به گزارش ایرنا، ارسلان زارع روز شنبه در بازدید از پروژههای بندر بوشهر با اشاره به اهمیت جادهها و بنادر در توسعه اقتصادی و صیادی، تکمیل زیرساختهای بیناستانی و ساحلی را مهمترین برنامه عمرانی و اقتصادی این استان عنوان کرد و افزود: با اجرای این پروژهها، شاهد بهبود دسترسی و رونق بیشتر در تجارت و صنعت صیادی استان خواهیم بود.
وی از اجرایی شدن پروژههای بزرگ بندری در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: استان بوشهر دارای بنادر بزرگ و متوسط است که ۱۴ بندر در مجموع فعال هستند و بخشی مهم از معیشت مردم از طریق این بنادر تأمین میشود، به همین دلیل تقویت و بهبود زیرساختهای بندری و گمرکی اصلیترین برنامه عمرانی این استان است.
استاندار بوشهر با اشاره به پروژه بزرگ بندر بوشهر گفت: کانال ورودی دسترسی به بندر بوشهر تا سال گذشته تنها امکان پهلوگیری کشتیهای زیر ۳۰ هزار تن را داشت. با مطالعات و اقدامات وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر، پروژه افزایش عمق کانال تعریف و پیمانکار آن انتخاب شد و پیشبینی میشود این پروژه تا سال آینده به بهرهبرداری برسد که در نتیجه آن عمق کانال از ۸.۵ متر به ۱۲.۵ متر افزایش یافته و کشتیهایی تا ۴۰ هزار تن و برخی تا ۵۰ هزار تن، بسته به نوع، توانایی پهلوگیری خواهند داشت.
زارع به دیگر بنادر استان پرداخت و بیان کرد: بنادر گناوه، دیلم، شهرهای ساحلی تنگستان، دیر، کنگان و عسلویه هم شاهد اجرای پروژههای جدید هستند که برخی در دهه فجر سال گذشته و هفته دولت امسال بهرهبرداری شدند و تعدادی دیگر در دست اجراست.
استاندار بوشهر همچنین با اشاره به محدودیتهای مالی افزود: یکی از روشهای نوین تأمین اعتبارات پروژهها، اجرای قانون ساماندهی و نظارت بر کالای ملوانی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و آییننامه آن نیز تدوین و ابلاغ شده است و بر اساس این قانون، بخشی از درآمدها حاصل از واردات کالای ملوانی به توسعه زیرساختهای بندری، تجهیز گمرکات و اشتغال مرزنشینان اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد: امسال بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار جدید از محل اجرای این قانون به پروژههای عمرانی بنادر استان اضافه خواهد شد و همه مراحل ترخیص و حمل کالاها به وسیله وسایل نقلیه سنگین انجام و مجوزهای گمرک برای هر محموله کالاهای وارداتی ملوانی صادر میشود، که این امر تلفات جادهای ناشی از خودروی شوتی را کاهش و امنیت را افزایش داده است.