شناسهٔ خبر: 75168721 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد

دانش‌آموزان شهید جنگ ۱۲ روزه می‌توانستند مخاطبان «افسانه سپهر» باشند

نشست خبری انیمیشن «افسانه سپهر» در سی و هفتمین جشنواره فیلم های کودک و نوجوانان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در شامگاه شنبه یازدهم مهرماه ۱۴۰۴ و در اولین روز برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان نخستین نشست خبری فیلمهای حاضر در بخش مسابقه جشنواره در سینما ساحل اصفهان برگزار شد.

این نشست به فیلم انیمیشن «افسانه سپهر» اختصاص داشت که پس از نمایش این فیلم با حضور خبرنگاران کودک و نوجوان رقم خورد.

در ابتدای این نشست که اجرای آن به عهده مژده لواسانی بود، مهدی جعفری جوزانی تهیه کننده این اثر گفت: جا دارد که یاد و‌خاطره ۳۵ کودک و دانش آموز شهید که در جنگ ۱۲روزه به شهادت رسیدند و می‌توانستند مخاطب این فیلم باشند را گرامی بداریم. هسته اصلی گروهی که این اثر و پیش از آن فیلم «شمشیر و اندوه» را ساختند، در کاشان شکل گرفت؛ آقای عماد رحمانی کارگردان و معین کرمی مدیر تولید ما اهل کاشان هستند. بعد‌ها در جشنواره‌ای که در تهران برگزار میشد با این عزیزان آشنا شدم و در ادامه در بستر «کارخانه صنایع سرگرمی مهوا» کارمان را ادامه دادیم. البته در ابتدا در حوزه «طراحی بازی» کار کردیم و از این حوزه به تولید انیمیشن رسیدیم.

وی اظهار کرد: تلاش ما این است که هر سال با تولید حداقل یک اثر، مهمان نگاه مخاطبان کودک و نوجوان باشیم. ان شاالله قرار است امسال هم برای سومین سال پیاپی با یک انیمیشن جدید در چهل و چهارمین جشنواره فیلم فجر حاضر باشیم. دلیل این که آقای رحمانی کارگردان اثر به این اثر نیامده آمد هم این است که به همراه سایر اعضای گروه درگیر تولید همین اثر هستند.

جعفری جوزانی اضافه کرد: این اثر هم زمان در ششمین جشنواره فیلم کودک پکن در کشور چین پذیرفته شده و پس از این نیز جایزه جشنواره رمی را از کشور آمریکا دریافت کرده است.

 

باقری کارگردان هنری کار نیز گفت: برای اولین بار است که در جشنواره کودک حاضر هستم و انرژی بچه‌ها بسیار من را به وجد آورده است.

 

وی در خصوص تفاوت‌های میان سمت‌های کارگردان و کارگردان هنری گفت: کارگردان بیشتر درباره قصه و چگونگی روایت تسلط داشته و کارگردان هنری بیشتر بر روی تصویر و احساس برآمده از آن و طراحی نور، محیط و همچنین جلوه‌های ویژه نظارت دارد.

 

وی ادامه داد: «افسانه سپهر» در جشنواره کیدز فرست آمریکا هم حضور داشت که به صورت تخصصی در حوزه کودکان برگزار می‌شود و دارای اعتبار بسیار زیادی است. ما با تمام سختی‌ها و مشکلات موجود تلاش کردیم اثری را تهیه کنیم تا قابل رقابت باشد و خوشبختانه شاهد اتفاق‌های مثبتی بودیم .

 

پیکاری کارگردان فنی کار نیز در ادامه نشست توضیح داد: در انیمیشن کارگردان‌های متعددی در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند، چراکه این گونه سینمایی متشکل از هنرهای مختلف از جمله علوم نرم افزاری است. نتیجه کار همه عوامل به شکل یک فایل ویدئویی ذخیره می‌شود که باید مورد پردازش قرار بگیرد. این مرحله با چالش‌های بسیار زیادی همراه است و ممکن است رندر یک فایل چند ثانیه‌ای ده‌ها ساعت به طول انجامد.

 

شاهین پژهان آهنگساز این انیمیشن هم در ادامه نشست درخصوص کیفیت موسیقی اثر عنوان کرد: در موسیقی تلاش کردیم در عین حال و به صورت هم‌زمان حالات مختلفی هچون ترسناک، شاد و… را اعمال کنیم در نتیجه به سمت و سوی ایجاد فضایی کروماتیک حرکت کردیم. فرآیند آهنگساری این اثر حدود هشت ماه به طول انجامید. ضمن اینکه در این فیلم از سازهای ابداعی به جهت ایجاد فضاسازی استفاده شد. تلاش کردیم در قصه‌های مختلف این فیلم از تم‌های مختلف موسیقایی استفاده کنیم. برای این فیلم در ابتدا ترانه‌ها ساخته شده و بعد فرآیند انیمیت صورت گرفت.

 

در ادامه نشست یکی از خبرنگار نوجوان حاضر در مراسم درباره وجود بعضی از سکانس های فیلم که یادآور فیلم‌های دیگر و بازی‌های کامپیوتری بود، پرسشی مطرح کرد که جعفری جوزانی در پاسخ گفت: این اتفاق کاملا فکر شده بود. سینمای دنیا اگر به سمت موفقیت حرکت می‌کند، دلیل آن استفاده از مقوله اقتباس برای روایت‌ها است. عموما امر تالیف با جریانی سینوسی مواجه است در صورتی که اقتباس در سینمای امروز راز موفقیت یک فیلم محسوب می‌شود در نتیجه نیاز است تا از کاراکترها، تصاویر و فضایی که کودکان با آن زندگی می‌کنند برای فهم بهتر اثر کمک بگیریم.

 

تهیه‌کننده «افسانه سپهر» در پاسخ به خبرنگار نوجوان دیگر در خصوص راه نیافتن فیلم‌های انیمیشن ایرانی به بازارهای جهانی مطرح کرد: سال‌هاست که با این مشکل مواجه هستیم اما با موفقیت نسبی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» و قدم بزرگ ‌تر یعنی «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی» به تدریج تولید انیمیشن‌های موفق در سینمای ایران شکلی سریع‌تر پیدا کرده و امروزه شاهد ورود این آثار به بازارهای جهانی هستیم. حامد جعفری دبیر این دوره خود از خانواده انیمیشن است و فیلم‌های موفقی چون «شاهزاده روم»، «فیلشاه» و «بچه زرنگ» را تولید کرده است که این موضوع جای خوشحالی دارد. به عقیده من با حمایت خانواده‌های ایرانی از انیمیشن‌ها شاهد موفقیت هرچه بیشتر این گونه سینمایی خواهیم بود.

 

در ادامه نشست یکی دیگر از خبرنگاران نوجوان فعال در جشنواره درخصوص حضور کاراکترهای این اثر در فیلم‌های بعدی این استودیو سوالی مطرح کرد که جعفری در پاسخ عنوان کرد: تهیه‌کننده انیمیشن با سینما تفاوت دارد و او در روند تولید اثر نقشی جدی برعهده دارد و خود در جریان اصلی تولید حضور دارد. «افسانه سپهر» دارای یک جهان داستانی است که از قصه‌های مختلف تشکیل شده است که در قالب‌هایی چون بازی رومیزی، کتاب‌های کمیک، بازی و سری های بعدی فیلم بلند انیمیشن تولید خواهد شد.

 

باقری کارگردان هنری «افسانه سپهر» در پایان نشست درخصوص پیام اصلی این انیمیشن توضیح داد: به دلیل تفاوت‌های انیمیشن و رئال مهم است که یک پیام به چه صورت به مخاطب منتقل شود. تمرکز اصلی ما بر روی روایت یک قهرمان در قالب ویژگی‌های نوجوانان امروزی بود و اینکه چطور می‌تواند از پس مشکلات مختلف برآید.

 

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ۳ بخش ملی (فیلم‌های بلند، کوتاه و پویانمایی)، بخش بین‌الملل و بخش ویژه از ۱۲ تا ۱۶ مهر سال جاری با دبیری حامد جعفری در شهر اصفهان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/