دستگیره الکترونیکی تسلا سایبرتراک، یک دختر 19 ساله را به کام مرگ کشاند
صاحبخبر - با انتشار اخباری مبنی بر مرگ یک دختر 19 ساله بر اثر آتشسوزی پیکاپ سایبرتراک، خانواده او به علت عمل نکردن دستگیره الکترونیکی درب از تسلا شکایت کردند.
مرگ دلخراش «کریستا تسوکاهارا»، دختری نوزده ساله، اکنون به کابوس حقوقی بزرگی علیه شرکت تسلا و ایلان ماسک تبدیل شده است. خانواده داغدار این دختر با ثبت شکایتی رسمی، بهطور مستقیم نقص طراحی مهندسی یکی از جنجالیترین محصولات این شرکت، یعنی پیکاپ سایبرتراک را عامل اصلی این فاجعه معرفی کردهاند. داستان این فاجعخ حول محور مکانیزم دستگیره در این خودرو میچرخد. شاکیان ادعا میکنند که ایراد ساختاری در نحوه عملکرد دستگیرههای درب سایبرتراک، در لحظات حیاتی که خودرو دچار حریق گسترده شده بود، مانع خروج بهموقع قربانی از کابین شد و او را عملاً در داخل این پیکاپ در حال سوختن محبوس کرد.
فهرست مطالب
شکست سیستم خروج اضطراری تسلا سایبرتراک راز کابل نجاتبخشی که در اضطرار از دسترس خارج شد NHTSA تمام سیستم خروج اضطراری تسلا را زیر ذرهبین برد
شکست سیستم خروج اضطراری تسلا سایبرتراک
گستره این دعوی قضایی که پس از مرگ کریستا تسوکاهارا 19 ساله مطرح شده، فراتر از یک ایراد فنی ساده است. در واقع تسلا با وجود داشتن آگاهی مستقیم و مکرر از خطرات و نقاط ضعف ساختاری سیستم دستگیره الکترونیکی خودروهای خود، به گونهای غیرمسئولانه به فروش این محصولات ادامه داده است. جالب توجه است که این پرونده پس از گزارشهایی مطرح میشود که در ماه گذشته منتشر شده بودند و بر اساس آنها، تسلا خود در حال بررسی و برنامهریزی برای طراحی مجدد و مهندسی دوباره مکانیزمهای الکترونیکی درب خودروهایش بود.
کلیت ماجرای این فاجعه به نوامبر سال ۲۰۲۴ بازمیگردد؛ زمانی که یک دستگاه خودروی پیکاپ تسلا سایبرتراک حامل چهار سرنشین جوان، در حومه کالیفرنیا دچار یک حادثه رانندگی شدید شد و با یک درخت برخورد کرد. در اثر شدت ضربه و آتش سوزی پیکاپ سایبرتراک تسلا متأسفانه راننده ۱۹ ساله خودرو، «سورن دیکسون» و یکی از سرنشینان ۲۰ ساله به نام «جک نلسون»، در همان لحظات اولیه جان خود را از دست دادند. اما تراژدی واقعی برای «کریستا تسوکاهارا» که در صندلی عقب نشسته بود رخ داد.
بیشتر بخوانید
تسلا سایبرتراک، هدف موشکی جدید نیروی هوایی آمریکا میشود چوب حراج ایلان ماسک به سایبرتراک؛ پای ترامپ در میان است؟ مدل پایه تسلا سایبرتراک با قیمت ارزانتر و امکانات کمتر معرفی شد
کریستا تسوکاهارا
به دنبال این تصادف و بنا به دلایل فنی که هنوز بهطور کامل مشخص نشدهاند، خودرو تسلا سایبرتراک به سرعت دچار آتشسوزی مهیبی شد. در این شرایط وخیم و با گسترش شعلهها، منبع برق اصلی خودرو بهطور ناگهانی یا تدریجی قطع شد یا به شدت آسیب دید و در نتیجه، سیستمهای الکترونیکی حیاتی از جمله مکانیزم باز و بسته کردن دربها، که کاملاً متکی به جریان الکتریسیته هستند از کار افتادند. خانواده داغدار تسوکاهارا در شکواییه خود بهطور مشخص اعلام کردهاند که کریستا به دلیل ناتوانی در استفاده از دستگیرههای از کار افتاده و قفل شده، عملاً در داخل کابین در حال سوختن محبوس شد و نهایتاً بر اثر استنشاق شدید دودهای سمی و سوختگیهای ناشی از حریق تسلیم مرگ شد.
خانواده «جک نلسون» نیز همزمان شکایتی مشابه علیه شرکت تسلا تنظیم کردهاند. آنها نیز ادعا میکنند که پسرشان در پی از کار افتادن سیستم درب در دام افتاده و مرگ او نیز نه از شدت ضربه اولیه، بلکه بر اثر گرفتار شدن در خودرو و استنشاق دودهای کشنده ناشی از آتشسوزی بوده است. از میان چهار سرنشین این خودرو، تنها یکی از آنها توانست جان سالم به در ببرد که این نجات نیز نه به واسطه عملکرد صحیح سیستمهای ایمنی داخلی خودرو، بلکه با کمک خارجی و با استفاده از شکستن اجباری شیشه بغل خودرو میسر شد.
راز کابل نجاتبخشی که در اضطرار از دسترس خارج شد
خودرو تسلا سایبرتراک با ساختار ظاهری منحصر به فرد خود، از جمله معدود وسایل نقلیهای است که به کلی از مفهوم دستگیرههای سنتی و مکانیکی در فاصله گرفته است. این رویکرد در نهایت به یکی از اصلیترین نقاط آسیبپذیری آن تبدیل شده است. برای باز کردن دربهای خارجی، راننده و سرنشینان به جای استفاده از اهرمهای فیزیکی باید یک دکمه الکترونیکی مخصوص را فشار دهند تا سیگنال لازم برای باز شدن در به سیستم کامپیوتری خودرو ارسال شود. وضعیت در فضای داخلی خودرو نیز به همین میزان متکی به جریان برق است؛ سرنشینان برای خروج، ملزم به فشردن یک دکمه الکترونیکی و سپس هُل دادن در هستند.
آنچه این طراحی را در شرایط اضطراری بهشدت خطرناک میسازد، فقدان یک راهکار مکانیکی آشکار و در دسترس است که بتواند در صورت قطع کامل برق یا از کار افتادن سیستمهای الکترونیکی، بهعنوان یک مکانیسم ایمنی پشتیبان عمل کند. اگرچه سازندگان سایبرتراک ادعا میکنند که یک کابل آزادسازی دستی برای مواقع اضطراری تعبیه شده است، اما خانواده تسوکاهارا در شکایت خود، بهطور کامل کارایی این مکانیسم را زیر سؤال بردهاند. به گفته آنها، این کابل حیاتی نه در محلی واضح و در معرض دید، بلکه در موقعیتی پنهان و بهشدت غیرقابل دسترس تعبیه شده است. در واقع این کابل زیر یک پد لاستیکی در قسمت پایینی جیب داخلی درب عقب خودرو مخفی شده است.
NHTSA تمام سیستم خروج اضطراری تسلا را زیر ذرهبین برد
در شرح شکایت، وکلای خانواده تسوکاهارا به دشواریهای استفاده از این راهکار اشاره کردهاند: «برای دسترسی به این کابل نجات در تسلا سایبرتراک سرنشین نه تنها باید جای دقیق کابل را بداند، بلکه باید پوشش داخلی را جدا کند، حلقه ظریف کابل را در تاریکی یا تحت فشار دود و آتش بیابد و سپس آن را بکشد. این فرآیند پیچیده و وقتگیر در یک موقعیت اضطراری که ثانیهها تعیینکننده مرگ و زندگی هستند، نه تنها دشوار بلکه کاملاً غیرعملی و غیرممکن است.»
نتیجه مهندسی این چنینی، بر اساس ادعای شاکیان، چیزی جز یک فاجعه برنامهریزی شده نبوده است: «این طراحی به شکل خطرناکی منجر به محبوس شدن سرنشینان عقب پس از تصادف میشود، بهطوری که حتی اگر از ضربه اولیه جان سالم به در ببرند، در هنگام آتش گرفتن خودرو بهطور حتم در دام گرفتار شده و میسوزند.»
همچنین بخوانید
وقتی منصوری، تسلا سایبرتراک را به یک شاهکار تبدیل میکند تسلا مدل Y پرفورمنس 2026 با سرعت و امکانات بیشتر معرفی شد پاداش ۱ تریلیون دلاری تسلا به ایلان ماسک برای ساخت ارتش رباتها
افزایش این نگرانیها تنها به پرونده قضایی خانواده تسوکاهارا محدود نمیشود. در ماههای اخیر، زنگ خطری جدی در خصوص دستگیرههای الکترونیکی تسلا به صدا درآمده است. به عنوان مثال گزارشی تحقیقی از نشریه معتبر بلومبرگ، مجموعهای از حوادث مشابه را منتشر کرده است که در آنها سرنشینان مدلهای مختلف تسلا پس از وقوع نقص فنی، از کار افتادن سیستم برق یا تصادف، بهطور کامل در داخل اتومبیلهای خود گرفتار شده و تجربه وحشتناکی از حبس را از سر گذراندهاند.
در پی این نگرانیهای گسترده، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) نیز دیگر نتوانسته است بیتفاوت بماند و رسماً تحقیقات گستردهای را در مورد ماهیت و دامنه این مشکل طراحی در سیستمهای خروج اضطراری خودروهای تسلا آغاز کرده است.∎