شناسهٔ خبر: 75156460 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

حجت‌الاسلام والمسلمین مردانی:

اوج زیارت حضرت معصومه(س) در فراز «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة» است

حجت‌الاسلام والمسلمین مردانی با اشاره به فرازهای زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: در این زیارت‌نامه، پس از سلام ابتدایی، اغلب خطابات به‌صورت جمعی و خطاب به اهل بیت(ع) است؛ اما نقطه اوج زیارت، فراز «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة» است که به‌صورت خاص به کریمه اهل بیت(س) عرضه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری 598، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به تبیین فلسفه آغاز زیارت جامعه کبیره و زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(س) با اذکار توحیدی پرداخت و جایگاه ممتاز این بانوی کریمه اهل‌بیت را در سلسله مقامات انبیا و اولیا تشریح کرد.

توحید محوری در آغاز زیارت جامعه کبیره

وی با اشاره به مضامین زیارت جامعه کبیره اظهار داشت: وقتی وارد صحن و سرای ائمه اطهار(ع) می‌شویم، زیارت با شهادت به توحید الهی و تکرار ۳۳ بار ذکر الله اکبر آغاز می‌شود. این تأکیدها برای آن است که زائر در عین بیان اوصاف بلند و خطابات عظیم نسبت به اهل‌بیت(ع)، از توحید محض الهی غفلت نکند.

زیارت حضرت معصومه(س) و اذکار سه‌گانه

حجت‌الاسلام والمسلمین مردانی در ادامه با اشاره به زیارت مأثور حضرت فاطمه معصومه(س) از سوی امام رضا(ع) گفت: این زیارت‌نامه نیز با اذکار توحیدی آغاز می‌شود؛ ۳۴ بار الله اکبر، ۳۳ بار الحمدلله و ۳۳ بار سبحان‌الله. امام رضا(ع) به ما تعلیم داده‌اند که پیش از ورود به محضر کریمه اهل‌بیت(س)، ابتدا خداوند را تسبیح و تحمید کنیم و نعمت حضور در چنین جایگاهی را پاس بداریم.

سلام بر انبیا و اولیا پیش از سلام به حضرت معصومه(س)

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترتیب سلام‌ها در زیارت حضرت معصومه(س) بیان کرد: در این زیارت ابتدا سلام بر پیامبران الهی از حضرت آدم(ع) تا پیامبر اکرم(ص) داده می‌شود؛ سپس نوبت به اولیای الهی و معصومان(ع) می‌رسد و آنگاه سلام بر حضرت فاطمه معصومه(س) ذکر می‌گردد. این ترتیب نشان‌دهنده جایگاه والا و استثنایی حضرت معصومه(س) در کنار انبیا و اولیای الهی است.

بیان مقام حضرت معصومه(س) توسط امام رضا(ع)

این استاد حوزه علمیه افزود: قرار گرفتن نام حضرت فاطمه معصومه(س) پس از انبیا و اولیای معصوم، تأکیدی بر شأن والای ایشان است. زیارت‌نامه‌ای که از سوی امام معصوم(ع) به ما رسیده، خود گواهی روشن بر مقام بلند این بانوی کریمه و جایگاه خاص قم به‌عنوان مأمن شیعیان و زائران است.

اوج زیارت حضرت معصومه(س) در فراز «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة» است

حجت‌الاسلام والمسلمین مردانی با اشاره به فرازهای زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: در این زیارت‌نامه، پس از سلام ابتدایی، اغلب خطابات به‌صورت جمعی و خطاب به اهل بیت(ع) است؛ اما نقطه اوج زیارت، فراز «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة» است که به‌صورت خاص به کریمه اهل بیت(س) عرضه می‌شود.

وی در تبیین این فراز اظهار داشت: برخی مفسران بر این باورند که این عبارت به معنای درخواست شفاعت حضرت معصومه(س) برای ورود زائر به بهشت است؛ اما برداشت عمیق‌تر آن است که زائر با اطمینان از ورود به بهشت، از حضرت می‌خواهد او را به مقامات عالی آن برساند.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: همان‌گونه که عده‌ای با قرآن یا با ائمه اطهار(ع) به درجات والای بهشتی می‌رسند، عده‌ای نیز با شفاعت و دستگیری حضرت فاطمه معصومه(س) به مراتب بالاتر در بهشت هدایت می‌شوند.

شأن ویژه حضرت معصومه(س) نزد خداوند

وی با اشاره به تعابیر زیارت‌نامه گفت: در این فراز، عبارت «إنّ لک عندالله شأنًا من الشأن» بیانگر جایگاه عظیم حضرت فاطمه‌معصومه(س) در پیشگاه الهی است. به‌کارگیری تعبیر «لَک» نشان‌دهنده موضوعیت خاص حضرت نزد پروردگار است و «شأنًا» با تنوین نکره، بر عظمت و بزرگی مقامی اشاره دارد که جز امام معصوم(ع) از آن آگاه نیست. این نگاه دقیق همان است که امام رضا(ع) بر آن تأکید فرمودند و علمای بزرگ نیز بدان پایبند بودند.

سلوک عرفانی آیت‌الله بهجت در حرم کریمه اهل بیت(س)

حجت‌الاسلام والمسلمین مردانی با یادآوری حضور در کنار آیت‌الله بهجت(ره) در ایام جوانی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما آموزنده بود، خضوع و خشوع کم‌نظیر ایشان هنگام ورود به حرم حضرت فاطمه‌معصومه(س) بود. ایشان با آرامش قدم برمی‌داشتند، اذن دخول را با حضور قلب می‌خواندند و در حین زیارت‌نامه اشک می‌ریختند و پس از آن جامعه کبیره تلاوت می‌کردند. این رفتار آیت‌الله بهجت نشان می‌داد که شخصیت حضرت فاطمه‌معصومه(س) تا چه اندازه عظیم است که اولیای الهی با چنین خضوعی در حرم ایشان حاضر می‌شدند.