سیدمسعود داودی عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان درباره اینکه برای جلوگیری از بیتوجهی به مطالبات دانشجویان چه تدابیری دارید؟ اظهار کرد: تجربه نشان داده که مهمترین دلیل نارضایتی، بیخبری از وضعیت رسیدگی به مطالبه است، بههمین دلیل سیستم ثبت و پیگیری مطالبات را طراحی کردهایم که بهطور شفاف وضعیت درخواست را نشان میدهد، حتی اگر پاسخ منفی باشد، دلیل آن بهطور رسمی اعلام میشود تا دانشجو بداند تصمیمگیری بر چه مبنایی انجام شده است.
وی اضافه کرد: بهعنوان مثال مثلاً وقتی درخواست تغییر تاریخ امتحان مطرح شد و امکان اجرا نبود، با توضیح دلایل و محدودیتهای تقویمی، واکنش دانشجو منطقی بود و شفافیت در این حد، مانع از شکلگیری شایعات و سوءبرداشتها میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در پاسخ به سؤال دیگر که آیا ابزارهای ارتباطی غیرحضوری برای طرح مشکلات ایجاد شده است؟ بیان کرد: بله، علاوه بر سامانه ارتباط مستقیم با رئیس و معاونان، دو ظرفیت ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی را فعالانه استفاده میکنیم؛ نخست ایمیل دانشجویی که برای همه دانشجویان واحد لنجان تعریف شده و امکان ارسال درخواست، طرح مشکل و حتی پیگیری وضعیت آموزشی، پژوهشی و رفاهی را بهصورت رسمی و مستند فراهم میکند و دوم طرح حامی که یکی از برنامههای کشوری دانشگاه آزاد اسلامی است و بهعنوان پل ارتباطی میان دانشجویان و مدیران ارشد عمل میکند.
داودی متذکر شد: در این طرح، دانشجو میتواند دغدغه یا پیشنهاد خود را از طریق فرمها و کانالهای ارتباطی تعیینشده ارسال کند و اطمینان داشته باشد که پیام او در مسیر صحیح بررسی و پیگیری میشود و هدف ما این است که هیچ دانشجویی احساس نکند صدای او شنیده نمیشود، چه از راه حضوری و چه غیرحضوری.
وی درباره اینکه برخورد استادان با نقد دانشجویان چگونه مدیریت میشود؟ چنین پاسخ داد: با برگزاری دوره «ارتباط مؤثر با دانشجو» برای استادان، نقد را به فرصت تبدیل کردهایم و استاد با ذهن باز به انتقاد گوش میدهد و این موجب اعتماد و احترام دوطرفه میشود.
عاقبت افراط در مطالبهگری دانشجو
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان یادآور شد: اگر دانشجویی در مطالبهگری افراط کند، ابتدا تذکر محترمانه داده میشود و هدف اصلاح رفتار است و تنها در موارد تکرار و بیاحترامی آشکار، مقررات انضباطی اجرا میشود.
داودی درباره اینکه اجرای اصل تکریم اربابرجوع بیرونی چگونه است؟ گفت: روابط عمومی و دبیرخانه موظف به ثبت سریع درخواست و پاسخگویی در کمترین زمان هستند و در مراسمها هم احترام و نظم اولویت دارد.
وی تأکید کرد: نمونهای که مطالبهگری دانشجو موجب تغییر مثبت شده باشد، شامل تغییر ساعات برخی کلاسها به پیشنهاد دانشجویان موجب رضایت و بازدهی بیشتر شد و نشان داد شنیدن صدای دانشجو چقدر مؤثر است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان متذکر شد: دانشگاه خانه مشترک همه ماست؛ دانشجو، استاد و کارمند سه ستون اصلی آن هستند و اگر مطالبهگری با ادب و منطق همراه شود و گوش دادن با صبر و احترام صورت گیرد، محیطی ایجاد میشود که در آن علم شکوفا و روابط انسانی تقویت میشود و هدف واحد لنجان این است که با اجرای این اصول، الگویی برای سایر واحدها باشد.
انتهای پیام/