به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛در مواقعی که کنتور آب مشترکان خراب و از کار افتاده می شود شرکت آب و فاضلاب به جای بررسی دقیق مصرف واقعی اقدام به صدور قبض بر اساس میانگین مصرف استانی می کند؛ اقدامی که در اکثر مواقع ناعادلانه تلقی می شود و از طرفی به جای تامین کنتور آب برای مشترکین متقاضی آنها را به سمت خرید کنتور در بازار آزاد سوق می دهند.
شرکت های آب و فاضلاب از جمله سازمان های ارائه دهنده خدمات عمومی است که بر اساس دستورالعمل اجرایی این سازمان وظایف قانونی مشخصی دارند.
از جمله وظایف ذاتی این شرکت می توان به نصب، تعمیر، تعویض و کالیبراسیون کنتور آب و همچنین ارائه پاسخ مناسب در صورت شکایت مشترکین اشاره کرد.
اداره آب و فاضلاب گنبد بخشی از وظایف ذاتی خود را انجام نداده که این امر موجب تحمیل هزینه های مازاد بر مشترکین شده است.
علی صوفی یکی از شهروندان گنبدی می گوید: مدتی است که کنتور آب واحد آپارتمانی که خالی از سکنه بوده خراب شده و به عنوان مالک متوجه این موضوع نشده و با توجه به اینکه مصرف آب چندانی در آن محل صورت نمی پذیرد پیگیر قبض آن هم نبودم تا چند وقت پیش که اخطاریه قطع آب برای قطع انشعاب آب دریافت شد.
وی ادامه داد: مدیر ساختمان با بنده تماس گرفته و عکس اخطاریه را ارسال که با مشاهده مبلغ آب بها دچار شوک شده که و با بررسی انجام گرفته مشخص شد مامور قرائت، کنتور ساختمان را به عنوان کنتور از کار افتاده ثبت کرده و در ماه های مختلف نیز میزان مصرفی نامتعارف با مصرف گذشته ثبت و در نتیجه مبلغ آب بها را بر اساس آن محاسبه کرده اند.
این شهروند گفت: شرکت آبفا گنبد پاسخ هایی در ارتباط با میزان مبلغ آب بها و شکایت مطروحه ارایه کرد که قانع کننده نبوده است.
وی افزود: مدیران آبفا گنبد اعلام کردند که شکایت شما قابل رسیدگی نبوده و قبض صادر شده باید پرداخت شود.
شهروند دیگری می گوید: برای تعویض کنتور خراب به شرکت آبفا گنبد مراجعه کردم اما اعلام کردند ۲ هزار نفر قبل از شما در نوبت درخواست تعویض کنتور قرار دارند و تا دو سال دیگر هم نوبت شما نخواهد شد.
علی صابری اظهار داشت: نکته جالب اینجاست که اعلام می کنند چنانچه قصد تعوبض کنتور دارید می توانید به صورت آزاد از فروشگاها مقابل شرکت خریداری کرده و فردا نیروهای شرکت نیز به منظور تعویض کنتور مراجعه می کنند.
وی افزود: متاسفانه نه تنها پاسخ قانع کننده ای ارایه نمی شود بلکه اعلام می کنند در صورت عدم تعویض کنتور، هر ماه همین مبلغ قبض آب بها برای ساختمانتان صادر می شود.
این درحالی است که بر اساس ماده ۳۸-۴ آیین نامه عملیاتی آب و فاضلاب آن قسمت از وسایل و لوازم انشعاب آب و فاضلاب که به علت فرسوده شدن یا حوادث اتفاقی نیاز به تعویض یا اصلاح داشته باشد بدون نیاز به درخواست مشترک و بدون دریافت هزینه توسط شرکت انجام خواهد شد.
دو نکته اساسی در این ماده قابل توجه است اول اینکه اصلاح و تعویض وسایل و لوازم انشعاب بدون دریافت هزینه باید انجام پذیرد و دوم بر این تاکید دارد که در صورت تشخیص نیاز به تعویض و اصلاح حتی به درخواست مشترک هم نیازی نیست و اداره آب و فاضلاب می تواند بدون درخواست مشترک اقدام به تعویض یا اصلاح نماید.
بر اساس اظهار نظر کارکنان این شرکت در شهرستان گنبدکاووس تعداد زیادی از افراد در صف هستند و سهمیه ماهیانه که از مرکز استان به شهرستان ارسال می شود جوابگوی تقاضای مردم نیست.
شهروند دیگری گفت : برای یک تعویض کنتور که وظیفه ذاتی شرکت آب و فاضلاب است باید ۲ سال صبر کرد! آیا با توجه به وظیفه ذاتی این شرکت، ترک فعل به شمار نمی آید!
مریم مهشیدی ادامه داد: اگر به دلیل کمبود کنتور آب در استان، این وظیفه انجام نمی شود و دسترسی به کنتور آب مشکل است چگونه است که در بازار آزاد به وفور یافت می شود و اگر کنتور به مقدار مورد نیاز وجود دارد با چه منطقی اداره آب و فاضلاب این وظیفه خود را در قبال حق مسلم مشترکین انجام نمی دهد و با تحت فشار قراردادن مشترکین به صورت غیرمستقیم و حتی مستقیم مشترک را به خرید کنتور از بازار آزاد(بخوانید آن طرف خیابان) سوق می دهد.
ابتهاج افزود : موضوع بعدی در ارتباط با نحوه محاسبه آب بها در زمانی است که نتوان مقدار مصرف آب را با توجه به درصد خطا یا خرابی کنتور محاسبه کرد.
بر اساس بنده ب ماده ۳۰-۴ آیین نامه عملیاتی آب و فاضلاب هرگاه نتوان مصرف آب را با توجه به درصد خطا یا خرابی کنتور محاسبه نمود در این صورت شرکت تمام صورتحساب های مدت فوق الذکر را بر اساس دقیق ترین آمار و اطلاعات موجود و یا با مقایسه با یک دوره مشابه قبلی تعدیل و اصلاح نمود و در صورتیکه این امکان نیز وجود نداشته باشد کل پرداخت های مشترک در طی دوره یاد شده علی الحساب تلقی شده و مصرف در طی دوره مشابه آتی ملاک تسویه حساب قرار خواهد گرفت.
همچنین در مواقعی که صورت حساب ها به طریقی که فوقا اشاره شد تعدیل یا اصلاح شود شرکت هر مبلغی را که اضافه از مشترک وصول کرده است به وی مسترد می کند و مشترک نیز می باید هر مبلغی را که بدهکار می شود طی اقساط قابل قبول به شرکت پرداخت کند.
این شهروند گفت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته برای کنتور های خارج از رده و خراب میزان آب مصرفی را میانگین مصرف استان لحاظ می کنند که این امر اجحاف در حق مشترکینی است که به دلیل عدم اطلاع یا عدم تعویض کنتور به موقع توسط اداره آب و فاضلاب، کنتور تعویض نشده و میزانی بیش از مصرف صورت گرفته آب بها پرداخت کند.
وی افزود: در صورتیکه طبق آیین نامه عملیاتی آب و فاضلاب میزان مصرف باید بر اساس دقیق ترین آمار و اطلاعات موجود و یا با مقایسه با یک دوره مشابه قبلی تعدیل و اصلاح شود.
اینگونه نحوه محاسبه آب بها برای کنتورهای خراب در واقع تامین هزینه آب برخی مشترکین پر مصرف که از نحوه محاسبه با خبرند از جیب مشترکین کم مصرف است.
بدون شک اگر شخصی با اطلاع از خرابی کنتور اقدامی برای تعویض کنتور انجام نمی دهد میزان مصرف آب مصرفی وی بیش از میانگین بوده و با بهره گیری از این تصمیم نادرست سواستفاده لازم را انجام می دهد.
از طرفی در صورت تشخیص نیاز به تعویض کنتور طبق ماده ۳۸-۴ نیازی به درخواست مشترک نمی باشد و وقتی مامور قرائت خرابی کنتور را اعلام می کند نیاز به تعویض کنتور مشخص است؛ حال چرا طبق دستورالعمل اقدام نمی شود و بدون درخواست مشترک اقدام به تعویض نمی گردد؟
بر اساس گزارش تنظیمی و با استناد به آیین نامه عملیاتی آب و فاضلاب تعویض کنتور بر عهده اداره آب و فاضلاب بوده و حتی بدون درخواست مشترک اداره آب و فاضلاب می تواند اقدام به تعویض کنتور نماید و همچنین در زمانیکه به هر دلیل نتوان میزان مصرف آب را محاسبه کرد باید بر اساس دقیق ترین آمار و اطلاعات موجود و یا با مقایسه با یک دوره مشابه قبلی تعدیل و اصلاح شود که هیچ کدام از این موارد در حال حاضر اجرایی نمی شود و مسیر انتخابی چیزی جز نارضایتی مشترکین را به دنبال نخواهد داشت.
فروردین ماه سالجاری، معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفته بود با تلاش مجموعه همکاران در سال گذشته بیش از ۱۵هزار کنتور خراب آب مشترکین در سطح استان تعویض گردید.
محمد جعفر مزیدی افزود: تعویض کنتورهای خراب و فرسوده شرایط لازم جهت شفاف سازی و کنترل مصارف و خدماترسانی مناسب به مشترکین و شهروندان را نیز فراهم مینماید.
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با تاکید بر این که شرکت آب و فاضلاب استان گلستان از طریق راهکارهای مختلفی درصدد است تا تعویض و استانداردسازی کنتورهای خراب و معیوب اقدام نماید.
∎