به گزارش خبرنگار ایرنا، مقوله بلند مرتبه سازی هدفمند و مطابق شرایط جغرافیایی و زیست محیطی مازندران فروردین ماه سال ۱۴۰۱ از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به صورت نمونه در شهر سرخرود کلید خورد، وضعیتی که از سوی کارشناسان با پیامدهای مثبت و منفی زیادی مواجه شد.
بلند مرتبه سازی به عنوان یک تقاضای مهم در مازندران همواره طی سال های اخیر از زوایای مختلف زیست محیطی، دلالی سرمایه گذاران غیر بومی و مهمتر از همه نابودی شالیزارها، جنگلها، منابع آب و در نهایت امنیت غذایی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما امروز با همت انجام چندین نشست تخصصی کارشناسان در کارگروها زیر بنایی استان ضوابط بلندمرتبهسازی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب رسید.
بلند مرتبه سازی در نیمه غربی مازندران یعنی در نوار ساحلی از بابلسر تا رامسر که این شهرستان ها عمق کم، وسعت کم تر، جمعیت بومی کمتر و غیر بومی بیشتر بر خلاف نیمه شرقی و جلگه ای استان به صورت ویژه و سختگیرانه تر مورد رسیدگی قرار گرفت. یعنی ضوابط و مقررات بلند مرتبه سازی در هر یک از سه ناحیه غرب، مرکز و شرق استان متفاوت در نطر گرفته شده است.
در تدوین چارچوب و ضوابط بلند مرتبه سازی به مقولات ایجاد تعادل فضایی در بلند مرتبه سازی، اراضی شیب بالای ۱۵ درصد، پهنه های حفاظت شده زیست محیطی، پهنه های در معرض خطر سیل، سطوح فرودگاه، اراضی و مناطق امنیتی، نظامی و انتظامی توجه ویژه ای شده است.
بیشترین امتیاز در تدوین چارچوب و ضوابط بلند مرتبه سازی مازندران به مناطق جلگه ای شرقی ساحلی و میانی جلگه ای تعلق گرفته است، همچنین رعایت زمین بلند مرتبه سازی به دسترسیها به معبر بالای ۱۸ متر با بَر قطعه ۲۵ متر، عدم سایه اندازی قطعه و رعایت زاویه تابش نور آفتاب ضروری شده است، ضوابط بلند مرتبه سازی در مازندران از زمین های ۲ هزار متر تا ۱۰ هزار متر از ۱۷ تا ۳۳ طبقه است و شرایط ساخت در زمین های بیشتر از یک هکتار به صورت تک بنا و چند بنا نیز مشخص شد. همچنین مقرر شد به ازای هر ۱۰ طبق بلند مرتبه سازی یک طبقه برای فضا سبز اختصاص بیابد.
شورای برنامه ریزی و توسعه مازندران سیاست های تشویقی و تنبیهی را نیز برای بلند مرتبه سازی در نظر گرفته است. توجه به زباله سوزی در بلند مرتبه سازی، آتش نشانی و تامین آب شرب و مهمتر از همه تامین انرژی تجدید پذیر برق نیز از دیگر الزامات است.
بنابراین گزارش اولویت بلند مرتبه سازی در مازندران برای فعالیت گردشگری و همچنین تامین مسکن ساکنان بومی است؛ به همین دلیل تصمیم گیری برای مسکن غیر دایم در بلند مرتبه سازی سختگیرانه تر خواهد بود.
یکی از موارد مهم این که با توجه به ناترازی انرژی و ارایه خدمات مطلوب عمومی باید ضمانت تامین انرژی به عنوان مسوولیت اجتماعی و فرهنگی از سوی سرمایه گذاران لحاظ شود.
بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه مازندران پروانه فعالیت بر اساس زمانبندی باید باشد، یعنی سرمایه گذار اگر یکسال پس از صدور پروانه عملیات بلند مرتبه سازی را شروع نکند، پروانه اش باطل خواهد شد.
تشریح جزییات مصوبه بلند مرتبه سازی در مازندران
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران به رشد بیرویه بلندمرتبهسازی در استان و نبود ضوابط یکپارچه اشاره کرد و گفت: کارگروه تخصصی شورا با بررسیهای کارشناسی، چارچوبی برای ساماندهی این نوع ساختوسازها تدوین کرد که امروز به تصویب نهایی رسید.
عبدالرضا کریمپور ملکشاه افزود: بر اساس این مصوبه، استان مازندران به سه ناحیه آمایشی و چهار منطقه جغرافیایی (ساحلی، جلگهای، کوهپایه و کوهستانی) تقسیم شده و اولویتهای بلندمرتبهسازی متناسب با شرایط هر منطقه مشخص شده است.
دبیر شورای برنامهریزی مازندران مهمترین ضوابط تصویبشده را شامل اجرای سیستم تصفیه فاضلاب و زبالهسوز مستقل، تأمین خدمات زیربنایی نظیر آب، برق و گاز، بارگذاری جمعیتی نباید فشار جدیدی به بافت شهری یا روستایی وارد کند. سازندگان موظف به تأمین فضاهای آموزشی، بهداشتی و خدمات اجتماعی هستند. رعایت کامل الزامات ایمنی، بهویژه در حوزه آتشنشانی الزامی است. هر پروژه باید دارای پیوست فرهنگی بوده و آن را اجرا کند، عنوان کرد.
کریمپور ملکشاه ادامه داد: طبق بررسی های کارشناسی ناحیه شرقی استان که شامل نوار ساحلی است، به دلیل ویژگیهای اقلیمی و جغرافیایی، از اولویت بیشتری برای بلندمرتبهسازی برخوردار است. نواحی میانی و غربی به دلیل شرایط کوهپایهای و کوهستانی نیاز به مقررات خاصی دارند تا از رشد بیرویه و بدون کنترل جلوگیری شود.
وی در خصوص منطقهبندی استان توضیح داد: در مجموع چهار منطقه شامل ساحلی، جلگهای، کوهپایهای و کوهستانی را در نظر گرفته شد که هر یک از این مناطق ۱۲ ناحیه مجزا را تشکیل میدهند. برای این دوازده ناحیه، معیارهای خاصی برای توسعه بلندمرتبهسازی تدوین شده است.
این مقام مسوول، معیارهای اولویتبندی و سیاستهای فنی در بلند مرتبه سازی را رعایت شیب زمین، خطر سیل، حفاظت از محیطزیست، قابلیت توسعه در اراضی ساحلی عنوان کرد و گفت: طبق ضوابط کارشناسی اراضی با شیب بالای ۱۵ درصد از محدوده ساخت و سازهای بلندمرتبه خارج شدهاند.
دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه مازندران به مدلسازیهای ترافیکی و تأثیرات زیستمحیطی برای طرح های بلندمرتبه سازی اشاره کرد و گفت: تمامی پروژههای بلندمرتبهسازی باید پیش از صدور مجوز، مدلسازیهای ترافیکی و بررسیهای سایه انداختن و باد را انجام دهند تا از بروز مشکلات زیستمحیطی و ترافیکی در آینده جلوگیری شود.
وی توضیح داد: یکی از نکات مهم در این مدل، الزام به ایجاد فضای سبز برای هر ۱۰ طبقه است. بهازای هر ۱۰ طبقه، یک طبقه فضای سبز مشاع باید در نظر گرفته شود تا ساکنان از این فضا برای تفریح و فعالیتهای اجتماعی بهرهمند شوند.
کریمپور ملکشاه تاکید کرد: این ضوابط و سیاستها با هدف ایجاد تعادل بین توسعه شهری، حفاظت از محیطزیست و بهبود کیفیت زندگی شهروندان تدوین شدهاند.
وی از دستگاههای اجرایی خواست که بهدقت این ضوابط را رعایت کرده و در طرحهای بلندمرتبهسازی استان از این معیارها پیروی کنند. وی همچنین بر لزوم همکاری مستمر بین نهادهای مختلف برای نظارت و اجرای این ضوابط تاکید کرد، یعنی این طرحها و ضوابط بهعنوان یک چارچوب جدید برای بلندمرتبهسازی در استان مازندران در نظر گرفته میشوند و باید در تمامی پروژهها پیادهسازی شوند.
در این جلسه ۲ پرونده قدیمی مرتبط با بلندمرتبهسازی مازندران واقع در غرب استان که سالها معطل مانده بودند، مشروط به رعایت کامل ضوابط جدید، با اجرای آنها موافقت شد.