شناسهٔ خبر: 75160830 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

ایکس باکس با انتشار Call of Duty روی گیم پس ۳۰۰ میلیون دلار ضرر کرده است

صاحب‌خبر -

گزارش جدید بلومبرگ نشان می‌دهد حضور بازی‌های بزرگی مانند Call of Duty در سرویس گیم پس تأثیر منفی قابل‌توجهی بر سودآوری مایکروسافت داشته است، مخصوصاً پس از اعلام افزایش قیمت و تغییر نام این سرویس در هفته گذشته. بنا بر این گزارش، مایکروسافت با عرضه Call of Duty از روز اول در Game Pass، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از فروش بالقوه این بازی روی کنسول و رایانه را از دست داده است.

سرویس گیم پس سال گذشته با عرضه Call of Duty: Black Ops 6 همزمان با روز انتشار، برای نخستین بار یک عنوان سالانه بزرگ را بلافاصله پس از تصاحب Activision به سرویس خود اضافه کرد. با وجود موفقیت تجاری بازی در سال ۲۰۲۴ و تبدیل شدن به پرفروش‌ترین عنوان سال، ۸۲ درصد فروش آن مربوط به پلی استیشن بود؛ جایی که کاربران باید بازی را به طور کامل خریداری کنند.

هزینه بالای توسعه بازی‌های کلان‌بودجه، به ویژه کال آو دیوتی، باعث شده کاهش این سود بالقوه برای مایکروسافت نگران‌کننده باشد و افزایش قیمت‌های اخیر گیم پس را توجیه‌پذیر نشان دهد. بازی‌های کال آو دیوتی فقط در سطح Ultimate قابل دسترسی خواهد بود؛ اشتراکی که ماهانه ۳۰ دلار قیمت دارد. سطح Essential فقط ۵۰ بازی و قابلیت آنلاین را ارائه می‌دهد و سطح Premium وعده‌ی بازی‌های انحصاری ایکس باکس تا یک سال پس از عرضه را می‌دهد. علاوه بر این، برخی امکانات قبلی مانند تخفیف DLC برای مشترکان حذف شده و همچنین دیگر تخفیفی برای COD Points ارائه نمی‌شود و بازیکنان باید تمام هزینه را پرداخت کنند.

در حال حاضر مشخص نیست آیا این تغییرات باعث می‌شود کاربران به جای خرید اشتراک گیم پس آلتیمت، بازی‌های کال آو دیوتی را به شکل کامل خریداری کنند یا نه؛ چرا که با پرداخت دو ماه اشتراک آلتیمت، کاربر می‌توانست همان مبلغ را صرف خرید کامل Black Ops 7 کند. با این حال، استقبال چندان گرمی از نسخه بتای Black Ops 7 در بازه اخیر دیده نشده است و معلوم نیست این سیاست‌ها برای مایکروسافت موفقیت‌آمیز باشد.