به گزارش خبرگزاری آنا؛ فرهنگ کار مولد یکی از اصول بنیادین توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور است. این فرهنگ شامل تعهد به تلاش مستمر، خلاقیت، بهرهوری بالا و مسئولیتپذیری در انجام وظایف میشود. کار مولد یعنی فعالیتی که منجر به خلق ارزش افزوده و افزایش کیفیت زندگی شود، نه فقط صرف گذراندن وقت یا انجام کارهای تکراری و بیثمر.
سرمایهگذاری در تولید نیز از ارکان اصلی رشد اقتصادی است. وقتی منابع مالی، انسانی و فنی در بخشهای تولیدی به کار گرفته میشوند، امکان افزایش کالاها و خدمات با کیفیت بیشتر فراهم میشود. این سرمایهگذاریها نه تنها باعث ایجاد اشتغال و درآمد میشوند، بلکه به تقویت اقتصاد ملی و کاهش وابستگی به واردات کمک میکنند.
ایجاد فرهنگ کار مولد و تشویق به سرمایهگذاری در تولید نیازمند همکاری همهجانبه دولت، بخش خصوصی و جامعه است. دولت با تدوین سیاستهای حمایتی و فراهم آوردن زیرساختهای مناسب، بخش خصوصی را در جهت تولید پایدار یاری میکند و جامعه با ارزش نهادن به کار و تلاش، زمینهساز ارتقاء فرهنگ کار مولد میشود.
شغلهای غیر مولد بادرآمدهای بالا
در نهایت، توسعه پایدار و رفاه اجتماعی زمانی تحقق مییابد که فرهنگ کار مولد و سرمایهگذاری در تولید به عنوان یک سبک زندگی و اولویت اصلی در جامعه نهادینه گردد. اما در این جا این سوال مطرح میشود که با وجود ارزشمندی تولید چرا انبوهی از شغلهای غیر مولد وجود دارد که پول خوبی هم در میآورند؟
مهدی دادفر مدرس و متخصص در حوزه توسعه کسب و کار در رابطه به خبرنگار اقتصادی آنا به بررسی وضعیت کسبوکارهای نوظهور و نقش برندینگ در موفقیت کسبوکارهای مولد پرداخت.
دادفر ضمن اشاره به وجود کسبوکارهای نوظهور غیرمولد که درآمد بسیار بالایی دارند، عنوان کرد: در دنیا کسبوکارهای مولد که در زمینه تولید فعالیت میکنند، اغلب مجبورند به کسبوکارهای غیرمولد خدمات ارائه دهند و این موضوع به یک کجروی فرهنگی تبدیل شده است.
وی در ادامه افزود: یکی از دلایل موفقیت کسبوکارهای غیرمولد، قدرت آنها در تعریف داستان یا قصهای است که پشت محصولاتشان قرار دارد. این داستانسرایی یا همان برندینگ باعث ایجاد هویت و ارزش افزوده برای محصول میشود.
رمز ارتقای درآمد تولیدیها
مدرس در حوزه توسعه کسب و کار، با اشاره به اهمیت برندینگ در کسبوکارهای مولد تصریح کرد: اگر کسبوکارهای تولیدی بتوانند داستان و هویت خود را به خوبی تعریف و به بازار معرفی کنند، میتوانند در رقابت موفق عمل کنند و درآمد بالاتری کسب نمایند و این راه کاری است که میتوان برای ارتقای درآمد تولیدیها در پیش گرفت.
دادفر به نمونهای تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: برای مثال در جنگ پروس و فرانسه، زنجیرهای آهنی که به عنوان جایگزین طلا عرضه شدند، گرانتر از خود طلا بودند، زیرا داستانی پشت آن بود که به آن ارزش داد. در واقع داستان از این قرار بود که این لوحهای زنجیری آهنی به عنوان رسید طلاهایی که مردم برای هزینه جنگ به پادشاهی داده بودند ارائه میشود، اما پس از جنگ داستان این میهن پرستی به حدی به این آهنهای بی ارزش، ارزش بخشیده بود که مردم حاضر به پس دادن آنها برای بازپس گیری طلاهایشان نبودند.
این مدرس کسب و کار ادامه داد: این نمونهای از برندینگ موفق با استفاده ازداستان سرایی و ارزش آفرینی است که میتواند ارزش یک محصول را بسیار بالاتر برده و سود قابل توجهی را نسب تولید کننده نماید.
دادفر،گفت: رواج روزافزون دلالی و بلاگری با درآمدهای کلان، این پرسش را پیش میکشد که چرا کسبوکارهای مولد از هویتبخشی و داستانسرایی که میتواند عامل موفقیتشان باشد، غافل شدهاند؟ این موضوع، نیازمند بازنگری در رویکردهای توسعه کسبوکار و تقویت بنیانهای ارزشآفرینی در بخش تولید است.
با کسب و کارهای غیر مولد چه کنیم؟
وی درباره کسبوکارهای جدید مانند بلاگری و دلالی نیز گفت: کسبوکارهای غیرمولد و نوظهور، بازار و مشتریان خود را دارند و نمیتوان با آنها مقابله کرد دستوری کرد بلکه باید با یادگیری شیوههای برندینگ و بهرهگیری از این مدلها، کسبوکارهای مولد نیز در این عرصه موفق شوند.
دادفر تصریح کرد: در واقع تا زمانی که تقاضا برای کسب و کارهای غیر مولد وجود داشته باشد و این گونه افراد و مشاغل متشری داشته باشند، اشتغال در آنها نیز ادامه خواهد یافت؛ بنابراین بهترین راه مقابله تقویت توان برندینگ و فروش محصول تولیدی هاست تا بازار این کسب و کارها کم رونق شود. همچنین بایستی از فرهنگ سازی برای نادیده گرفتن موج آفرینان سودجو در فضای غافل نشده و حقیقت فعالیت مضر برخی از فعالان فضای مجازی را توجیح کرد.
انتهای پیام/