مریم جلالی، معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در گفتوگو با خبرنگار آنا با اشاره به نقش مهم توجه عمومی به ظرفیتهای بومی و فرهنگی کشور در توسعه پایدار گفت: نامگذاری هفتهها بهویژه هفته گردشگری فرصتی است برای یادآوری ثروتهای فرهنگی، هنری و انسانی ایران که گاه از آن غافل میشویم.
زاهدان؛ شهری با فرهنگ، موسیقی و غذا برای جذب گردشگر
جلالی با بیان اینکه هفته گردشگری را از زاهدان آغاز کرده است، گفت: زاهدان شهری سرشار از هنر، غذا، موسیقی و فرهنگ است و بزرگترین داده برای گردشگرانی بهشمار میرود که به این نقطه سفر میکنند.
وی افزود: ظرفیتهای محلی باید به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مناطق کمک کند و این همان مسیر درست تبدیل استعدادها به فرصتهای واقعی است.
صنایعدستی، مزیت رقابتی در دوره بحران
معاون صنایعدستی تأکید کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که اقتصاد عمومی کشور و حتی جغرافیای اقتصاد ما تحتتأثیر متغیرهای مختلف قرار گرفته است. در چنین وضعی صنایعدستی یک اقیانوس است که میتواند مسیر جدیدی برای برونرفت از بحران اقتصادی باشد.
وی گفت: در شرایطی که ورود گردشگران خارجی کاهش یافته و در بخشهایی مانند فروش نفت محدودیت داریم، صنایعدستی میتواند به عنوان مزیت رقابتی کشور عمل کند. تلاش ما این است که این ظرفیت را به فرصتی راهگشا برای اقتصاد فرهنگی کشور تبدیل کنیم.
گردشگری، مطالعهای زنده بر قصه ملتها
جلالی در ادامه با اشاره به پیوند میان گردشگری و روایت فرهنگی گفت: هفته گردشگری که امسال با هفته دفاع مقدس همزمان شده، یادآور این است که ما ملتی پر از قصه هستیم و گردشگر در جستوجوی همین قصههاست.
وی افزود: در قلب تهران سیمانی و پر از دود، اراضی عباسآباد میتواند به عنوان منطقهای گردشگری، نقطه اتصال قصهها از سنت تا مدرنیته باشد. هر شهروند میتواند قصه خود را در این فضا به اشتراک بگذارد.
هفتهای پر از روایت و درایت
معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی در پایان ابراز امیدواری کرد: این هفته، هفتهای پر از روایت، قصه و درایت باشد تا توجه سیاستگذاران و مردم بیش از پیش به ارزشهای فرهنگی و صنایعدستی جلب شود.
انتهای پیام/