شناسهٔ خبر: 75183604 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون شهردار اصفهان:

مدیریت ترافیک با داده‌های لحظه‌ای؛ حدس و گمان در مدیریت ترافیک راه ندارد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه ۶۰ گلوگاه ترافیکی شهر را شناسایی کرده‌ایم، گفت: با هوشمندسازی می‌توانیم پیامد تصمیمات ترافیکی را اندازه‌گیری کنیم و معتقدیم حدس و گمان در مدیریت ترافیک راه ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت امروز _یکشنبه سیزدهم مهر_ در همایش تجلیل از نمونه‌های ترافیکی شهر اصفهان اظهار کرد: عنوان همایش این تعبیر را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که آیا به تغییر رفتار در حوزه ترافیکی بیش از آنچه چه در حال حاضر وجود دارد، می‌توانیم امیدوار باشیم؟ اراده مدیریت شهری در قرابت تعاملی با پلیس راهور و مجموعه‌های فعال که در حوزه ترافیکی به‌نوعی ذی‌نفع هستند، موید این نکته است که این مورد امکان‌پذیر است‌.

وی با بیان اینکه ستایش و نکوهش، تشویق و تنبیه وقتی کنار هم قرار می‌گیرد سطح تاثیر را بیش از قبل نشان می‌دهد در ردیف ماکنیزم‌های تغییر رفتار قرار می‌گیرد، افزود: به‌نظر می‌رسد تغییر رفتار با تقدیر از رفتار امکان‌پذیر است، شعار فراجا در سال جاری می‌تواند با اهداف همایش همخوان باشد، "پلیس مقتدر، مشارکت همگانی و جامعه ایمن"، در ارکان مختلف فعالیت پلیس این تعریف وجود دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: این فضا به اقتدار مدیریتی و اعمال قانون نیاز دارد؛ البته می‌توانیم فراخوان ظرفیت‌های همگانی و مشارکت‌طلبی را دنبال کنیم و در اهداف عملکردی به‌دنبال جامعه ایمن باشیم.

ساکت با بیان اینکه به کمک هوشمندسازی به جایی از عملکرد رسیدیم که امروز می‌توانیم برنامه‌ریزی‌ها را به‌گونه‌ای پیش ببریم که رفتار را قبل از سیاست‌گذاری برداشت کنیم و پیامدهای تصمیمات را اندازگیری کنیم، گفت: شاید در تمام بخش‌های مدیریتی و اجرایی کشور، به این صراحت قابل اندازگیری نباشد، از تلاشی که برای کاهش تصادفات جرحی‌ها صورت گرفته، مشخص است که دقیق‌ترین آمار را از جریان معابر استخراج و اندازگیری کنیم.

وی با بیان اینکه این امکان در حوزه فرایندهای نظارتی بر فعالیت حوزه حمل‌ونقل و ترافیک از طریق سامانه‌های پیشرفته امکان‌پذیر است، تصریح کرد: در حوزه اتوبوسرانی میزان پیمایش، تعداد مسافر و سرعت اتوبوس، در حوزه بهره‌برداری مترو که پیشرفته‌ترین سامانه‌های نظارتی سیگنالینگ حکمرانی می‌کند، پیمایش و نظارت بر عملکرد حمل‌ونقل سنگین این امکان را می‌دهد که به‌صورت لحظه‌ای عملکرد را ارزیابی کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: در حوزه تاکسیرانی این امکان به‌صورت ویژه محیا است، ۱۸۰ تاکسی برقی وارد شده است، همچنین برقی‌سازی احترام به ساحت هوشمندسازی است؛ در پایانه‌ها در تعامل عملکردی بین پایانه‌ها و سازمان حمل‌ونقل و راهداری و حملونقل جاده‌ای این امکان وجود دارد، در حوزه ایمنی ترافیک شرکت مهدنسی نیک‌اندیش دقیق‌ترین سامانه‌ها را در اختیار ظرفیت ارزیابی ایمنی شهر قرار داده و تلاش می‌کنند تا سامانه نمایش تابلوهای شهر به‌صورت الکترونیکی راه‌اندازی و سطح تاثیر و اثربخشی ایمنی تمام تابلوهای به‌صورت مکان‌مندی و ارزیابی دقیق پایش شود.

وی با بیان اینکه از برون‌سپاری، درون‌سپاری یا جمع‌سپاری که در الگوهای اقتصادی از آن یاد می‌شود، در حزوه ترافیک می‌توان با عنوان هم‌سپاری از آن یاد کرد، اتفاقی که در ستاد مهر شاهد آن بودیم، گفت: در آغاز مهر بیش از ۶۶ درصد افزایش سفر به محدوده مرکزی شهر و در شبکه معابر کلی ۴۴ درصد افزایش داشتیم، این باید مدیریت شود، ۱۷۰۰ کیلومتر از شبکه معابر توسط سامانه پایش آنلاین معابر هر ۱۵ دقیقه یک‌بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بر این اساس سال جاری مهر آرامی را آغاز کردیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز وارد چرخه ترددی شهر شدند، خاطرنشان کرد: ۶ هزار سرویس مدرسه آماده خدمت شد، ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل ۹۱۷ دستگاه اتوبوس و ناوگان مترو در خدمت جریان ترددی شهر قرار گرفت.

ساکت اظهار کرد: تعامل بسیار نزدیک بین معاونت و پلیس راهور برای شناسایی ۶۰ گلوگاه ترافیکی وجود داشت تا از قبل سناریوی برخورد با نقاط ترافیکی شهر را بدانیم، شرایط به سمتی پیش رفت تا در حد امکان از بروز چالش‌های ترافیکی در سطح شهر جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه سال جاری گیت انتظامات دانشگاه از سمت شمال به داخل دانشگاه انتقال داده شد که در ترافیک خیابان دانشگاه بسیار موثر بود، ادامه داد: برخی مدارس حیاط خود را در اختیار سرویس‌ها قرار دادند، این‌ها موید این است که با همیاری و هم‌رسانی می‌توانیم ظرفیت‌ها را ارتقا دهیم و به‌سمت تعالی حرکت کنیم، از این‌رو تقدیر از برترین‌های ترافیکی بسیار موضوعیت دارد.