احسان کاوه در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره شرایط تولید انیمیشن در مقایسه با دیگر آثار توضیح داد: من آرزو میکنم «یوز» زیاد دیده شود، هم به این خاطر که حرف ما را بچههای بیشتری بشوند و هم به این دلیل که انیمیشن ایران، رونق زیادی بگیرد. همین حالا تنها گونه سود ده سینمای ما، انیمیشن است. تقریبا آثار دیگر، به غیر از برخی کمدیها، نه تنها سود ده نیستند که ضرر ده هم هستند.
«لوپتو» بین یک چهارم تا یک پنجم یک فیلم رئال همزمان با خودش، هزینه تولید داشت
وی ادامه داد: در حال حاضر انیمیشن در ایران ارزانتر از فیلم سینمایی رئال تولید میشود. در سال ۹۳ که انیمشین را کلید زدیم، انیمشین گرانتر از فیلم سینمایی رئال بود اما حالا به دلیل بالا رفتن دستمزد بازیگران، تولید فیلم رئال گران تر شده است. البته این درحالی بود که «لوپتو» بین یک چهارم تا یک پنجم یک فیلم رئال همزمان با خودش، هزینه تولید داشت.
این تهیهکننده درباره رویه تولید انیمیشن توضیح داد: معمولا دو پروسه طی میشود؛ یکی خلاقیت در تولید از فیلمنامه و طراحی شخصیت تا پس زمینه و غیره و دیگری ارائه سرویسهایی مانند انیمیت و ریگ که الزاما دارای ارزش هنری خاصی نیست. بعضی کشورها مثل مالزی و سنگاپور و... سرویس برای استودیوهای بزرگ تولید انیمیشن همچون دیزنی ارائه میدادند. کار خلاقه در آن استودیو رخ میدهد و این شرکتها سرویس به امثال دیزنی و.. ارائه میدهند.
انیماتورهای ایرانی بیشتر دوست دارند با ایران کار کنند
کاوه با بیان اینکه نوسات دلار روی کار ما تاثیر میگذارد، اظهار داشت: با توجه به اختلاف ارزهای خارجی با ریال، بحث سرویس در کشور ما جدی است؛ عددها در سرویس دلاری است و همین باعث میشود نوسات دلار بر روی کار ما که ریالی است، اثر بگذارد. دستمزد انیماتورها به ریال داده میشود اما دلار تاثیر زیادی روی آن میگذارد. با این حال اما انیماتورهای ایرانی بیشتر دوست دارند با ایران کار کنند.
از سال ۱۴۰۰ کارهای خارجی بیشتر در ایران آمد و مقایسه دستمزدها باعث شد قیمت دلار را در دستمزدها لحاظ کنیم
وی افزود: نگاهی که خارجیها به کار انیماتور ایرانی دارند، نگاه کارگری است. بعضی انیماتورها میگویند که با نصف قیمت هم با انیمیشنهای داخلی همکاری میکنند. ما زمانی که «لوپتو» را تولید میکردیم دقیقه ای یک میلیون تومان به انیماتور میدادیم اما وقتی «یوز» را استارت زدیم دقیقهای ۶ میلیون تومان حساب میکردیم. من بین ۱۰ تا ۱۲ برابر هم پرداخت کردم. از سال ۱۴۰۰ کارهای خارجی بیشتر در ایران آمد و مقایسه دستمزدها باعث شد قیمت دلار را در دستمزدها لحاظ کنیم.
این تهیهکننده با اشاره به اینکه بعضی بخشها با وجود هزینه زیاد دوباره تولید شده، گفت: در انتهای «یوز» چند سکانس با طراحی دو بعدی داریم. من در زمان تولید آن بخش، کسالت داشتم و همراه تیم تولید نبودم. وقتی خروجی کار را دیدم با مشورت مجری طرح فیلم خانم طاولی، متوجه شدم فقط پدر و مادر کاراکتر در انتها حضور دارند و بچهها نیستند. وقتی از تیم تولید جویا شدم گفتند که حضور بچه ها باعث میشد کار در تولید شلوغ و گران شود.
هزینه چند صد میلیونی تولید را دور ریختیم چون بچهها حضور نداشتند
وی تاکید کرد: من نپذیرفتم و از آن هزینه چند صد میلیونی گذشتم و اصرار داشتم تا آن صحنهها دوباره تولید شود و بچهها حتما حضور داشته باشند. از آنجایی که یکی از پیامهای ما، فرزندآوری و خانواده شلوغ و شاد بود، به هیچ عنوان نمیخواستم بچه ها را به دلیل هزینههای تولید حذف کنیم.
انیمیشن دست ما را باز میگذارد تا حرفهایی را بزنیم که اگر بخواهیم در فیلم رئال بگوییم، هم ممکن است گل درشت باشد هم در تعارض با زندگی شخصی بازیگر قرار بگیرد
تهیهکننده «لوپتو» درباره تفاوت انیمیشن با دیگر گونههای سینمایی در انتقال پیام به مخاطب گفت: تفاوت انیمیشن با اثر رئال در این است که میشود در انیمیشن اثرگذارتر بود. از طرفی کاراکتر «یوز» برای ماست، نمیشود با آن کاری کرد، نه میرود مصاحبه میکند نه شبکه آن طرف آبی میرود، نه باعث توقیف فیلم میشود (با خنده). به این خاطر انیمیشن دست ما را باز میگذارد تا حرفهایی را بزنیم که اگر بخواهیم در فیلم رئال بگوییم، هم ممکن است گل درشت باشد هم در تعارض با زندگی شخصی بازیگر قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید برای بچهها سرگرمی درست کنیم، بیان کرد: برای اینکه بچهها به سمت تولیدات نازل در فضای مجازی نروند، خانوادهها باید برای بچه ها وقت بگذارند. به خصوص حالا که کودکان به سرعت با زبان انگلیسی آشنا میشوند و در معرض محصولات غیر ایرانی قرار میگیرند.
کاوه افزود: چه چیزی جایگزین تولیدات نازل فضای مجازی همچون «عشق ابدی» یا «زن روز» ارائه میشود؟ همین خودش یک سوژه خوب انیمیشن است. چرا ما خانواده را به عنوان ارزشمندترین نهاد جامعه سوژه قرار ندهیم؟ خانواده شادی که فرصت نمیکند سمت تلفن همراه برود یا در فضای مجازی سیر کند. ما نمیتوانیم به بچهها نهیب بزنیم که در فضای مجازی نچرخند بلکه خانوادهها با ایجاد سرگرمی جایگزین از گشت و گذار و بازی و فیلم دیدن و .. میتوانند بچه ها را از فضای مجازی دور کنند.
انیمیشن سینمایی «یوز»، محصول مشترک مرکز انیمیشن سوره و ویستامدیا به کارگردانی رضا ارژنگی و تهیهکنندگی احسان کاوه این روزها در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است.