به گزارش خبرگزاری آنادر شرایطی که اقتصاد کشور با تورم فزاینده و کاهش قدرت خرید همراه است، وضعیت معیشتی اعضای هیات علمی دانشگاهها، بهویژه در رشتههای علوم پایه، به یکی از دغدغههای جدی تبدیل شده است. برای بررسی دقیقتر این موضوع، به سراغ رضا پورطاهری، استاد آمار و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی رفتیم. او از سال ۱۳۷۱ تاکنون در این دانشگاه به تدریس و تحقیق مشغول است و تجربه بیش از سه دهه فعالیت علمی و آموزشی دارد. در این گفتوگو، وی از وضعیت اقتصادی و حقوقی اساتید دانشگاه، تأثیر آن بر کیفیت تدریس و همچنین مطالبات صنفی جامعه علمی سخن میگوید.
رضا پورطاهری، عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه علامه طباطبایی که از سال ۱۳۷۱ تاکنون در این دانشگاه حضور دارد، در گفتوگو با خبرنگار آنا به تشریح وضعیت معیشتی و پرداختی اعضای هیات علمی پرداخت.
پورطاهری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر وضعیت معیشتی و حقوقی اساتید هیات علمی در رشته آمار به چه صورت است، گفت: برای پاسخ به این سؤال، بهتر است ابتدا به جای میزان دریافتی افراد، به موضوع قدرت خرید توجه کنیم. پرسش اصلی این است که قدرت خرید اساتید چقدر تغییر کرده و چه تأثیری میتواند بر کیفیت تدریس آنها داشته باشد؟ منظور من از قدرت خرید این است که مثلاً ۲۰ یا ۱۰ سال پیش با حقوق دریافتی چه امکاناتی در اختیار داشتم و امروز چه امکاناتی دارم. اجازه دهید مثالی بزنم؛ در دهه ۷۰ من با حقوقم میتوانستم آپارتمان محل سکونتم را ارتقا دهم، در حالی که در آن زمان دانشیار بودم. اما امروز که استاد تمام هستم، بسیاری از اساتید جوان حتی برای خرید اولین منزل مسکونی خود با مشکل مواجهاند. البته شرایط اقتصادی و تورم بیرویه کشور را نمیتوان نادیده گرفت، اما آیا نباید میزان حقوق دریافتی مشاغل مختلف متناسب با تورم تغییر کند؟
وی در ادامه، درباره میزان حقوق خود توضیح داد: میزان دریافتی من به قیمت دلار حدود ۵۰۰ دلار است. اما تفاوت اصلی اینجاست که قیمت خانه، زمین و اجارهها نیز به تناسب همین نوسانات دلار تغییر کرده است. بنابراین شرایط اقتصادی برای اعضای جوان هیات علمی چندان تفاوتی نمیکند. همانطور که اشاره کردم، حقوق باید متناسب با شرایط اقتصادی و تورم تغییر کند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا مسائل مالی برای شخص او نیز مطرح بوده و بر کیفیت تدریسش تأثیر گذاشته است، اظهار داشت: برای من در تمام این ۳۰ سال تدریس، مسائل مالی تنها عامل تأثیرگذار نبوده است. همواره اولویتم دانشجویانم بودهاند و میتوانید حال و هوای کلاسهای من را از آنها جویا شوید. خاطرم هست در ابتدای فعالیتم که حقوق بسیار ناچیزی دریافت میکردم، همان انرژی امروز را صرف تدریس میکردم. مهمترین نکته این است که معلمی باید عشق انسان باشد. شاید در مقاطعی حقوق کافی نباشد، اما کیفیت تدریس در طول زمان تعیینکننده است. اتفاقاً همین کیفیت تدریس است که در درازمدت اساتید را به جایگاه شایسته میرساند.
پورطاهری با اشاره به تأثیر سابقه در میزان دریافتی اعضای هیات علمی افزود: درست است که یک استاد دانشگاه یا معلم باید تمام تمرکز خود را بر تدریس، مطالعه و تحقیق بگذارد، اما شرایط اقتصادی نامطلوب و تورم شدید اغلب باعث میشود برخی اساتید به مشاغل دیگر نیز فکر کنند. به نظر من وضعیت رشتههای علوم پایه، بهویژه در حوزههای پژوهشی و آزمایشگاهی، چندان مطلوب نیست؛ زیرا اغلب میشنویم این فعالیتها آورده مالی چندانی ندارند.
وی در پایان به یکی از مطالبات مهم اساتید دانشکده آمار اشاره کرد و گفت: بهتازگی همراه با چند تن از اساتید دانشکده، کارزاری مجازی را امضا کردهایم تا خواستهها و مطالبات خود را در فضای آموزشی و دانشگاهی کشور به اطلاع رئیسجمهور برسانیم. احتمالاً تا پایان مهرماه نتیجه مشخص خواهد شد. این یک مطالبه صنفی معقول است و با توجه به اینکه دکتر پزشکیان خود تجربه حضور در دانشگاه را داشتهاند، امیدواریم دغدغههای اساتید را درک کنند.
انتهای پیام/