به گزارش برنا؛ شهرستان کوهرنگ به دلیل موقعیت کوهستانی، پراکندگی روستاها و شرایط سخت گذر طبیعی، همواره با چالشهای زیادی در حوزه راههای ارتباطی روبرو است؛ این شهرستان با داشتن بیشترین راههای خاکی در چهارمحال و بختیاری یکی از محرومترین مناطق استان از نظر زیرساختهای حمل و نقل به شمار میرود.
وضعیتی که هم توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را تحت تاثیر قرار داده و هم زندگی روزمره مردم را دشوار کرده است.
در همین خصوص برای بررسی آخرین اقدامات، پروژههای در دست اجرا و مشکلات پیشروی حوزه راههای روستایی کوهرنگ گفت وگویی با سید مهدی مرتضوی زاده معاون فنی و ساخت راههای روستایی چهارمحال و بختیاری انجام شده که در ادامه میخوانید.
سید مهدی مرتضوی زاده افزود: با وجود محدودیت اعتبارات در بخش راههای روستایی اما در شهرستان کوهرنگ کارهای مهمی از جمله تکمیل محور خاکی بنواستکی که تنها ۲ کیلومتر دیگر آن نیازمند روکش و همچنین روکش محور قلعهتک – خسروآباد و میانرودان که انجام شده است.
وی اظهار داشت: همچنین در دهستان موگویی نیز در سالهای گذشته حدود ۱۲ کیلومتر راه تا ابتدای گردنه عسل کشان که از مطالبههای به حق مردم بود آسفالت شده است.
معاون فنی و ساخت راههای روستایی چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین برای محور گردنه عسلکشان نیز تاکنون قراردادی به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال بسته شده و عملیات خاکی آن در حال اجرا است.
وی یادآور شد: همچنین برآورد اجرای قطعه چهارم محور گردنه عسل کشان در شهرستان کوهرنگ نیز ۸۵۰ میلیارد ریال است.
به گفته مرتضویزاده در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ نیز سه قرارداد شامل ۲۶ کیلومتر راه در دست اجرا است و در بخش صمصامی نیز هرچند سالهای گذشته تنها چهار کیلومتر آسفالت شده اما برنامه برای عقد قراردادهای جدید وجود دارد.
معاون فنی و ساخت راههای روستایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به محرومیت شهرستان کوهرنگ گفت: در بخش بازفت ۸۰ کیلومتر راه روستایی بالای ۲۰ خانوار خاکی است و در دهستان موگویی نیز نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر راه خاکی باقی مانده است.
اجرای ۵۶ کیلومتر راه در شهرستان کوهرنگ
مرتضویزاده افزود: در زمان حاضر ۵۶ کیلومتر راه روستایی در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری اجرا و یا در دست اجرا قرار دارد که برای بهرهبرداری از این راهها هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار و با احتساب گردنه عسل کشان حدود ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
معاون فنی و ساخت راههای روستایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به محدودیت اعتبارات راه روستایی گفت: با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب در بخش راههای روستایی شهرستان کوهرنگ تنها امکان احداث سالانه پنج کیلومتر راه در بخش مرکزی، صمصامی و بازفت این شهرستان است به همین دلیل دغدغه مردم این شهرستان در بخش راههای روستایی هر روز بیشتر میشود.
نبود کارخانه آسفالت در بازفت؛ گره کور پروژههای راهداری
مرتضویزاده یکی از مشکلات اصلی راهداری در بخش بازفت را نبود کارخانه آسفالت عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این منطقه ورود نکرده و همچنین مجوز زیستمحیطی برای احداث کارخانه آسفالت صادر نشده است.
وی یادآور شد: نبود کارخانه آسفالت در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ باعث شده بسیاری از پروژهها در مرحله زیرسازی متوقف شوند و به دلیل گذر زمان، زیرسازی نیز از بین برود.
مرتضویزاده درباره گردنه عسلکشان گفت: این گردنه یکی از برفگیرترین نقاط استان است و هرچند مطالعات زیادی انجام و حتی مسیر جایگزین هم بررسی شد، اما به دلیل رانش و پرتگاههای خطرناک امکانپذیر نبود.
وی یادآور شد: اگر اعتبار کافی تامین شود و عملیات آسفالت در بخشهای سختگذر انجام گیرد، مسیر قابلیت برفروبی دارد و از انسداد آن جلوگیری میشود.
شهرستان کوهرنگ با داشتن ۷۷۹ کیلومتر راه، بیشترین راههای خاکی استان را به خود اختصاص داده است که از این میزان ۷۰۰ کیلومتر آن راههای فرعی و روستایی است.
گردنه عسلکشان در دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ محور ارتباطی ۱۵ روستا با حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت با مرکز این شهرستان است.
شهرستان کوهرنگ در حدود ۹۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.