شناسهٔ خبر: 75170147 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

درباره مسابقه تلویزیونی «صد» که پخشش از شبکه ۳ آغاز شده است

متفاوت، بزرگ و چالش‌برانگیز

مسابقه «صد» به لحاظ ساختار و طراحی، متفاوت از همه مسابقاتی است که تا به امروز از تلویزیون پخش شده، از سال‌های دور در دهه۶۰ گرفته تا همین سال‌های اخیر

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یکی از الزامات ماندگاری و بقای رسانه، پویایی و به‌روز بودن است. رسانه‌ای که از زمانه عقب بماند، رقابت را به رقیبانش می‌بازد و با ریزش مخاطب مواجه می‌شود. این قاعده کلی درباره رادیو و تلویزیون نیز صدق می‌کند و اگر رسانه ملی می‌خواهد در کورس رقابت با رقبای متعدد خود، از پلت‌فرم‌های داخلی گرفته تا شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های مجازی از قافله عقب نماند باید متناسب با مقتضیات و مناسبات جامعه و سلیقه و خاص مخاطب امروزی برای برنامه‌سازی اقدام کند. این مهم حتی در مورد مسابقات تلویزیونی که عمدتاً با هدف سرگرم کردن و ارتقای سطح سواد و دانش مخاطب ساخته می‌شوند هم مصداق دارد. درست است که مسابقات همواره جزو برنامه‌های پربیننده تلویزیون در دهه‌های گذشته بوده‌اند و همچنان هم مخاطبان خود را دارند، اما حتی این دسته از برنامه‌ها هم نیازمند به‌روزرسانی هستند و نمی‌شود با فرمول‌های تاریخ مصرف گذشته، بیننده امروزی را جذب کرد. دیگر دوران و روزگار برنامه‌هایی مانند «نام‌ها و نشانه‌ها» و «مسابقه هفته» گذشته است (البته در زمانه خودشان بسیار هم پربیننده بودند) که مجری و چند شرکت‌کننده در استودیویی کوچک و فضایی ایستا و اتمسفری رسمی به رد و بدل کردن پرسش‌ها و پاسخ‌هایی می‌پرداختند و دانش و اطلاعات خود را محک می‌زدند. بیننده امروزی تلویزیون که گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارد و شاهد برخی از مسابقات بزرگ و رقابت‌های جهانی است، در حال و هوای دیگری سیر می‌کند و سلیقه‌ها و خواسته‌های متفاوت و به‌روزی دارد. 
 رسانه ملی با درک درست از این تغییر و نیاز، یک مسابقه متفاوت را طراحی کرده و از طریق شبکه ۳ روی آنتن برده که نامش مسابقه «صد» است و اتفاقاً ۱۰۰ شرکت‌کننده نیز دارد. این مسابقه یک چالش متفاوت از جنس اطلاعات عمومی و دانستنی‌هاست که هر شب ساعت ۲۲:۳۰ پخش می‌شود. 
به گفته سازندگان مسابقه تلویزیونی «صد»، این مسابقه با شعار «تسخیر یک رؤیا» بزرگ‌ترین رقابت دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی در ایران است. این مسابقه در پنج فصل ساخته شده و هر فصل ۱۲ قسمت دارد. 
مجری مسابقه «صد» هم هادی حجازی‌فر، بازیگر و کارگردان نام‌آشناست که اولین فعالیتش در حوزه اجرا را تجربه می‌کند. مسابقه «صد» به لحاظ محتوایی شبیه مسابقاتی است که اطلاعات عمومی و دانستنی‌های شرکت‌کنندگان را می‌سنجد؛ تفاوت اصلی، اما در ساختار این برنامه است. ساختار متفاوت «صد» آن را از مسابقات مشابه قدیمی و جدید تمایز می‌کند و دکور بزرگ، طراحی جذاب، تعداد شرکت‌کنندگان و چالش‌ها و جذابیت‌های برآمده از آن باعث می‌شود مسابقه جدید شبکه ۳ سیما از آثار مشابه تمایز پیدا کند. 
 یکی دیگر از جذابیت‌های مسابقه «صد» که شاید در نوع خود بی‌نظیر و خاص باشد، امکان شرکت داوطلبان بدون محدودیت سنی، تحصیلاتی و به‌ویژه جنسیتی است. رنگین‌کمانی از انسان‌های متفاوت در این مسابقه شرکت می‌کنند که می‌تواند جذب حداکثری مخاطب را به همراه داشته باشد، چراکه تقریباً نماینده‌ای از هر قشر و سن در میان شرکت‌کنندگان دیده می‌شود. 
 از سوی دیگر، مسابقه «صد» به نوعی طراحی شده است که برگزیدگانش را در پایان هر فصل خواهد شناخت ک همه چیز به یک قسمت ختم نمی‌شود. در هر قسمت مسابقه، تعدادی از ۱۰۰ نفر شرکت‌کننده پس از رقابت و محک زدن اطلاعات‌شان حذف می‌شوند تا قسمت پایانی که برنده نهایی مشخص شود. به این ترتیب، مخاطب راغب می‌شود به تماشای همه قسمت‌های یک فصل مسابقه بنشیند و ضمن تجربه هیجان و لذت، برنده را بشناسد. 
اصولاً مسابقه «صد» به لحاظ ساختار و طراحی، متفاوت از همه مسابقاتی است که تا به امروز از تلویزیون پخش شده، از سال‌های دور در دهه ۶۰ گرفته تا همین سال‌های اخیر. از منظر محتوایی نیز تمامی حوزه‌های دانش عمومی مشمول پرسش‌های این مسابقه می‌شوند و آموزش در ضمن سرگرم‌سازی نیز در طراحی و ساخت مورد توجه قرار گرفته است. 
از دیگر نکات جذاب مسابقه تازه شبکه ۳، حضور هادی حجازی‌فر به عنوان مجری است. حجازی‌فر کاراکتر خاص خودش را دارد و پیشرفت او چه در عرصه بازیگری و چه کارگردانی در سال‌های اخیر مشهود بوده است. فعالیت بازیگران در عرصه اجرا نه تنها بلاایراد است که حتی می‌تواند عامل جذابیت و جذب مخاطب هم باشد. نکته اینجاست که اجرا، خودش یک هنر است و مقدمات، شرایط و الزاماتی دارد که هر مجری، حتی بازیگر باید از آن برخوردار باشد. نحوه اجرای حجازی‌فر در همین چند قسمت ابتدایی مسابقه «صد» نشان می‌دهد که او در اولین تجربه مجری‌گری‌اش توانسته از پس کار بربیاید و با در پیش گرفتن تعامل و برقراری رابطه صمیمانه با شرکت‌کنندگان، فضایی خودمانی و ملموس را برای مخاطبان فراهم آورد. 
حجازی‌فر توانسته استایل خاص خودش در بازیگری را در اجرا نیز حفظ کند و از پس مدیریت یک صحنه بزرگ با حضور ۱۰۰ شرکت‌کننده برآید. 
 «صد» پروژه بزرگی است حاصل بومی‌سازی یک مسابقه جهانی که در ۲۸ کشور برگزار شده و اتفاقاً با استقبال مخاطبان مواجه بوده است. اگر به دنبال آموزش و سرگرمی و هیجان به شکل توأمان هستید این مسابقه را از دست ندهید. اگر هم موفق به تماشای مسابقه «صد» در زمان پخش اصلی آن نشده‌اید، می‌توانید تکرار آن را ساعت ۱۰:۱۳ روز بعد ببینید.