به گزارش ایرنا، محمد امیرانی روز یکشنبه در آیین طرح بهسازی سطوح پروازی فرودگاه شهدای بم افزود: نگهداری، توسعه و پایداری فرودگاههای کشور کاری دشوار و تخصصی است که نیازمند تلاش مستمر و بهرهگیری از منابع داخلی شرکت است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با حدود ۶ هزار و ۱۰۰ نفر پرسنل رسمی، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل قراردادی و مجموعاً هشت هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی، مسئولیت نگهداری و توسعه ۵۶ فرودگاه ملکی کشور را بر عهده دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور افزود: اقدامات این شرکت در ۲ حوزه اصلی انجام میشود؛ نخست، ارائه خدمات ناوبری هوایی در بیش از ۹۰ هزار کیلومتر راه هوایی کشور و دوم، مدیریت و بهرهبرداری از فرودگاههای تحت مالکیت شرکت است.
بازگشایی فرودگاه بم پس از یک سال و اندی توقف
وی ادامه داد: بهسازی سطوح پروازی و عوامل پروازی این فرودگاه انجام شد، شاید در نگاه اول این کار ساده به نظر برسد، اما واقعیت این است که بهسازی سطوح پروازی از جمله سختترین و طاقتفرساترین بخشهای توسعه فرودگاهی است.
امیرانی با اشاره به نقش فرودگاهها در بحرانها گفت: همانطور که در تصاویر مربوط به حادثه تلخ زلزله بم مشاهده کردید، این فرودگاه در آن زمان روزانه بیش از ۳۰۰ سورتی پرواز داشت که عدد قابل توجهی برای چنین فرودگاهی محسوب میشود، این نشان میدهد که فرودگاهها علاوه بر نقش اقتصادی و تجاری، در مواقع بحران نیز یکی از اهرمهای اصلی کمکرسانی به مردم منطقه هستند.
وی تصریح کرد: بهرهبرداری مجدد از فرودگاه بم پس از بیش از یک سال توقف، حاصل تلاش شبانهروزی همکاران شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و پیگیریهای مجدانه مسئولان محلی است.

بهرهبرداری از رادار شیراز و افزایش دید راداری جنوب کشور
وی همچنین از بهرهبرداری از رادار MSSR در فرودگاه شیراز خبر داد و گفت: این رادار تقرب، دید ما را در منطقه جنوب کشور بهطور قابل توجهی افزایش میدهد، اطلاعات این رادار بهطور کامل در مرکز کنترل فضای کشور فیت شده و در حال استفاده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور افزود: همچنین سیستم داخلی در فرودگاه شیراز نیز پس از انجام مراحل فنی، از امروز قابل بهرهبرداری خواهد بود.
پروژههای بندرعباس و تجهیزات جدید فرودگاهی
مدیرعامل شرکت فرودگاهها ادامه داد: در کنار این پروژهها، بهرهبرداری از دو مولد ژنراتور در فرودگاه بندرعباس و حدود هفت دستگاه ماشین جارو در فرودگاههای مختلف کشور نیز انجام شده است.
وی گفت: مجموع ارزش این پروژهها حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده که با نرخ روز، بالغ بر حدقل ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود، این پروژهها با دستور مقام عالی وزارت و حضور ریاست محترم جمهور به بهرهبرداری رسیدهاند.
ظرفیت باند فرودگاه بم برای پذیرش هواپیماهای ایرباس
وی درباره ظرفیت فنی فرودگاه بم گفت: باند این فرودگاه حدود سه هزار و ۵۰۰ متر طول و ۶۰ متر عرض دارد و با استانداردهای PCR، قابلیت پذیرش هواپیماهایی مانند ایرباس ۳۲۰ و حتی ایرباس ۳۶۰ را دارد، این ظرفیت میتواند در حوزه باربری (کارگو) و مسافربری مورد استفاده قرار گیرد.
پیگیری برای راهاندازی پرواز بم - مشهد
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور در پاسخ به درخواست امام جمعه بم گفت: با توجه به ظرفیتهای موجود، پیگیری خواهیم کرد تا حداقل یک پرواز در هفته از فرودگاه بم به مقصد مشهد برقرار شود، البته جذب پرواز در حوزه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری است، اما با توجه به تأکید امام جمعه بم، شخصاً این موضوع را پیگیری خواهم کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفت: امروز عملیات کوربرداری در کنارههای باند انجام شد و بهزودی روشنایی باند نیز تکمیل خواهد شد، پیمانکار پروژه شرکت جهاد نصر، و مشاوران زحمات زیادی در این مسیر کشیدهاند که جا دارد از همه عزیزان تشکر ویژهای داشته باشم.
وی ابراز امیدواری کرد که در آیندهای نزدیک، شاهد افزایش پروازها و تعامل بیشتر با بخش خصوصی در فرودگاه بم باشیم و بهرهبرداری بهتری از این فرودگاه صورت گیرد.