شناسهٔ خبر: 75155554 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک نویسنده و کارگردان سینما مطرح کرد: گردهمایی فیلمسازان نوجوان اصفهان، به‌مثابه یک ماراتن آموزشی

برنا- گروه استانها: یک نویسنده و کارگردان سینما گفت: گردهمایی فیلمسازان نوجوان اصفهان «ماراتنی آموزشی» شمرده می شود و ارزش آن برای سینمای ایران مشروط به جدی گرفته شدن آن است. برنا- گروه استانها: یک نویسنده و کارگردان سینما گفت: گردهمایی فیلمسازان نوجوان اصفهان «ماراتنی آموزشی» شمرده می شود و ارزش آن برای سینمای ایران مشروط به جدی گرفته شدن آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، محسن جسور گردهمایی فیلمسازان نوجوان اصفهان را «ماراتنی آموزشی» توصیف کرد و گفت: این رویداد فرصتی فشرده و ارزشمند برای کشف استعدادهای نوجوانان در فضای فیلم‌سازی است که تجربه‌ای حرفه‌ای هرچند ابتدایی برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌آورد.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم این پنج روز به‌صورت یک اردوی واقعی و مستمر برگزار شود تا بچه‌ها در شب‌ها و جمع‌های غیررسمی نیز با فرآیندهای فیلم‌سازی آشنا شوند.

نویسنده فیلمنامه تله فیلم «رقص روی یخ» با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات مهم فیلم‌سازی در شب‌ها و در جمع‌های غیررسمی میان بچه‌ها شکل می‌گیرد، اظهار کرد: سینما قواعد خاص خودش را دارد و هدف دوره این بوده است که بچه‌ها حداقل یک‌بار روند حرفه‌ای تولید فیلم را تجربه کنند تا با مفاهیمی مانند آفیش، وظایف گروه تولید و جریان‌سازی در ساخت فیلم آشنا شوند.

وی درباره اهمیت زمان‌بندی در کشف استعدادها خاطرنشان کرد: سن نوجوانی را «نقطه صفر و صد» می‌دانم. در این مرحله یا نوجوان عاشق سینما می‌شود یا نمی‌شود. اگر این جرقه عاطفی در نوجوانان شکل بگیرد، مسیر زندگی‌شان متحول می‌شود و حتی اگر به‌صورت حرفه‌ای وارد سینما نشوند، حداقل به‌عنوان مخاطب حرفه‌ای با سینما ارتباط خواهند داشت.

وی یادآور شد که خود و بسیاری از هم‌نسلانش دقیقاً در همین سن یا حتی کمتر با هنر و سینما آشنا شده‌اند و مسیر تحصیلی و حرفه‌شان بر همین اساس شکل گرفته است.

این کارگردان سینما همچنین ارزش این رویداد برای سینمای ایران را مشروط به جدی گرفته شدن آن دانست و گفت: تفاوت افرادی که از کودکی با هنر آغاز می‌شود و تجربه‌ای که در سنین بالاتر با هنر آشنا می‌شوند محسوس است. من از کلاس پنجم دبستان وارد تئاتر و تلویزیون شدم و اگر قرار بود تازه در دانشگاه با هنر آشنا شوم، بخش بزرگی از تجربه‌ام از دست می‌رفت.

وی ادامه داد: ریشه مشکلات فعلی سینمای کودک و نوجوان در ضعف اکران است. اگر سینمای کودک و نوجوان اکران و تبلیغات مناسب داشته باشد، تولید و تربیت نیروی متخصص نیز جدی گرفته خواهد شد. روزگاری مردم برای فیلم‌های کودک صف می‌کشیدند، امروز آن فضای پرشور وجود ندارد. همه چیز از اکران شروع می‌شود و باید به این حلقه از زنجیره سینما توجه جدی‌تری شود.

جسور که برنده پروانه زرین بهترین فیلمنامه بلند سینمایی از بیست و هشتمین دوره جشنواره کودک و نوجوان اصفهان برای فیلم سینمایی «آوا» است، در پایان گفت: امیدوارم حمایت از کودک و نوجوان اصفهانی جدی گرفته شود. تنها خواسته‌ام این است که بچه‌های گروه من پس از این دوره توانایی ساخت یک فیلم کوتاه مستقل را بدون کمک بزرگ‌ترها داشته باشند؛ خروجی آموزشی باید طوری باشد که شرکت‌کنندگان تجربه عملی و حرفه‌ای تولید را در همان سن تجربه کنند و مسیر حرفه‌ای یا مخاطبی‌ شدن برای آن‌ها هموار شود.

انتهای پیام