شناسهٔ خبر: 75167275 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قیر با کیفیت داخلی به پروژه‌های عمرانی کشور نمی‌رسد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: سیاست‌های فعلی باعث شده تا قیر با کیفیت تولید داخل به پروژه های عمرانی داخلی نرسد و به جای آن محصولات ارزان و بی کفیت خارجی جایگزین آن شود و این موضوع در بلند مدت به ضرر منافع عمومی کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امیرحسین باقری روز شنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر جایگاه جهانی قیر تولیدی شرکت‌های تخصصی ایرانی، از کاهش شدید سهم این شرکت‌ها در بازار داخلی به دلیل سیاست‌ها و مجوزهای بی‌رویه خبر داد و هشدار داد که منافع ملی و کیفیت پروژه‌های عمرانی نباید قربانی منافع بخش‌های محدود شود.

وی در پاسخ به انتقادها درباره کیفیت پایین آسفالت، اعلام کرد: قیر پاسارگاد بالاترین کیفیت را نه فقط در ایران، بلکه در منطقه دارد و به برند جهانی تبدیل شده است. ظرفیت تولید ما در خاورمیانه ۴ میلیون تن است، اما سیاست‌های ۲ دهه اخیر و افزایش واحدهای تولیدی باعث شده سهم بازار داخلی کاهش یابد. سال گذشته فقط ۵۰۰ هزار تن قیر به داخل عرضه کردیم، درحالیکه نیاز کشور ۲ تا ۲.۵ میلیون تن است؛ بدان معنا که ما فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد نیاز کشور را پوشش دادیم.

باقری با اشاره به مفاد و الزامات قانون بودجه برای این شرکت‌ها توضیح داد: بر اساس این قانون، سالانه باید ۲ تا ۲.۵ میلیون تن قیر به دستگاه‌هایی مانند وزارت راه، وزارت کشور، بنیاد مسکن و جهاد سازندگی برسد، اما سهم ما پارسال فقط ۵۰۰ هزار تن بود و امسال به ۲۵۰ هزار تن کاهش یافته است. نتیجه این است که پروژه‌هایی مثل نهضت آسفالت‌ریزی تبریز، که ۵۰۰ هزار تن آسفالت داشت، اکنون ۴۰ درصد نیاز به ترمیم دارد؛ علت، استفاده از قیرهای متفرقه و بی‌کیفیت است.

مدیرعامل نفت پاسارگاد هشدار داد که عدم تخصیص قیر پالایشگاهی باکیفیت به پاسارگاد، باعث ورود این قیر به بازار صادراتی و جایگزینی آن با مواد ارزان‌ و ضعیف مانند VR عراق در داخل می‌شود.

وی تفاوت فرآیند تولید پاسارگاد را نیز تشریح کرد و ادامه داد: خوراک این واحد مستقیم از خط لوله پالایشگاه تهران و برج تقطیر دریافت می‌شود و هیچ‌گونه تغییر یا تقلب در محصول انجام نمی‌شود.

باقری یادآور شد: ۵۰ درصد سهام این شرکت متعلق به تاپیکو (بازنشستگان تامین اجتماعی)، ۴۰ درصد متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و ۱۰ درصد در بورس و متعلق به مردم است از همین رو منافع عمومی نباید قربانی منافع گروه‌های خاص شود.

مدیرعامل نفت پاسارگاد در توضیح موانع تکمیل ظرفیت، گفت: ظرفیت پالایشگاه‌ها مشخص است و واحدهای قیرسازی متناسب با این ظرفیت طراحی شده‌اند، اما در دهه ۱۳۸۰ این واحدها جدا و در قالب رد دیون به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی واگذار شدند. انتظار این بود که وزارت نفت مجوزهای متعدد دیگری صادر نکند، ولی ورودی مواد اولیه ثابت ماند و تقاضا ناگهان به‌طور غیرطبیعی افزایش یافت. سپس دستگاه‌های مدافع بخش خصوصی خواستار عرضه خوراک در بورس و ایجاد رقابت شدند. چراکه واحدهای تولیدی که مجوز فعالیت خود را از وزارت صمت دریافت کرده بودند، خواهان خوراک از پالایشگاه‌ها بودند.

وی در ادامه به روند شکل‌گیری و اجرای نظام‌مند کمیته پدافند غیرعامل در کشور اشاره و اضافه کرد: این کمیته از دوران جنگ تا امروز، از حالت صوری به ساختاری منظم و نظام‌مند رسیده و مصوبات آن به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

باقری اظهارکرد: شرکت نفت پاسارگاد، به دلیل فعالیت در دل پالایشگاه نفت و تحت نظارت کمیته پدافند وزارت نفت، اقدامات ایمنی و ترمیمی را منطبق با استانداردهای پالایشگاهی اجرا کرده و کمیته ریسک نیز به‌طور مستقل مسائل را رصد می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد از همکاری این شرکت با کمیته پدافند باقرشهر و برگزاری جلسات با شهردار و فرماندار این شهر خبر داد و گفت: پس از جنگ ۱۲ روزه، اقدامات ویژه‌ای برای همکاری با فرودگاه‌ها انجام شد، از جمله نامه‌نگاری مستقیم و طرح حمل رایگان قیر برای محموله‌های آسیب‌دیده.

به گفته وی، این اقدام به کاهش هزینه‌های جبران و ترمیم کمک کرده و در مناطق محروم نیز حمل رایگان قیر برای روستاها اجرا شده است، حتی در استان‌های فاقد مجتمع عملیاتی مانند سیستان و بلوچستان.

باقری به آمادگی نیروهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست پالایشگاه تهران و مجتمع‌های شش‌گانه شرکت پاسارگاد برای اطفای حریق در حادثه نزدیک یکی از مجتمع‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: این هماهنگی ذیل ساختار اچ‌ اس ای، مانع از گسترش خسارت شد.

وی به توانمندی جدید شرکت در تولید قیر پلیمری اصلاح‌شده برای رنگ‌های خاص اشاره کرد و افزود: برای اولین بار، صادرات ۱۵ هزار تنی به آمریکای جنوبی و چین داشتیم و این محصول در جنوب‌شرق کشور (سیرجان، جهرم و داراب) به جریان تولید داخلی وارد شده است. محصولی که با انعطاف بالا، قدرت و مقاومت بیشتری در شرایط حرارتی متفاوت و فشار زیاد دارد و می تواند عمر آسفالت فرودگاه ها را افزایش دهد.