به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نماینده تهران در مجلس در نامهای به کمیسیون اصل نود، خواستار تشکیل کارگروه ویژه بازرسی برای رسیدگی به «کوه یخ فساد» در دانشگاه علوم پزشکی ایران شد.
درخواست فوری برای رسیدگی به «کوه یخ فساد»
علی خضریان، نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در نامهای خطاب به ریاست کمیسیون اصل نودم مجلس، هشدار داد که تخلفات پیشین در بیمارستان فیروزآبادی شهرری تنها بخشی از یک «کوه یخ فساد» در دانشگاه علوم پزشکی ایران است که توسط مدیران ارشد این دانشگاه و بدون رعایت قوانین صورت گرفته است. وی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حساسیت شدید مسئولان نسبت به نفوذ فساد اقتصادی، تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از کمیسیون اصل نود، دیوان محاسبات کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر نهادهای نظارتی و امنیتی را پیشنهاد کرده است.
ردیابی ردپای میلیاردها ریال اختلاف مالی
بر اساس متن نامه نماینده تهران، تخلفات مالی این دانشگاه در هشت بخش اصلی دستهبندی شده است. از جمله این موارد، خرید از یک شرکت وابسته به سازمان تأمین اجتماعی بدون رعایت قانون مناقصه به مبلغی بالغ بر ۱,۳۰۶ میلیارد ریال است. همچنین، دریافت و توزیع غیرقانونی کارت هدیه به مبلغ ۴۱۹ میلیارد ریال که در حسابهای دانشگاه ثبت نشده، از دیگر تخلفات بزرگ عنوان شده است.
یکی از موارد حاشیهساز، پرداخت حقوق ماهانه یک میلیارد ریالی به رئیس دانشگاه در زمانی است که وی هیأت علمی تمام وقت جغرافیایی بوده و این پرداخت توسط شرکتی به نام «شفا گستر آرشیدا» انجام شده است. این شرکت در اتهام دیگری، با اعلام شکایت یک شرکت رقیب، متهم به تبانی در مناقصه و برنده شدن با «تغییر در اسناد مناقصه» شده است. مبلغ این قراردادها جمعاً بیش از ۱۰,۴۹۳ میلیارد ریال برآورد شده است.
از دستکاری در قراردادها تا هزینه کرد نامشخص
این گزارش همچنین به اختلاف فاحش بین دفاتر مالی و حسابهای بانکی بیمارستان محب کوثر اشاره دارد که در سال ۱۴۰۳ مبلغی در حدود ۱,۰۵۸ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین، هزینه کرد نامشخص اعتبارات اختصاص یافته برای خرید ۴۰۰ دستگاه آمبولانس به مبلغ ۲,۴۲۵ میلیارد ریال از دیگر اتهامات مطرح شده است.
از دیگر موارد افشا شده، انتقال تجهیزات سرمایهای از یک بیمارستان دولتی به یک بیمارستان خصوصی طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵، و نیز دستکاری در مدت قرارداد واگذاری بخش آنژیوگرافی یک بیمارستان از یک سال به سه سال، بر خلاف مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه، است.
پیگیری توسط نماینده مجلس و نقش نظارتی کمیسیونها
علی خضریان که در دوره یازدهم مجلس، سخنگوی کمیسیون اصل نود بود، سابقه پیگیری پروندههای مشابه نظارتی را در کارنامه خود دارد. کمیسیون اصل نود بر اساس قانون اساسی، وظیفه رسیدگی به شکایات مردم از دستگاههای دولتی و سه قوه را بر عهده دارد. این کمیسیون اختیار تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارا میباشد.
انتظار برای اقدام فوری نهادهای ناظر
با افشاییه اخیر علی خضریان، نگاه افکار عمومی و نهادهای حاکمیتی به سمت دانشگاه علوم پزشکی ایران و کمیسیون اصل نود مجلس معطوف شده است. این که آیا تشکیل کارگروه ویژه بازرسی به تصویب خواهد رسید و نتیجه بررسیها چه خواهد بود، آینده مشخص خواهد کرد. آنچه مسلم است، چنین گزارشهای دقیق و مستندی از سوی نمایندگان مجلس، نقشی حیاتی در شفافیت و مبارزه با فساد اداری-اقتصادی ایفا میکند.
متن کامل نامه علی خضریان به شرح زیر است:
باسمه تعالی
"مسئولین دولتی موظفند نسبت به بُروز و نفوذ فساد اقتصادی در دستگاههای دولتی بشدت حساس باشند. " از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
موضوع: درخواست رسیدگی فوری به تخلفات گسترده مالی و اداری دردانشگاه علوم پزشکی ایران
حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای پژمانفر ریاست کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیات؛ به استحضار میرساند پیرو مکاتبات اینجانب در خصوص تخلفات گسترده در بیمارستان فیروزآبادی شهرری، مشخص گردید این تخلفات تنها بخشی از کوه یخ فساد در دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده که توسط مسئولین و مدیران ارشد این دانشگاه و بدون رعایت قوانین و مقررات صورت پذیرفته است. اهم این موارد جهت رسیدگی به شرح زیر است:
تخلفات مالی و اداری:
۱) خریدهای انجام شده از شرکت اوزان متعلق به سازمان تأمین اجتماعی، بدون رعایت شرایط قانون مناقصات کشور و عدم رعایت منع مداخله کارکنان دولت توسط مدیرعامل شرکت مربوطه به مبلغ ۱,۳۰۶,۴۸۷,۶۲۷,۷۵۰ ریال (قراردادهای امضا شده به شماره قرارداد ۳۳۱۹ و ۳۳۲۰ و شماره نامه ۱۸۷۶ مربوط به سال ۱۴۰۴)
۲) دریافت و توزیع کارت هدیه و عدم ثبت حسابداری در حسابهای دانشگاه که مغایر با بخشنامه شماره ۵۵/۱۴۱۰۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ خزانهداری کل کشور بالغ بر مبلغ ۴۱۹,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است.
۳) پرداخت حقوق به رییس دانشگاه در زمانی که هیأت علمی تمام وقت جغرافیایی بوده است، توسط شرکت شفا گستر آرشیدا به مبلغ ماهانه یک میلیارد ریال.
۴) احتمال تبانی در مناقصه خرید خدمات کارشناسی بهداشتی، درمانی و عمومی ستاد و واحدهای تابعه به نفع شرکت شفا گستر آرشیدا و برنده نمودن شرکت مذکور به وسیله تغییر در اسناد مناقصه و عدم بازگشایی پاکات «ج» شرکت کنندگان دیگر که منجر به شکایت شرکت قادر گستران آریا گردیده است به مبلغ ۹,۳۱۰,۱۴۵,۶۶۵,۶۶۵ ریال و مبلغ ۱,۱۸۳,۲۴۴,۶۴۱,۳۴۴ ریال که در زمان پیش فراخوان مناقصه مدیر مالی دانشگاه با مدیرعامل شرکت در یک هتل اقامت داشتهاند که صورتحساب بنام شرکت شفا گستر آرشیدا میباشد.
۵) وجود اختلاف بین کد حساب بانک و رابط در دفاتر مالی بیمارستان محب کوثر به شرح زیر:الف) در سال ۱۴۰۳ رابط دریافتی ثبت شده از ستاد مبلغ ۱,۳۵۶,۹۹۴,۹۹۵,۰۸۶ ریال و بانک ثبت شده مبلغ ۲,۴۱۵,۹۴۸,۱۹۵,۲۴۳ ریال است. ب) در سال ۱۴۰۴ رابط دریافتی ثبت شده از ستاد مبلغ ۱,۱۱۱,۵۰۷,۱۹۰,۱۸۴ ریال و بانک ثبت شده مبلغ ۹۱۱,۶۸۴,۷۹۴,۵۵۰ ریال میباشد.
۶) هزینه کرد نامشخص اعتبارات دریافتی از طرح شماره ۱۶۰۲۰۰۱۱۳۸۷ و ۱۶۰۲۰۰۱۴۹۲ برای خرید ۴۰۰ دستگاه آمبولانس در سال ۱۴۰۰ توسط مدیر مالی دانشگاه (به مبلغ ۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال با شماره ابلاغ اعتبار ۷۴۲ مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۶).
۷) انتقال و نصب تجهیزات سرمایهای با مالکیت بیمارستان شهید هاشمینژاد در بیمارستان خصوصی محب مهر از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ با همکاری مدیر مالی دانشگاه به عنوان جمعدار اموال دانشگاه (بالغ بر ۲۸,۷۹۲,۴۰۰,۰۰۰ ریال).
۸) دستکاری در مدت قرارداد واگذاری بخش آنژیوگرافی بیمارستان فیروزآبادی به شرکت شفا گستر آرشیدا از یک سال به ۳ سال که با مصوبه هیات رئیسه دانشگاه مغایرت کامل دارد (مبلغ قرارداد ۱۶۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به شماره قرارداد ۱۷۹۷).
به طور کلی مجموع تخلفات مذکور در دانشگاه علوم پزشکی ایران بالغ بر ۱۶,۱۰۰,۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال میباشد. لذا با توجه به گستردگی تخلفات و اهمیت آن، پیشنهاد میگردد دستور فرمایید که جهت بررسی موضوع فوق، کارگروه بازرسی ویژهای متشکل از کمیسیون اصل نود مجلس، دیوان محاسبات کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر نهادهای نظارتی و امنیتی تشکیل گردد.
با آرزوی توفیق الهی
علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی