به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران حاضر در مراسم جشن غنچهها با بیان اینکه بنا داریم ضریب پوشش دوره تعلیم و تربیت کودک را در یک پروسه به ۱۰۰ درصد برسانیم و اکنون این عدد در پیشدبستانیهای پیش ۱ و پیش ۲ حدود ۴۵ یا ۴۶ درصد است، گفت: هدفگذاری شده حداقل این عدد به ۶۵ درصد با توجه به امکانات و ظرفیتهای آموزش و پرورش برسد، اما اگر قرار باشد به ۱۰۰ درصد برسد طبیعتاً به کمک مجلس شورای اسلامی، قانون، بودجه و منابع نیاز داریم.
وی با بیان اینکه باید به این سمت برویم که دورههای عوان کودکی و پیش ۱ و پیش ۲ را اجباری کنیم، افزود: دوره ابتدایی را هم به عنوان دوره آموزش عمومی اجباری کنیم که نیاز به یک قانون دارد تا هیچکس در کشور از پوشش آموزش عمومی محروم نشود و خارج نماند.
کاظمی با بیان اینکه امروز زیرساختها و امکانات آموزشی را داریم، اما ممکن است دانشآموزانی خارج از چرخه تعلیم و تربیت باشند که نیاز به سازوکارهای متعدد و متفاوت دارد، ادامه داد: موضوع مهم دیگر، محتواهایی است که در پیشدبستانیها ارائه میشود و برای این موضوع سازوکارهای بسیار خوبی دیده شده است. بسیاری از نگرانیهای مردم نیز در بخشهای مختلف به این موضوع برمیگردد که چه محتوایی و چه تدریسهایی به بچهها ارائه میشود و چه نیروی انسانی به عنوان مربی به کار گرفته میشود که این موضوعات بسیار مهم هستند.
کاظمی با بیان اینکه برای گزینش نیرو، توانمندسازی نیرو، محتوای درسی، برنامه درسی و افزایش ضریب پوشش وقت گذاشته شده و توفیقات خوبی هم داشتهایم، گفت: امیدواریم با کمکهایی که در بخشهای مختلف مجلس و دولت صورت میگیرد، به حداکثر اهدافی که در این دوره مد نظر است دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه دلایل متفاوتی برای حدود یک میلیون دانشآموز بازمانده از تحصیل وجود دارد، ادامه داد: ۲۰ یا ۳۰ محور دارد که یکی از آنها ممکن است فقر اقتصادی باشد و سایر محورها مهاجرت، مسائل فرهنگی، بیماریهای جسمی، معلولیت، تحصیل در خارج از کشور و ... است. درصد هرکدام موجود است و باید تلاش کنیم زمینههای تحصیل برای اقشار مختلف فراهم شود و حتی اجازه ندهیم یک دانشآموز از چرخه آموزش و تعلیم و تربیت محروم بماند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره پیشدبستانی یا دوره تعلیم و تربیت کودک، شخصیت بچه شکل میگیرد و وقتی شکل بگیرد تغییر دادن این رفتارها سخت است، گفت: بسیاری از مهارتهایی که دانشآموزان قرار است یاد بگیرند، از مهارتهای ارتباطی گرفته تا اعتماد به نفس و عزت نفس در دوره تعلیم و تربیت کودک فرا گرفته میشود. این دوره رشد ویژهای است، به ویژه اینکه رشد جسمی و حرکتی برای بچهها خیلی مهم است و زمینهای است که بسیاری از اشکالات بچهها شناخته و با کمک خانوادهها و اولیا میتوان این اشکالات جسمی، حرکتی و حتی روحی و روانی را قبل از ورود به دوره تعلیم و تربیت شناخت و برطرف کرد.
کاظمی با بیان اینکه اگر آسیبها شناخته نشود، آسیبها بیشتر خواهد شد، اظهار کرد: فکر میکنم بیشترین تاثیر در رشد کیفیت آموزش در دوره ابتدایی و طبیعتاً دورههای تحصیلی بعد داریم.
انتهای پیام/