حجتالاسلام والمسلمین علی خلیلپور با اشاره به جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه(س) در مکتب تشیع، گفت: قم به برکت وجود این بانوی بزرگوار به کانون تمدنی شیعه و پایگاهی برای زمینهسازی حکومت جهانی امام زمان(عج) تبدیل شده است.
قم، امتداد کوفه و محور تمدن شیعی
وی با استناد به روایتی از امام جعفرصادق(ع) بیان کرد: امام در بیانی گهربار فرمودند: «اِنَّ لِلّهِ حَرَما وَ هُوَ مَکَّةُ، وَ لِرَسُولِهِ حَرَما وَ هُوَ الْمَدینَةُ، وَ لاَِمیرِ الْمُؤمِنینَ حَرَما وَ هُوَ الکُوفَةُ، وَ لَنا حَرَما وَ هُوَ قُم، وَ سَتُدْفَنُ فیها امْرَأةٌ مِنْ وُلْدی تُسَّمی فاطِمةُ، مَنْ زارَها وَ جَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ». «خدا دارای حرمی است که آن مکّه است، و پیامبرش هم حرمی دارد که مدینه است، و امیرالمؤمنین هم حرمی دارد که کوفه است، و ما هم دارای حرمی هستیم که قم است، و بزودی بانویی از فرزند من آنجا دفن میشود که نامش فاطمه است، هرکسی او را زیارت کند بهشت بر او واجب میشود.»
این استاد حوزه افزود: این روایت نشان میدهد که قم امتداد مسیر کوفه و مکتب تشیع است و در مسیر تمدنی شیعه، جایگاه ویژهای دارد. بهویژه آنکه در آخرالزمان پرچم هدایت باید به دست مبارک حضرت بقیهالله الاعظم(عج) برسد و قم بهواسطه وجود حضرت فاطمهمعصومه(س) در این روند نقشی محوری ایفا میکند.
پژوهشگر حوزوی در تبیین معنای شفاعت تصریح کرد: شفاعت به معنای چشمپوشی از حساب و کتاب نیست، بلکه همانگونه که آیتالله جوادی آملی در تفسیر «تسنیم» بیان کردهاند، جایگاه شفاعت در دل محاسبه است. به همین دلیل در زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) آمده است: «یا فاطمه اشفعی لی فیالجنة» یعنی ما از این بانوی بزرگوار طلب میکنیم که در مسیر حسابرسی دست ما را بگیرد، مشروط بر آنکه اعمال، رفتار و منش ما مطابق قرآن و اهلبیت(ع) باشد.
نقش امامزادگان در حیات معنوی جامعه
حجتالاسلام والمسلمین خلیلپور با اشاره به جایگاه امامزادگان در تمدن اسلامی گفت: امامزادگان صرفاً صاحبان بقعه و بارگاه نیستند، بلکه آنان با خودسازی و بهرهمندی از «علمالوراثه» به مقام حرم اهلبیت(ع) رسیدهاند.
وی افزود: حیات معنوی جامعه وابسته به این بزرگواران است، چرا که آنان بهعنوان سربازان قرآن و عترت، همه تلاش خود را برای هدایت مردم و پاسداری از اسلام بهکار بستند.
شرط نیل به حیات طیبه ایمان و عمل صالح است
وی در ادامه تأکید کرد: در اسلام زن و مرد تفاوتی در دستیابی به کمال ندارند. خداوند در قرآن میفرماید: «مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَکَرٍ أو أُنثی...»، بنابراین شرط نیل به حیات طیبه ایمان و عمل صالح است.
حجتالاسلام والمسلمین خلیلپور تصریح کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) بهواسطه ایمان راسخ و عمل صالح، به مقامی ولایی دست یافتند که نشان میدهد این مقام مختص مردان نیست، بلکه زنان نیز میتوانند به چنین جایگاهی برسند.
حجتالاسلام والمسلمین علی خلیلپور با اشاره به جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه(س) در مکتب تشیع، گفت: قم به برکت وجود این بانوی بزرگوار به کانون تمدنی شیعه و پایگاهی برای زمینهسازی حکومت جهانی امام زمان(عج) تبدیل شده است.
قم، امتداد کوفه و محور تمدن شیعی
وی با استناد به روایتی از امام جعفرصادق(ع) بیان کرد: امام در بیانی گهربار فرمودند: «اِنَّ لِلّهِ حَرَما وَ هُوَ مَکَّةُ، وَ لِرَسُولِهِ حَرَما وَ هُوَ الْمَدینَةُ، وَ لاَِمیرِ الْمُؤمِنینَ حَرَما وَ هُوَ الکُوفَةُ، وَ لَنا حَرَما وَ هُوَ قُم، وَ سَتُدْفَنُ فیها امْرَأةٌ مِنْ وُلْدی تُسَّمی فاطِمةُ، مَنْ زارَها وَ جَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ». «خدا دارای حرمی است که آن مکّه است، و پیامبرش هم حرمی دارد که مدینه است، و امیرالمؤمنین هم حرمی دارد که کوفه است، و ما هم دارای حرمی هستیم که قم است، و بزودی بانویی از فرزند من آنجا دفن میشود که نامش فاطمه است، هرکسی او را زیارت کند بهشت بر او واجب میشود.»
این استاد حوزه افزود: این روایت نشان میدهد که قم امتداد مسیر کوفه و مکتب تشیع است و در مسیر تمدنی شیعه، جایگاه ویژهای دارد. بهویژه آنکه در آخرالزمان پرچم هدایت باید به دست مبارک حضرت بقیهالله الاعظم(عج) برسد و قم بهواسطه وجود حضرت فاطمهمعصومه(س) در این روند نقشی محوری ایفا میکند.
پژوهشگر حوزوی در تبیین معنای شفاعت تصریح کرد: شفاعت به معنای چشمپوشی از حساب و کتاب نیست، بلکه همانگونه که آیتالله جوادی آملی در تفسیر «تسنیم» بیان کردهاند، جایگاه شفاعت در دل محاسبه است. به همین دلیل در زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) آمده است: «یا فاطمه اشفعی لی فیالجنة» یعنی ما از این بانوی بزرگوار طلب میکنیم که در مسیر حسابرسی دست ما را بگیرد، مشروط بر آنکه اعمال، رفتار و منش ما مطابق قرآن و اهلبیت(ع) باشد.
نقش امامزادگان در حیات معنوی جامعه
حجتالاسلام والمسلمین خلیلپور با اشاره به جایگاه امامزادگان در تمدن اسلامی گفت: امامزادگان صرفاً صاحبان بقعه و بارگاه نیستند، بلکه آنان با خودسازی و بهرهمندی از «علمالوراثه» به مقام حرم اهلبیت(ع) رسیدهاند.
وی افزود: حیات معنوی جامعه وابسته به این بزرگواران است، چرا که آنان بهعنوان سربازان قرآن و عترت، همه تلاش خود را برای هدایت مردم و پاسداری از اسلام بهکار بستند.
شرط نیل به حیات طیبه ایمان و عمل صالح است
وی در ادامه تأکید کرد: در اسلام زن و مرد تفاوتی در دستیابی به کمال ندارند. خداوند در قرآن میفرماید: «مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَکَرٍ أو أُنثی...»، بنابراین شرط نیل به حیات طیبه ایمان و عمل صالح است.
حجتالاسلام والمسلمین خلیلپور تصریح کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) بهواسطه ایمان راسخ و عمل صالح، به مقامی ولایی دست یافتند که نشان میدهد این مقام مختص مردان نیست، بلکه زنان نیز میتوانند به چنین جایگاهی برسند.