچههای این روستا و همچنین در ۲ مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه هرچگان صدای شکایت والدینی به گوش میرسد که آینده فرزندانشان را در محرومیت از حق اولیه خود که عدالت آموزشی و آموزش باکیفیت است میبینند و کلاسهای درس این مدارس به دلیل نبود معلم برای هر پایه تحصیلی خالی از دانشآموز است.
ادغام مدارس پسرانه و دخترانه وتشکیل کلاس درس مختلط زخم کهنهای است، که در این روستا موجب نارضایتی خانوادههای دانشآموزان شده است چنانچه خانوادهها به همراه فرزندان خود برای بیان خواسته خود در جایگاه نماز جمعه حاضر شدند و امروز نیز در مقابل استانداری و فرمانداری تجمع کردند.
اعتراض والدین روستای هرچگان به تشکیل کلاسهای درس چندپایه
یکی از والدین دانش آموزان روستای هرچگان که ۲ فرزند دانشآموز در مقطع ابتدایی دارد، با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری اجازه ندادن فرزندانشان در کلاس درس حاضر شوند،گفت: تشکیل کلاس درس چندپایه به دلیل تخصیص نیافتن معلم، کیفیت آموزشی را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد.
مجتبی ترکی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر برای دانشآموزان پایه اول یک معلم در نظر گرفته شده است که این معلم همزمان مدیر مدرسه نیز هست و سایر پایهها را نیز به صورت چندپایه اداره میکند؛ این امر موجب سردرگمی دانشآموزان شده است.
کمبود امکانات و مهاجرت خانوادهها
وی با اشاره به کاهش جمعیت دانشآموزی این روستا گفت: کمبود امکانات آموزشی، تفریحی، فرهنگی و همچنین ضعف زیرساختها در این روستا موجب مهاجرت بسیاری از خانوادهها به ویژه خانوادههای جوان به شهرهای اطراف شده است.
ترکی با بیان اینکه تعداد همکلاسیهای پسرش از ۲۳ نفر در پایه اول به ۱۸ نفر در پایه چهارم کاهش یافته است گفت: براساس پیگیریهای انجام شده از اداره کل آموزش و پرورش استان، به دلیل کاهش تعداد دانش آموزان امکان اختصاص معلم جداگانه برای هر پایه وجود ندارد و همین امر موجب شده تا کلاسهای چند پایه در این روستا تشکیل شود.
هشدار نسبت به آسیبهای کلاسهای درس مختلط
یکی دیگر از والدین نیز گفت: در سالهای گذشته نیز به دلیل کمبود جمعیت و نبود معلم کافی کلاسهای درس چندپایه تشکیل میشد و امسال هم با همین مشکل مواجه شدهایم.
زهرا هاشمی افزود: خانوادهها از تشکیل کلاسهای درس مختلط ناخرسند هستند و معتقدند این امر میتواند زمینهساز آسیبهای بعدی شود.
مدارس خیر ساز و مطالبه مردم
وی با اشاره به اینکه ۲ مدرسه این روستا از سوی خیران و اهالی روستا احداث شده است، اظهارداشت: تامین معلم برای هر کلاس درس اصلیترین خواسته اولیا از مسوولان است.
وی با انتقاد از کیفیت آموزشی کلاسهای درس چند پایه گفت: با اختصاص یک معلم به هر پایه، معلم میتواند تمام وقت خود را صرف آموزش یک پایه کند و کیفیت آموزشی به طور محسوسی بهبود مییابد.
کارشناس آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک شهرکرد با اشاره به اینکه تخصیص معلم به مدارس و کلاس درس دانشآموزان براساس قانون است، گفت: هیچ کمبود معلم در ناحیه آموزشی ناحیه یک وجود ندارد و براساس قانون به مدرسه دخترانه پنج معلم و مدرسه پسرانه چهار معلم اختصاص داده شده است.
عباس رییسی افزود: از ابتدای سال تحصیلی ساماندهی معلمان انجام شده و کلاسهای درس در حال برگزاری است، اما خانوادهها از حضور دانشآموزان در کلاسهای درس چند پایه و یا ادغام 2 مدرسه ممانعت میکنند.
به گفته وی، ساماندهی معلمان و همچنین اختصاص معلم به مدارس بر اساس سامانه سیدا انجام میشود .
۷۵۰ کلاس درس چند پایه در مدارس ابتدایی استان چهارمحال وبختیاری دایر است
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در سال تحصیلی جاری ۷۵۰ کلاس درس چندپایه در ۴۰۰ مدرسه ابتدایی استان دایر است.
نصرت الله محمودی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در مدارس چندپایه چهارمحال و بختیاری که بیشتر در کوهرنگ، فلارد، لردگان، کیار، اردل، خانمیرزا، میانکوه، گندمان و مناطق عشایری دایر است بیش از هشت هزار دانشآموز مشغول تحصیل هستند.
وی با تاکید بر اینکه کمبود و مشکل خاصی برای برگزاری و تشکیل کلاسهای درس در استان وجود ندارد گفت: براساس مصوبه قانونی به ازای هر ۸۵ دانشآموز در مدرسه ابتدایی امکان مستقل شدن مدارس ابتدایی وجود دارد.
محمودی در باسخ به انتقاد والدین دانش آموزان روستای هرچگان از توابع شهرستان شهرکرد گفت: از ابتدای سال تحصیلی جدید، خانوادهها اجازه حضور فرزندان خود را در کلاسهای چند پایه ندادهاند، در حالی که تعداد دانش آموزان این مدارس کمتر از حد نصاب لازم برای تشکیل کلاسهای مستقل است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هماکنون یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه در روستای هرچگان وجود دارد که تعداد دانشآموزان این مدرسهها ۷۱ و ۷۶ دانشآموز است و برای هر مدرسه براساس چارت سازمانی چهار و پنج معلم اختصاص داده شده است و مشکل خاصی برای برپایی کلاس درس در این روستا وجود ندارد.
به گفته وی، طی صحبتهایی که با خانواده دانشآموزان انجام شد ، با توجه به اینکه این ۲مدرسه شرایط مستقل شدن را ندارند، تاکید شد با استفاده از ظرفیت راهبران آموزشی و تربیتی و همچنین گروههای آموزشی منطقه و استان مسائل آموزشی و تربیتی آنان نظارت شود تا مشکلی در خصوص آموزش دانشآموزان بهوجود نیایید.
محمودی گفت: خواسته خانوادههای این روستا فراتر از قانون است و در صورتی که بدون توجه به بخشنامههای قانونی و مصوبه شورای آموزش و پرورش یک معلم به منطقه و یا مدرسه داده شود، برای پرداخت حقوق آن معلم با مشکل مواجه میشویم.
وی گفت: سال تحصیلی گذشته تعداد دانشآموزان این ۲ مدرسه بالای ۸۵ نفر بود و به هر پایه تحصیلی در این مدارس یک معلم جداگانه اختصاص داده شده بود، در حالیکه تعداد دانشآموزان امسال کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی جاری ۲۰۵ هزار دانشآموز مشغول تحصیل هستند.