شناسهٔ خبر: 75183985 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حذف محتوای بدبینانه؛ اقدام جدید چین برای مدیریت فضای مجازی

دولت چین در قالب یک کارزار دو ماهه با هدف «پاکسازی محیط دیجیتال» به حذف محتوای مرتبط با بدبینی، یاس و تقابل‌های اجتماعی پرداخته است تا فضایی مثبت‌تر و آرام‌تر در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: از نشریه لوموند، اداره فضای مجازی چین (CAC) در راستای سیاست کلان پکن برای تقویت انسجام اجتماعی و همگرایی با چشم‌انداز «رویای چینی» از تاریخ اول مهر ۱۴۰۴ کارزاری ویژه را آغاز کرده و این اقدام را «عملیات پاکسازی فضای دیجیتال» نامیده است.

به گزارش ایرنا، این نهاد چینی می‌افزاید که هدف این برنامه ایجاد محیطی «متمدن‌تر و عقلانی‌تر» در اینترنت عنوان شده است. بر اساس این طرح، پلتفرم‌هایی مانند «ویبو»، «دوئین»، «کوایشو» و «شیائو خونگ‌شو» موظف به حذف محتوای حاوی بدبینی افراطی یا تحریک‌کننده اختلافات اجتماعی شده‌اند.

لوموند می‌افزاید، کارشناسان مسائل اجتماعی بر این باورند که این کارزار تلاشی برای مدیریت روان جمعی و تقویت امید در جامعه است. با این حال، برخی جامعه‌شناسان هشدار می‌دهند که حذف محتوای آنلاین نمی‌تواند راه‌حلی برای فشار‌های اجتماعی و اقتصادی باشد و این پرسش باقی است که آیا حذف نشانه‌های نارضایتی می‌تواند جایگزین حل مشکلات واقعی شود یا خیر.

فضای مجازی چین دارای تاریخچه‌ای پیچیده و منحصر‌به‌فرد است که تحت تأثیر سیاست‌های دولتی، فرهنگ و فناوری‌های نوین شکل گرفته است.

حذف محتوای بدبینانه در فضای مجازی چین می‌تواند به تقویت انسجام اجتماعی و مدیریت روان جمعی کمک کند، که در نتیجه فضایی مثبت‌تر و متمدن‌تر برای شهروندان ایجاد می‌شود. این سیاست همچنین به جوانان اجازه می‌دهد تا از فشار‌های اجتماعی کمتری رنج ببرند و به جای آن به تولید محتوای سازنده و الهام‌بخش بپردازند.