شناسهٔ خبر: 75156603 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

داغ‌ترین‌ ترند شبکه‌های اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته؛ ۱۲ مهر

بازتاب گوشت ۹۰۰ تومانی و مایع ظرفشویی ۳۰۰ تومانی در مطالبات توئیتری‌ها

تهران-ایرنا- در حالی که در تلگرام، زلزله خفیف تهران، در اینستاگرام جشن مهرگان و در ایتا مناسبات مذهبی ترند و پربازدید بودند، کاربران موثر توئیتری از مطالبات اقتصادی و نارضایتی‌ معیشتی نوشتند.

صاحب‌خبر -

ترندهای روزانه نوعی دماسنج فضای عمومی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. از یک طرف برای روزنامه‌نگاران، پژوهشگران رسانه و تولیدکنندگان محتوا، ترندها می‌توانند به‌عنوان منبعی برای شناسایی سوژه‌های تازه و پیگیری دغدغه‌های افکار عمومی عمل کنند. از طرف دیگر برای کاربران عادی هم این امکان را فراهم می‌آورند که بدانند جامعه‌ آنلاین در ۲۴ ساعت گذشته بیشتر روی چه موضوعاتی متمرکز بوده است؛ خواه این موضوعات اجتماعی و فرهنگی باشند یا سیاسی، اقتصادی و حتی سرگرمی.

البته باید توجه داشت که ترندها همیشه به‌طور کامل بازتاب‌دهنده‌ واقعیت نیستند؛ گاهی پویش‌های سازمان‌یافته یا الگوریتم‌های پلتفرم‌ها می‌توانند موضوعی را به‌طور مصنوعی برجسته کنند. ازاین‌رو تحلیل ترندها نیازمند نگاهی انتقادی و بررسی چندجانبه است.

گروه داده‌کاوی ایرنا با استفاده از سامانه پایشگر شبکه‌های اجتماعی، به استخراج ترندهای داغ ۲۴ ساعت گذشته در بسترهای مختلف توئیتر، تلگرام و اینستاگرام و همچنین پلتفرم‌های داخلی ایتا و روبیکا پرداخت. در پایان نیز، ترندهای گوگل با استفاده از ابزار «گوگل ترندز» جمع‌آوری و در جدول زیر ارائه شده است:

تحلیل

این اینفوگرافیک به بررسی ترندهای شبکه‌های اجتماعی در ایران می‌پردازد و موضوعاتی مانند مسائل اقتصادی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی را پوشش می‌دهد. همچنین، بر استفاده از هشتگ و لینک‌دونی برای افزایش تعامل و گسترش محتوا تأکید دارد. برخی از موضوعات نیز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مسائل مربوط به اسرائیل و نیروی انتظامی اشاره دارند.

موضوعاتی مانند «نارضایتی از مشکلات معیشتی» و اشاره مستقیم به «گوشت ۹۰۰ تومنی»، نشان‌دهنده دغدغه‌های عینی مردم است. این محتواها از دل جامعه می‌آیند و فشار اقتصادی را هدف می‌گیرند.

موضوعاتی مانند «دعوت به نماز جمعه»، «تبریک هفته نیروی انتظامی» و «دعای فرج» هم محتواهایی هستند که در ایتا و روبیکا و حتی گوگل بالا آمده‌اند. «اعلام بیزاری از رژیم صهیونیستی» و «هشدار نسبت به اقدامات اسرائیل» یک استراتژی کلاسیک برای یکپارچه‌سازی داخلی است. با تمرکز بر یک تهدید خارجی مشترک.

به نظر می‌رسد فضای مجازی به عرصه نبردی نرم تبدیل شده است؛ نبردی که در آن هر طرف می‌کوشد روایت خود از واقعیت را به کرسی بنشاند. روایتی متنوع از جنس زندگی روزمره و دردهای مردم است و دغدغه‌های فرهنگی، سیاسی و ایدئولوژیک. نتیجه این تعامل، آینده فضای گفتگو در ایران را رقم خواهد زد.

بازتاب گوشت ۹۰۰ تومانی و مایع ظرفشویی ۳۰۰ تومانی در مطالبات توئیتری‌ها