لندکروزر اتاق 300 بهزودی وارد بازار ایران میشود
صاحبخبر - یکی از شرکتهای واردکننده خودرو به کشور، قصد دارد تا شاسی بلند لندکروزر اتاق 300 را در تیپهای مختلف به بازار ایران عرضه کند.
طبق اطلاعات موثقی که اخیراً از گمرکات کشور به بیرون درز کرده است، روند واردات یکی از مهمترین و لوکسترین شاسی بلندهای ژاپنی، یعنی تویوتا لندکروزر اتاق 300 وارد فاز اجرایی و نهایی خود شده است. این اقدام توسط یکی از واردکنندگان فعال ایرانی صورت گرفته و حال با ارزیابی نهایی در گمرکات، در آستانه ورود رسمی به خیابانهای کشور قرار گرفته است.
نکته حائز اهمیت در در مورد واردات این خودرو، تأکید بر ورود تیپهای مختلف از لندکروزر 300 است. این بدان معناست که واردکننده قصد دارد طیفی از نسخههای این خودرو را ارائه دهد که احتمالاً شامل نسخههای لوکستر مانند VXR باشد. هر چند بسته به سیاستهای ارزی و قیمت نهایی گمرکی، ممکن است نسخههای استانداردتر نظیر GXR بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
بر اساس آخرین اخبار خودرو، فاز ارزشگذاری این خودرو در گمرکات که اکنون به اتمام رسیده است. این ارزشگذاری، مبنای محاسبه حقوق ورودی، تعرفهها و عوارض دولتی خواهد بود که بهطور مستقیم قیمت نهایی و غیرقابل اجتناب این خودروی لوکس را در بازار داخلی تعیین میکند.
فهرست مطالب
تویوتا لندکروزر اتاق 300، آماده برای هجوم به بازار آزاد ایران مشخصات فنی Toyota Land Cruiser 300 امکانات رفاهی و ایمنی
تویوتا لندکروزر اتاق 300، آماده برای هجوم به بازار آزاد ایران
پس از سالها انتظار و اعمال محدودیتهای سختگیرانه بر واردات خودروهای با حجم موتور بالا، شاهد آزادسازی واردات خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی بودیم. در پی این تحول، خبرهای موثق از گمرک کشور حکایت از آمادهسازی مقدمات ورود محمولههای قابل توجهی از تویوتا لندکروزر سری 300 دارد. این اتفاق، که خود به دنبال باز شدن مسیر برای مدل پرادو رخ میدهد، نشاندهنده یک تغییر بزرگ در سیاستهای وارداتی و توجه دوباره به تقاضای شدید در بازار خودروهای لوکس است.
یکی از مهمترین جزئیات در روند این واردات جدید، محدوده ارزشگذاری این خودرو در اسناد رسمی گمرکات است. بر اساس اطلاعات ثبتشده تیپهای مختلف تویوتا لندکروزر اتاق 300، از ۵۵ هزار تا ۹۰ هزار یورو ارزشگذاری شدهاند. این طیف وسیع قیمتی در مبدأ، به وضوح نشان میدهد که انواع تیپهای این خودرو، از نسخههای استانداردتر مانند GXR تا مدلهای فول آپشن VXR به چرخه واردات آمدهاند.
اما نکته قابل تأمل اینجاست که این ارقام تنها قیمت پایه خودرو در کشور مبدأ محسوب میشوند و با احتساب تعرفههای گمرکی سرسامآور، حقوق ورودی، عوارض مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینههای تحمیلی، قیمت نهایی که مصرفکننده ایرانی باید بپردازد، به شکل تصاعدی افزایش خواهد یافت و این خودرو را در بالاترین رده قیمتی بازار قرار خواهد داد.
بیشتر بخوانید
پرفروشترین برندهای خودرو در بازار کشورهای خاورمیانه تویوتا فرانتلندر 2025 با ظاهر شبیه به خودروهای برقی در چین رونمایی شد تویوتا bZ جدید با کاهش ۱۷ درصدی قیمت به جنگ تسلا مدل Y و هوندا پرولوگ میرود
در دورههای پیشین که محدودیتهای ارزی و حجمی را شاهد بودیم، ورود مدلهای جدید و گرانقیمت لندکروزر تقریباً متوقف شده بود و معدود نمونههایی که به کشور راه مییافتند، تنها از طریق مزایدههای سفارتخانهها و یا سهمیههای خاص بودند. اما یافتههای جدید حاکی از آن است که محموله کنونی لندکروزر سری ۳۰۰ برخلاف انتظارات، صرفاً محدود به سامانه واردات خودرو برای جانبازان یا سهمیههای دولتی نیست، بلکه برای عرضه عمومی و پاسخگویی به تقاضای بازار آزاد برنامهریزی شده است.
در خصوص منشأ این خودروهای وارداتی، مشخص شده که مبدأ حمل و نقل از کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است. اگرچه ژاپن به عنوان سازنده اصلی این خودرو شناخته میشود، اما واردات از طریق کشورهای واسطه مانند امارات یا کویت، یک رویه رایج در بازار خودرو ایران است.
اما شاید مهمترین اثر اقتصادی ورود لندکروزر اتاق 300، برهم زدن معادلات عجیب و غریب بازار خودروهای کارکرده باشد. در غیاب عرضه مدلهای صفر کیلومتر، قیمتگذاری مدلهای قدیمی لندکروزر (اتاق ۲۰۰ و حتی سریهای پیشین) دچار تورم شدیدی شده بود؛ بهگونهای که قیمت برخی از نمونههای موجود در بازار به شکل باورنکردنی تا مرز ۲۰ میلیارد تومان نیز تعیین میشد. ورود مدلهای کاملاً جدید، مجهز به پیشرانههای مدرن V6 توئین توربو و فناوریهای نسل جدید، یک سقف منطقی بر قیمتگذاری مدلهای قدیمیتر ایجاد خواهد کرد.
مشخصات فنی Toyota Land Cruiser 300
در تیپهای لندکروزر اتاق 300 که اکنون وارد گمرکات شدهاند، موتور ۳.۵ لیتری مجهز به توربوشارژر دوقلو بهعنوان پرچمدار نسخه بنزینی ارائه شده است. این موتور که با کد V35A-FTS شناخته میشود توانی معادل ۴۰۹ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر را در اختیار راننده قرار میدهد. مسئولیت انتقال این نیروی عظیم به هر چهار چرخ، بر عهده یک جعبهدنده ۱۰ سرعته اتوماتیک AT است.
در کنار غول توربوشارژر، تیپهای دیگری از سری 300 نیز سفارش داده شدهاند. نمونه دیگر مجهز به موتور ۴ لیتری شش سیلندر خورجینی (V6) با سیستم تنفس طبیعی با کد 1GR-FE است که با وجود خروجی کمتر عملکردی عالی دارد. این نسخه قدرتی معادل ۲۷۱ اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود ۳۷۵ نیوتن متر را تولید میکند. سری 300 شش سیلندر از جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک بهره میبرد و نیروی محرکه را به سیستم چهار چرخ محرک (AWD) دائمی لندکروزر منتقل میکند.
لازم به ذکر است این نسل بر روی پلتفرم جدید GA-F که بخشی از معماری جهانی جدید تویوتا (TNGA) برای خودروهای بدنه روی شاسی است، بنا شده است. این تغییر بنیادین باعث شده تا با وجود حفظ پایداری و توانایی آفرود، وزن کلی خودرو نسبت به نسل قبلی تا حدود ۲۰۰ کیلوگرم کاهش یابد.
همچنین بخوانید
معرفی تویوتا لندکروزر GR اسپرت رالی راید، نسخهای ویژه و توانمندتر لندکروز ۲۰۲۶ رونمایی شد؛ غول ژاپنی با چه تغییراتی بازگشته است؟ مقایسه لکسوس GX و تویوتا لندکروز؛ آیا پلتفرم مشترک به معنی شباهت کامل است؟
امکانات رفاهی و ایمنی
از مجموع آپشنهای نسخه GX-R تویوتا لندکروزر اتاق 300 باید به موارد ذیل اشاره کرد:
گرمکن و سردکن اتوماتیک صندلیهای جلو پاکسازی هوای کابین کروز کنترل تطبیقی تنظیم حالت رانندگی دوربین عقب سنسور پارک جلو و عقب سامانه کنترل پایداری الکتریکی سامانه جلوگیری از واژگونی سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی فناوری LED چراغ ها سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله جلو
سیستم تهویه اتوماتیک ردیف عقب قابلیت روشن شدن خودرو از روی ریموت تنظیمات چند حالته کرال کنترل شش کیسه هوای ۱۰ نقطهای رادار خط خوان اخطار خروج از خط ترمز اتوماتیک سنسور نور و باران ترمز پارک برقی و اتوهلد نور بالای اتوماتیک شارژر بیسیم تلفن همراه صندلی های برقی جلو رادار تابلو خوان و…∎